Lidské reakce na různé druhy stresu

Klimacheva E.V. Modely lidského chování v zátěžové situaci. Článek odhaluje hlavní ustanovení teorie stresu a analyzuje metody rozvoje chování odolného vůči stresu. Využití těchto metod a technik v praktické práci učitelů, psychologů a dalších odborníků, kteří poskytují psychologickou pomoc ve stresových situacích, zvyšuje efektivitu práce a zmírňuje emoční stres lidí.

Podobná témata vědeckých prací v psychologických vědách, autorkou vědecké práce je E. V. Klimacheva.

Klimacheva EV Modely chování člověka ve stresové situaci. Hlavní pozice v článku otevírají teorie namáhání a jsou analyzovány metody tvarování napětí se stabilitním chováním. Využití těchto metod a přijetí v praktické práci učitelem, psychologem a dalším odborníkem, poskytujícím psychologickou pomoc ve stresových situacích, zvyšuje efektivitu práce, uvolňuje emoční stres lidí.

Akademická výzkumná práce na téma “Modely lidského chování ve stresových situacích”

MODELY LIDSKÉHO CHOVÁNÍ VE STRESOVÝCH SITUACÍCH

E. V. KLIMACHEVA, docent oddělení pedagogika a psychologie MSUL

Ve světové psychologické teorii i praxi je problematice stresu věnována po mnoho desetiletí velká pozornost. Hans Selye, kanadský fyziolog na začátku XNUMX. století, byl první, kdo definoval stres. Vymyslel termín „stres“ k označení nespecifické reakce těla v reakci na jakýkoli super silný náraz. Díky G. Selye se pojem „stres“ a pojem označovaný tímto slovem rozšířil ve vědě, je součástí příruček, učebnic, encyklopedií i každodenního života. Vědec tvrdí, že stres není jen nervové vypětí. Tento stav může být spojen s příjemnými i nepříjemnými zážitky.

Všechny biologické organismy mají vrozené mechanismy pro udržování vnitřní rovnováhy (homeostázy). Stresory (silné vnější podněty) tuto rovnováhu narušují, na což tělo reaguje nespecifickou (nezávislou na typu stresoru) ochranně-adaptivní reakcí. Vznikající proces stresu a adaptace na něj prochází několika fázemi. Úzkost je doprovázena mobilizací rezerv a aktivací obranných mechanismů – většina stresu je v této fázi vyřešena. Jak stresor pokračuje, odpor, který vzniká, nevyhnutelně způsobuje spotřebu adaptačních rezerv. Další fází je vyčerpání. V tomto případě je odolnost organismu dočasně nebo nevratně snížena. Tělo má omezené zásoby adaptačních schopností, jejich vyčerpání může být nevratné, což vede ke ztrátě zdraví a rychlému stárnutí.

Termín „stres“ se v moderní psychologické literatuře používá k označení stavu člověka v extrémních podmínkách na biochemické, fyziologické, psychologické (emocionální) úrovni. Méně často se používá termín „distress“, který označuje nejničivější, extrémní důsledky stresu.

Na každodenní úrovni se stres často nazývá jakékoli psychické (emocionální) napětí. Hans Selye ale tvrdil, že úplné osvobození od stresu znamená smrt. Psychickým stresem rozumíme vysoký stupeň psychického napětí, které má silný negativní dopad na aktivity člověka a jeho vztahy s ostatními.

Stresovou situaci a chování člověka v ní charakterizují následující znaky. Převažujícími stresovými faktory jsou psychologické faktory (profesionální a rodinné destruktivní konfliktní vztahy). Faktor sám o sobě není stresující. Tak se stává hodnoceným konkrétní osobou.

READ
Co je potřeba ke štěstí?

Možné reakce člověka na stresovou situaci lze rozdělit do tří skupin: vědomé zvládnutí situace a její přeměna v konstruktivní chování; impulzivní reakce, která zhoršuje a neřeší vztahy s blízkými a jinými lidmi, poskytuje pouze uvolnění negativních emocí; vyhýbání se situaci, ochrana (často nevědomá) před negativními pocity s tím spojenými.

Výsledkem konstruktivního chování ve stresové situaci jsou: pozitivní změny situace, zlepšení vztahů se zúčastněnými lidmi, sebepoznání, nové zkušenosti, zvýšení sebeúcty, sebevědomí, zvýšení a změna repertoáru chování.

Nekonstruktivní chování (vyhýbání se řešení problému, neadekvátní, impulzivní reakce) je charakterizováno: zhoršováním situací a vztahů; snížené nebo nestabilní sebevědomí, sebeúcta, sebevědomí, primitivizace chování (redukce repertoáru chování).

Nejvíce stresující pocity a emoce lze rozdělit do dvou skupin – strach a hněv (různé intenzity). Strach se projevuje úzkostí, úzkostí,

pocity viny, sebekritika, strach z konkrétních situací, pocity bezmoci, beznaděje. Z hněvu vzniká podrážděnost, zášť, závist, hněv, pomsta, nenávist.

Na základě charakteru individuálních reakcí lidí na stresové faktory se rozlišují dva psychologické typy. Vyznačují se následujícími vlastnostmi. První typ vykazuje větší zranitelnost vůči stresovým faktorům a nízký práh stresu. Ukazatele výkonnosti a pohody klesají i při nízké intenzitě stresového faktoru. Tento typ se vyznačuje sklonem ke konkurenci, bojem, vysokou úrovní aspirací, touhou být vždy nahoře, přemrštěnými nároky a nesnášenlivostí vůči ostatním. Druhý psychologický typ se vyznačuje menší náchylností k vlivu stresových faktorů, vysokým prahem pro stres, tendencí ke kompromisům, schopností rychle se přizpůsobit situaci (flexibilní, rozmanité chování), schopností introspekce (schopnost analyzovat ztrátu), klidný a rozumný přístup k ostatním.

V kontextu výše uvedeného se zastavme u pojmů „stresory“ a „potřeby“. V každé situaci si člověk uvědomuje (vědomě či nevědomě) tu či onu potřebu nebo záměr. Za příznivých podmínek se potřeba realizuje tak, že se nasytí, „rozplyne se“, ztratí svou relevanci. Člověk dostane příležitost „vybudovat“ nové potřeby. Stresové faktory narušují prospěšný cyklus vytváření, saturace a „rozpouštění“ potřeb. Lidská psychika je negativně ovlivněna nerealizovanými záměry, plány a touhami. Stresující nejsou samotné události (situace, osobní charakteristiky), ale s tím spojené překážky pro naplnění významné potřeby člověka, ztráta dosaženého životního postavení.

Existuje několik modelů lidského chování ve stresové situaci v závislosti na jeho reakcích na stresor. Negativní emoce způsobené stresorem tedy zvyšují pravděpodobnost impulzivních, automatických reakcí, destruktivních reakcí na situaci. Člověk se stává otrokem

své emoce. („Já“ nejsem pánem svého chování, „vedou mě emoce“). Osoba v tomto případě jedná v rámci automatizovaného chování. U takového člověka lze pozorovat následující destruktivní reakce: agrese, neoprávněné ústupky, vyhýbání se situaci, její devalvace, fixace na negativní pocity, regrese. Člověk si svou odpověď nevybírá sám. Emoce to dělají za něj. Emoce automaticky vyvolá reakci.

READ
Jak pochopit, že člověk lže - psychologie gest, mimiky, pohledu

Konstruktivní chování lze schematicky znázornit jako situaci „já“. V tomto případě osoba vychází ze stavu „vedení“. Jeho chování se stává záměrným, bere v úvahu příchozí informace. Neexistuje žádný destruktivní vliv negativních emocí. Člověk sám začne situaci aktivně ovlivňovat, vyjasňuje si ji a své vztahy s lidmi, kteří se na ní podílejí.

Ve výcvikových a nápravných třídách s behaviorálními reakcemi se pracuje ve dvou směrech: prostřednictvím informovanosti účastníků školení a seminářů o nekonstruktivním chování a komunikativní neschopnosti; procvičování konstruktivních dovedností v režimu „tady a teď“.

Praktická realizace našeho teoretického výzkumu problému stresu se odráží v programu hodin „Stres a stresově odolné chování“, vedeném společně s psychology z Centra psychologicko-pedagogické podpory a rehabilitace v Koroljově. Významná role v programu je věnována osvojení relaxačních metod a snížení stresových reakcí (stupor, motorická neklid, strach, agrese). Během tréninkového procesu je dán postoj k přijetí možného selhání a úspěchu programu. Využívány jsou efektivní metody změny myšlení a moderní technologie psychologické ochrany, které jsou založeny na technikách mobilizujících adaptační rezervy organismu za účelem překonání situací destruktivního stresu. Školení „Učíme se složit zkoušky“ je zvláště důležité pro uchazeče, studenty a mladé profesionály. Jeho cílem je psychologická příprava na složení zkoušek a testů s co nejmenší emocí

otřesy, trénink psychické stability a zvládnutí technik pro efektivní distribuci pozornosti, zlepšení paměti a aktivaci myšlení.

Spolu s psychoterapeutem Centra pro psychologickou rehabilitaci „Istok“ v Moskvě, S.L. Sharmina vyvinula a úspěšně zavádí školicí program „Pohotovostní psychologická pomoc a prevence posttraumatických poruch (PTSD). Program je určen učitelům, psychologům a dalším odborníkům pracujícím s dětmi a dospívajícími a vyzývá k poskytování mimořádné psychologické pomoci. Součástí programu jsou přednášky a praktická cvičení. Přednáškový kurz zkoumá psychofyziologické projevy akutního stresu a jeho dopad na život, adaptační rysy a psychologickou pomoc v období překonávání posttraumatických stresových poruch (extrémní stres, časově opožděný stres apod.). Velká pozornost je věnována teorii rozvoje PTSD a její psychofyziologické odlišnosti od akutního stresu.

Zvláštní místo v tomto přednáškovém kurzu je věnováno problematice vztahu PTSD a sebevražedných úmyslů u dětí a dospívajících, vzájemné závislosti intrapersonálních konfliktů a předsuicidálních behaviorálních reakcí a také systému dlouhodobé psychologické podpory a psychoterapie. pro sebevražedné úmysly.

Tvůrci programu věnují neméně pozornost problému dětí a dospívajících „mezi mírem a válkou“. Způsoby a metody psychologické pomoci jsou nastíněny v adaptaci člověka, který byl v bojové zóně, na život v mírových podmínkách; Zvláště akutní je problém „dětí katastrof“ a vliv dlouhodobých obav na psychický vývoj dětí a dospívajících.

V praktických hodinách se učitelé a psychologové učí způsoby nápravy emočního stresu, technologie psychologické ochrany, kontroly a řízení chování v podmínkách akutního stresu a distresu (opožděný stres).

READ
Co je konverzní porucha: příznaky, léčba nemoci, psychiatrie

Zvládnutí moderní psychodiagnostiky akutního stresu a posttraumatických reakcí dává účastníkům seminářů a přednášek příležitost včas analyzovat a klasifikovat emoční poruchy na patřičné úrovni v souladu s hlavními diagnostickými standardy evropských zemí (MKN-10). Jsou zvládnuty následující diagnostické metody pro PTSD u dospělých a jejich modifikace pro děti a dospívající: „klinický rozhovor“, „škála dopadu traumatické události“, „Dotazník PTSD v Mississippi“, „Rodičovský dotazník pro hodnocení traumatických zážitků“.

1. Tarabrina N.V. Workshop z psychologie posttraumatického stresu / N.V. Tarabrina. – Petrohrad: Petr, 2001. – 268 s.

2. Taras A.E. Psychologie extrémních situací / A.E. Taras, K.V. Selchenok. – Minsk: Sklizeň, 2000. – 475 s.

3. Samukina N.V. Extrémní psychologie / N.V. Samoukina. – M.: Eksmo, 2000. -281 s.

4. Pushkarev A.L. Posttraumatická stresová porucha: diagnostika, psychofarmakoterapie, psychoterapie / A.L. Pushkarev et al. – M.: Institut psychoterapie, 2000. – 110 s.

5. Sandomirsky M.E. Ochrana před stresem / M.E. Sando-Mirsky. – M.: Institut psychoterapie, 2001. – 314 s.

6. Xandaria V. Školení zvládání stresu /

B. Xandaria. – M.: Eksmo, 2002. – 268 s.

7. Kirshbaum E. Psychologická ochrana / E. Kirshbaum, A. Eremeeva. – M.: Smysl, 2000. – 175 s.

8. Gremling S. Workshop o zvládání stresu /

S. Gremling, S. Auerbach. – Petrohrad: Petr, 2002. – 231 s.

9. Gnezdilov A.V. Psychologie a psychoterapie ztrát / A.V. Gnezdilov. – Petrohrad: Rech, 2002. – 161 s.

10. Bodrov V.A. Informační stres / V.A. Bodrov. – M.: Perse, 2000. – 322 s.

11. Tushkanova O.A. Psychologická příprava na zkoušky, projevy, odpovědi v hodinách / O.A. Tushkanova. – Volgograd: Centrum pro psychologii, 2001. – 65 s.

12. Shapiro F. Psychoterapie emočního traumatu pomocí očních pohybů / F. Shapiro. – M.: Klass, 1998. – 486 s.

13. Pchelintseva E.V. Nápravná a preventivní práce s dětmi předškolního věku, které přežily násilí / E.V. Pchelintseva. – M.: Gnome, 2000. – 31 s.

14. Tashchaeva A.I. Ale já se nebojím! Prevence strachu z lékařských zákroků u dětí / A.I. Tashchaeva, S.V. Gridneva. – M.: Genesis, 2002. – 75 s.

15. Mendell D. Skupinová psychoterapeutická práce s dětmi, které zažily sexuální násilí / D. Mendell, L. Damon. – M. Genesis 2000. – 155 s.

Formulace „vypořádat se se stresem“ vykresluje obraz zlé síly, která zasahuje do naší klidné existence. Pokud ji chceme zachovat, musíme bojovat.

Ale je tu důležitá nuance. Stres není vnější síla, ano naše vlastní reakce. Podle definice je stres („napětí, zátěž“) nespecifickou reakcí těla na jakýkoli účinek, který odstraňuje tělo ze stavu homeostázy (dynamická stálost). Je nutné s touto v podstatě obrannou reakcí bojovat? Navíc v klasickém pojetí je to samo „boj“ proti život ohrožující situaci nebo „útěk“ z ní. Odpověď se zdá zřejmá – ne, nestojí za to bojovat.

READ
Nejkrásnější a nejoriginálnější přání na dobrou noc vašemu milovanému chlapovi

Ale i zde jsou některé nuance. Vnější situace jsou přece jiné. Naše reakce není vždy adekvátní hrozbě a ve skutečnosti hraje spíše ochrannou než destruktivní roli.

Jaký model reakce na nepříznivé účinky by měl být preferován v tomto úzkostném a nestálém světě? Boj? Běh? Mám se schovat? Akceptovat?

Odpověď „bojuj nebo uteč“.

„Reakce na boj nebo útěk“ je klasická reakce na skutečné nebezpečí, které nepředchází mnoho přemýšlení. Není pouze u lidí. Zvířata také vykazují tuto reakci v celé její čistotě a účelnosti.

Podstatou „reakce na boj nebo útěk“ je záchrana života poražením hrozby nebo útěkem před ní. To vyžaduje hodně energie. Zajišťuje ho kaskáda reakcí spouštěných mediátory („posly“) sympatického nervového systému – adrenalinem a norepinefrinem (hormony nadledvin). V reakci na tyto „stresové hormony“ vstupující do krevního oběhu se zrychlí dýchání a srdeční frekvence a zvýší se krevní tlak. Krev proudí aktivněji do svalů a vytváří podmínky pro zrychlený metabolismus. Ledviny dostávají signál k zadržení sodíku. Zvýšení extracelulární koncentrace sodíku způsobuje zvýšení elektrického potenciálu. Vysoký elektrický potenciál je klíčem ke svalové síle a rychlé reakci. Díky tomu je tělo dokonale připraveno účinně bojovat nebo utéct.

Zásoba síly, kterou poskytují stresové reakce, není neomezená. Po vyčerpání energetického dopingu na ochranu před akutní situací přichází pocit únavy. Tělo potřebuje odpočinek, aby se zotavilo a vrátilo se do ztracené rovnováhy.

Reakce „bojuj nebo uteč“ na ohrožující situaci je oprávněná, pokud:

  • nebezpečí je reálné – je tu někdo (od čeho) utéct nebo s kým (čím) bojovat;
  • aktivní reakce má svůj začátek a předvídatelný konec.

Pokud tyto podmínky nejsou splněny, hrozí, že se obranná reakce stane destruktivní.

Někteří lidé reagují „bojovou“ reakcí nejen na skutečné ohrožení života, ale na všechny životní situace, které přesahují obvyklé a žádoucí. Často cíleně hledají důvody k uvolnění adrenalinu. Těla takových lidí se ocitají ve vleklé válce bez konce. V tomto případě nebezpečí nepřichází ani tak „zvenčí“, jako „zevnitř“ – z nepřiměřené reakce samotného člověka. Dlouhé napětí dříve nebo později (každý z nás má svou rezervu bezpečí) vede k vyčerpání systémů určených k zajištění ochranné reakce (nadledvinky, štítná žláza atd.) a neutralizaci následků aktivních akcí (obnovení rovnováhy elektrolyty, spalování přebytečné kyseliny mléčné ve svalech atd. .).

Vyčerpání regeneračního potenciálu – „adaptační rezervy“ slouží jako „základ“ pro různá onemocnění: fobie, alergie, novotvary (náchylné k metastázám), roztroušená skleróza, diabetes 1. typu, hypertyreóza, žaludeční vřed, osteoporóza 1. typu (se ztrátou vnějších části kostí), revmatoidní artritida, epilepsie, parkinsonismus, hypertenze, bakteriální infekce atd.

READ
Přestaňte panikařit! Bolest hlavy při orgasmu a co s tím dělat

Sečteno a podtrženo: fyziologická a správná reakce „bojuj nebo uteč“ je v případě skutečné hrozby, která může a měla by být eliminována. Dlouhý „boj“ se životem o udržení pohodlí nevede k dobrým věcem. Závěr se navrhuje sám: ve většině případů by měl být boj opuštěn. Je to tak?

Stresová odolnost

„Skrýt odpověď“ („skrýt odpověď“ – „skrýt“) je název reakce odolnosti vůči stresu. Skrytí je velmi vhodné po skončení akutní fáze boje nebo útěku. Tělo potřebuje pauzu, aby snížilo vysoký elektrický potenciál (důležitá podmínka pro úspěšný „boj“), obnovilo rovnováhu elektrolytů, kompenzovalo vynaloženou energii a odstranilo zánět. Parasympatický nervový systém přebírá otěže. Metabolismus se zpomaluje, objevuje se únava a apatie.

Stejně jako reakce „bojuj nebo uteč“ má i „odpověď schování“ obvykle začátek a konec a je zaměřena na zachování života a zdraví. Pokud se tato reakce stane dlouhodobou životní pozicí odmítání bojovat – ve skutečnosti chronickým, potlačovaným stresem – riskuje, že se změní v patogenní faktor. Dlouhodobá „kompenzace“ vede k vyčerpání zdrojů (živiny a mikroelementy – vápník, hořčík, zinek), potlačení imunitních reakcí a činnosti žláz s vnitřní sekrecí (nadledvinky, štítná žláza atd.), buněčné smrti, destrukci tkání (např. , kosti). Tato fáze stresu se nazývá „vyčerpání“.

Jeho výsledkem může být „kytice nemocí“: deprese, chronická únava, osteoporóza 2. typu, novotvary, cukrovka 2. typu, hypotyreóza, virové infekce, osteoartróza, hypotenze, roztroušená skleróza 2. typu atd.

Ukazuje se, že v tomto případě není důvodem vyčerpání vitality a rozvoje nemocí boj, ale odmítání boje. Ne násilné vyjadřování emocí, ale jejich potlačování. To je charakteristický rys naší doby: skrývat své přirozené reakce na situace jakéhokoli druhu, které jsou pro nás nepřijatelné, nejen před ostatními, ale i před sebou samými. Nedělejte žádné pokusy je změnit. Ze strachu, že ztratíme to, co máme. Tedy v podstatě z touhy udržet si svou komfortní zónu. Ale! Destruktivní pozice „vleklé války“ se vším, co se nám nehodí, sleduje úplně stejný cíl.

Co dělat? Přijměte výzvu osud a boj nebo přijmout situaci a vzdát boj? Co vám může pomoci při výběru mezi dvěma odpověďmi v konkrétní životní situaci?

Možná rada je v modlitbě německého teologa Karla Friedricha Etingera (XNUMX. století):

“Pane, dej mi pokoj, abych přijal to, co nemohu změnit,

Dej mi odvahu změnit to, co změnit mohu

A dej mi moudrost, abych rozlišil jeden od druhého.”

Mnohokrát děkuji Olze Burové za výchozí myšlenku pro sepsání materiálu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: