Panický strach – jeho odlišnosti od ostatních, způsoby léčby, příznaky a příčiny

Strach je nejmocnější, nejstarší a nejzákladnější lidská emoce. Signalizuje ohrožení života a pomáhá přežít.

Strach na jedné straně zachraňuje člověka před skutečným nebezpečím. Na okraji srázu, poblíž silnice s hustým provozem, vám „říká“, abyste byli co nejvíce opatrní.

Na druhou stranu strach může být destruktivní, ničit zdraví a vztahy mezi lidmi. Mluvíme o obsedantních strachech, které si člověk vymýšlí sám na sebe. Obvykle takové obavy pouze překážejí a omezují.

Patologický strach z pavouků, tmy, hromu, letů letadel a otevřených prostor může člověku způsobit značné nepříjemnosti a mít nepříznivý vliv na různé oblasti lidského života.

Definice poruchy

Strach je nejsilnější a nejpřirozenější lidská emoce, mechanismus přežití. Skládá se ze dvou hlavních reakcí na vnímanou hrozbu: biochemické a emocionální.

  • V těle probíhá jedinečný biochemický proces bez vědomé kontroly člověka. S jeho pomocí se tělo připravuje buď na vstup do bitvy, nebo na útěk před nebezpečím. Této reakci se také říká „boj nebo útěk“ a jde o evoluční způsob obrany.
  • Emocionální reakce na strach je na rozdíl od biochemické dosti personalizovaná. Někteří lidé neustále vyhledávají adrenalin: věnují se extrémním sportům, preferují vysokou rychlost a nebezpečnou jízdu a sledují horory. Jiní reagují na pocity strachu negativně tím, že se takovým situacím za každou cenu vyhýbají.

Strach totiž zahrnuje některé stejné biochemické reakce v mozku jako pozitivní emoce. V době nebezpečí tělo produkuje silnou produkci hormonu adrenalinu. Po jejím dopadu nastává relaxace a euforie a hypofýza produkuje velké množství endorfinů. To je důvod, proč se někteří lidé stávají takzvanými „adrenalinovými feťáky“. Rádi cítí pocit štěstí a uspokojení poté, co nebezpečí pomine.

Předpokládá se, že člověk poprvé zažije pocit strachu ve věku šesti měsíců. Dítě se bojí, že ztratí matku a bude hladovět. Blíže do 2 let se objevují nové obavy. Dítě se může bát hlasitého hluku, samoty, trestů od rodičů, cizích lidí, tmy, stínů.

Ve věku šesti let se děti zpravidla obávají možného výskytu válek, přírodních katastrof, útoků banditů a smrti. Časté jsou i zdravotní obavy u dětí: strach z návštěvy lékaře, z různých lékařských zákroků, z bolesti.

Dospělí mají širokou škálu strachů. Patří mezi ně: strach z výšek, otevřených nebo uzavřených prostor, davy, mluvení na veřejnosti, létání, mosty, tunely, zvířata, vítr, hromy a blesky, oheň, záření, hmyz, hadi, lékaři, bolest, krev, bacily, očkování, injekce , strach z umírání na nemoc a mnoho dalších.

Protože je běžné, že se člověk pravidelně něčeho bojí, je to normální reakce našeho těla, která odráží výkon ochranných funkcí. Mezi časté zkušenosti tohoto druhu patří strach z bolesti. Po předchozí zkušenosti s bolestí se jedinec snaží vyhnout opakování tohoto pocitu na emocionální úrovni a strach působí jako obranný mechanismus. Emoce strachu je v tomto případě oprávněná.

Někdy však může mít i patologické formy, které vyžadují lékařskou intervenci. Například člověk, který nechápe, jak se zbavit obsedantního strachu z bolesti, se dlouho snaží nenavštívit lékaře a nenechat si ošetřit zuby. V tomto případě má strach destruktivní funkci a je třeba proti němu bojovat. Moderní medicína má různé metody úlevy od bolesti, takže strach z bolesti je nejčastěji psychologické povahy.

READ
Rozvod rodičů: jak získat zpět svého otce

Pocit strachu by se neměl zaměňovat s fobií. Odborníci na duševní zdraví poznamenávají, že klíčovým rozdílem mezi těmito dvěma je síla emocionální reakce a její dopad na život člověka.

Skutečná fobie způsobuje úzkost, která je neúměrná vnímané hrozbě a zasahuje do schopnosti člověka fungovat. Například strach z létání může normálně v člověku vyvolávat mírné obavy z nadcházející cesty, což je normální. Aerofobie vás donutí hledat alternativní (a často méně pohodlný, ale dražší) způsob dopravy a způsobí i fyzické projevy poruchy (pocení, třes, pláč), hrůzu a paniku.

Příznaky

Příznaky strachu jsou dosti rozmanité, mohou se lišit v závislosti na stupni potenciální hrozby a dělí se na emoční, fyzické a kognitivní.

Emoční projevy strachu zahrnují:

  • nekontrolovatelné a silné pocity paniky a úzkosti;
  • hrůza, otupělost;
  • pocit úzkosti;
  • agrese;
  • panický záchvat.

Fyzické příznaky strachu jsou:

  • tachykardie (rychlý srdeční tep), vysoký krevní tlak;
  • potíže nebo zrychlené dýchání;
  • “knedlík v krku”;
  • zimnice, třes, třes;
  • zvýšené pocení;
  • sucho v ústech;
  • zarudnutí obličeje;
  • nevolnost, zvracení, nutkání k defekaci;
  • bolest hlavy
  • závratě;
  • zvonění v uších;
  • necitlivost končetin.

Specifické kognitivní symptomy strachu jsou vyjádřeny v myšlenkách na útěk („boj nebo útěk“), zhoršená koncentrace a paměť, zmatenost a derealizace.

Příčiny strachu

Mezi hlavní příčiny strachu patří:

  • skutečné ohrožení lidského života, extrémní situace;
  • neznámé prostředí, hlasité zvuky, ztráta podpory, otřesy, rány;
  • osamělost
  • napodobování druhých (hromadná panika);
  • imaginární a přehnané nebezpečí;
  • psychologické faktory – určitý typ osobnosti nebo temperamentu (nejvíce náchylní ke strachu jsou cholerici a melancholici);
  • psychické trauma, posttraumatická stresová porucha;
  • přítomnost duševních onemocnění: deprese, hysterie, úzkostně-fobní poruchy, neurózy a další.

Patogeneze strachu je docela dobře prostudována a pochopena. Klíčovou roli v něm hraje limbický systém mozku, konkrétně jedna z jeho oblastí – amygdala.

Během výzkumu vědci identifikovali změny v jeho fungování (zvýšená aktivita) u lidí trpících strachy a fobickými poruchami.

Pocit strachu je vyvolán vnějšími podněty, které vyvolávají úzkost a stres. Mohou to být určité zvuky, vůně, obrazy, vjemy, obvykle spojené se vzpomínkami z minulosti. Amygdala aktivuje a připravuje lidské tělo na dva možné scénáře: boj s hrozbou nebo útěk.

Na vzniku pocitů strachu se navíc podílí řada hormonů, včetně adrenalinu, noradrenalinu a kortizolu. Uvolňování těchto látek uvádí tělo do vysoké pohotovosti.

Zvyšuje se hladina glukózy v krvi člověka, snižuje se práh citlivosti na bolest, zrychluje se dýchání, srdeční kontrakce, zvyšuje se prokrvení svalů a zvyšuje se rychlost reakce. Zorničky se rozšiřují, vidění se stává „tunelem“, to znamená, že člověk vidí jen přímo před sebe. Mozek se soustředí na potenciální nebezpečí.

Etapa a klasifikace

Sovětský vědec, doktor lékařských věd Grigorij Ivanovič Kositskij identifikoval 4 fáze strachu:

  • Fáze mobilizace zdrojů. V této fázi jsou adaptivní zdroje těla mobilizovány v reakci na existující nebo domnělou hrozbu. Člověk se stává napjatým a opatrným. Zvyšuje se svalový tonus, stimuluje se činnost nervového a kardiovaskulárního systému.
  • Fáze stenických negativních emocí. Vyskytuje se, pokud osoba vyhodnotí situaci jako kritickou. Tělo se připravuje na nejhorší scénář. Silný příval adrenalinu zvyšuje krevní tlak, zvyšuje srdeční frekvenci, zastavuje trávení a hyperventiluje plíce. Pokud byly v první fázi zdroje těla využívány adekvátně a racionálně, pak ve druhé může dojít k mobilizaci sil příliš aktivně a neúměrně skutečnému nebezpečí.
READ
Přátelství v práci - pro a proti

V psychiatrii je obvyklé podmíněně rozdělit všechny obavy do 2 velkých skupin:

  • Přirozený (konstruktivní) strach. Je vratná a krátkodobá, neovlivňuje hluboce hodnotové orientace člověka, neovlivňuje charakter, chování člověka a jeho vztahy s ostatními lidmi.
  • Patologický (neurotický) strach. Projevuje se extrémními formami vyjadřování (hrůza, panika, šok, fobie), stejně jako vleklým a obsedantním průběhem. Vyznačuje se nedostatkem kontroly a nepříznivým dopadem na osobnost a společenský život pacienta.

Jednou z populárních je také klasifikace strachů doktora biologických věd, profesora psychologie Jurije Viktoroviče Ščerbatycha. Identifikuje následující typy strachu: sociální, biologický a existenciální.

  • Do biologické skupiny patří ty strachy, které přímo souvisejí s ohrožením lidského života. To je strach z ohně, vody, výšek atd.
  • Sociální skupina je zodpovědná za strach ze sociálního postavení. Zpravidla jsou způsobeny situacemi, které mohou podkopat sociální postavení člověka a snížit jeho sebevědomí. Patří mezi ně strach z veřejného mluvení, zodpovědnost a sociální kontakty.
  • Existenciální typ strachů profesor spojuje s intelektem jedince a reflexí otázek ovlivňujících problémy života, ale i smrti a samotné lidské existence. Například je to strach z času, smrti, stejně jako nesmyslnosti lidské existence a tak dále.

Kromě toho existují střední formy strachu, které stojí na hranici mezi těmito dvěma skupinami. Patří mezi ně strach z nemoci. Nemoc přináší na jedné straně utrpení a bolest (biologický faktor), na druhé straně odloučení od společnosti a kolektivu, snížení příjmu a propouštění z práce (sociální faktor).

Komplikace strachů

Krátkodobý pocit strachu je pro tělo neškodný. Ale pokud je člověk pod jeho dlouhodobým a pravidelným vlivem, vytvářejí se negativní důsledky strachu, jako jsou:

  • bolesti hlavy;
  • depresivní nálada;
  • poruchy spánku;
  • snížení sexuální touhy;
  • změny hmotnosti (ztráta nebo zvýšení hmotnosti);
  • zhoršení výkonnosti, snížená koncentrace;
  • nervové vyčerpání, astenie;
  • potlačení imunitního systému;
  • snížení sociální aktivity;
  • záchvaty paniky;
  • zneužívání návykových látek;
  • vznik restriktivního chování, fobie, hypochondrie;
  • výskyt duševních onemocnění (úzkostné poruchy, neuróza, deprese atd.);
  • výskyt somatických onemocnění (například gastrointestinální onemocnění, endokrinní patologie).

Je zcela normální zažít přirozený (konstruktivní) strach. Tento pocit instinktivně chrání před poškozením, nebezpečím a pomáhá přežít. Pokud se ale člověk začne bát věcí, které ve skutečnosti nebezpečné nejsou, je nejlepší vyhledat pomoc psychologa nebo psychoterapeuta.

Například strach z veřejného vystupování může překážet v kariérním postupu a strach z cestování letadlem může bránit splnění dlouho očekávaného snu – dovolené v jiných zemích.

Z obyčejného strachu se navíc časem může vyvinout duševní nemoc (například deprese nebo úzkostně-fobní porucha). Čím dříve se svými strachy začnete pracovat, tím rychleji se člověk dokáže vrátit do starého života a užívat si ho bez omezení.

diagnostika

Psychiatr diagnostikuje strach a úzkost. Zjišťuje, jakým typem strachu člověk trpí, zda je tento pocit důsledkem nějaké duševní choroby (například schizofrenie, hypochondrie, deprese, panická porucha) nebo zda je způsoben běžnou reakcí jedince na nebezpečnou situaci.

READ
Jak začít konverzaci s dívkou po hádce

Ošetřující lékař navíc bere v úvahu, že pocity strachu a úzkosti zaujímají významné místo v klinickém obrazu některých somatických onemocnění, jako je hypertenze, infarkt, mozková mrtvice a další.

Pokud máte podezření na přítomnost duševních nebo somatických poruch, lékař se může uchýlit k různým diagnostickým metodám:

  • laboratorní testy parametrů krve a moči;
  • instrumentální studie srdce a mozku (elektroencefalografie, echokardiografie, CT a MRI diagnostika mozku, ultrazvuk cév hlavy a krku, reoencefalografie, elektroencefalogram mozku atd.).

Při diagnostice strachů a úzkostných poruch využívá ošetřující lékař také různé dotazníky: Beckova škála úzkosti, Spielberger-Haninova škála úzkosti a další.

Léčba strachů

Ve většině případů strachy dobře reagují na terapii. Jejím cílem je snížit frekvenci bezdůvodných záchvatů strachu a jejich závažnost a také předcházet negativním důsledkům pro organismus.

K léčbě strachu se používá několik účinných metod:

  • Psychoterapie. Systematická desenzibilizace je metoda behaviorální psychoterapie, která je základem léčby fobií. Jedná se o postupné ponořování pacienta do traumatické situace a je založeno na pomalém snižování strachové reakce.

Při systematické desenzibilizaci člověk postupně prochází řadou expozičních situací. Pokud se například bojí hadů, pak první sezení s terapeutem může strávit povídáním o hadech. Poté během několika dalších sezení terapeut vyzve pacienta, aby si prohlédl obrázky plazů, hrál si s hady a nakonec hada osobně viděl (navštívil serpentárium). Postupné čelit svým strachům pomáhá snížit úzkost a „uklidnit“ amygdalu.

Další populární psychoterapeutickou metodou, jak se vypořádat se strachem, je metoda „povodně“. Pomocí této techniky terapeut vystavuje pacienta intenzivnímu vystavení jeho strachu. Její podstatou je, aby se člověk svému strachu postavil čelem, postavil se mu, prožil ho a nakonec si uvědomil, že je v pořádku.

Podle uvážení lékaře lze také použít psychoanalytické metody, terapii akceptace a odpovědnosti, expozici a kognitivně behaviorální terapii. Přestože jsou všechny tyto techniky pro léčbu strachů a fobií velmi účinné, je důležité, aby se takové přístupy používaly pouze pod vedením kompetentního specialisty.

  • Psychofarmakologická terapie. Medikamentózní léčba se používá u závažných příznaků úzkosti a strachu a také při nedostatečné účinnosti psychoterapie. Léky lze předepisovat buď krátkodobě, nebo průběžně. Nejúčinnějšími prostředky pro boj se strachem a úzkostí jsou: trankvilizéry (benzodiazepiny), betablokátory a antidepresiva.

Prevence a doporučení pro strach

Člověk se musí naučit překonávat vzniklé obavy, jinak těžko dosáhne svých cílů, naplní své sny, dosáhne úspěchu a naplnění.

Strach může být silný nebo slabý v závislosti na síle přesvědčení. Je důležité jednat navzdory osobnímu strachu. Zatímco člověk váhá a „noří se“ do svého strachu, fobie roste a mění se v mocnou zbraň proti sobě samému. Čím déle boj se svým strachem odkládá, tím víc mu to roste do hlavy. Jakmile ale začne jednat, strach okamžitě zmizí. Negativní emoce (strach) je jednoduchá reakce, která nastává v reakci na něco nového a neznámého.

READ
Uražen chlapem: rozumějme si obecně

Ukazuje se, že strach je jen iluze. Něco, co neexistuje. Lékem na strach je přijmout svou fobii a smířit se s ní.

Efektivní a účinná doporučení pro strach a úzkost jsou:

  • Analyzujte svůj strach a odpovězte na otázky: “Čeho přesně se bojím?”, “Opravdu stojí za to se toho bát?”, “Jaká je pravděpodobnost, že se to může stát?”, “Proč se bojím?”, “Má můj strach důvod?”, “Co je důležitější: vynaložit úsilí na sebe nebo nikdy nedosáhnout toho, co chceš?”, “Je to můj vlastní strach, nebo mi to bylo kdysi řečeno?” Zvažte nejhorší možný scénář, který by se mohl stát, když budete čelit svému strachu. Analýza strachů probíhá na logické úrovni a obavy jsou emoce, které jsou někdy silnější než logika, a proto často vítězí. Po analýze svého strachu člověk nezávisle dospěje k závěru, že nemá absolutně žádný význam, ale pouze zhoršuje život, dělá ho úzkostným a nervózním.
  • Určete výhody a nevýhody řešení vašich obav. Napište si na papír, čeho by člověk mohl dosáhnout nebo jak by se změnil jeho život, kdyby překonal svůj strach.
  • Zjistěte více o předmětu svého strachu. Například o konstrukci letadel, jejich bezpečnosti, statistikách leteckých neštěstí. Můžete také sledovat videa letadel nebo sledovat, jak přistávají a odlétají poblíž letiště. Postupem času to pomůže snížit strach.
  • Přemýšlejte o akčním plánu, když čelíte objektu strachu, a napište si ho na papír. Po provedení této akce můžete zjistit, že samotná emoce strachu je mnohem silnější a horší než to, čeho se dotyčný bojí.
  • Používejte techniky zvládání stresu, jako je postupná svalová relaxace a hluboké dýchání. Nádech by měl být o něco kratší než výdech. Nervový systém se aktivuje při nádechu a při výdechu se uklidňuje. Ovládáním dýchání člověk ovládá příznaky strachu a úzkosti.
  • Zlepšete své sebevědomí. Existuje určitý vzorec: čím je člověk sebevědomější, tím méně má fobií. Osobní sebeúcta chrání před strachy a její objektivita je zcela irelevantní. Proto jsou lidé s vysokým sebevědomím schopni více než lidé s nízkým sebevědomím.
  • Nepřikládejte velký význam určitým okamžikům svého života. Čím jednodušší a „bezvýznamnější“ postoj k životním okamžikům, tím menší úzkost. V podnikání upřednostňujte spontánnost, protože pečlivá příprava a procházení plánu v hlavě vyvolává rozvoj vzrušení a úzkosti.
  • Buďte přátelštější, přistupujte k životu s humorem, radujte se z maličkostí.

Nezapomínejte na fyzické zdraví. Důležité je správně jíst, pravidelně cvičit, každý den dostatečně spát a chodit na čerstvý vzduch.

Pomocí všech těchto jednoduchých pravidel si můžete hodně usnadnit život a neplýtvat ho úzkostí a strachy.

Panickou poruchu charakterizují ataky silné úzkosti – tzv. panické ataky neboli záchvaty, které zahrnují řadu příznaků: závratě, zrychlený tep, potíže s dýcháním, strach.

Při panickém záchvatu si člověk často myslí, že je vážně nemocný a může zemřít. Vyšetření a konzultace s četnými lékaři ale nepřinášejí výsledky – testy jsou v normě, nebyly nalezeny žádné nemoci, které by vysvětlovaly příznaky. Lidé se zpravidla dostanou k psychiatrovi jako poslední a zpravidla na doporučení jiných specialistů. Je těžké přesvědčit osobu, která pravidelně trpí hroznou panikou, že tento stav nepředstavuje žádné nebezpečí.

READ
Tipy, jak správně komunikovat s dívkou na seznamce

Jak se panický strach projevuje?

Panický strach

rychlý srdeční tep, potíže s dýcháním (zrychlené dýchání, potíže s nádechem nebo výdechem nebo pocit, že nemůžete popadnout dech), bolest nebo pálení na hrudi, žaludeční nevolnost, nevolnost;

závratě, potíže s viděním, třes, horký nebo studený pot;

strach o život, strach ze zbláznění, strach z nějaké vážné nemoci (někteří lidé tento strach nemají).

Záchvat paniky přichází náhle, rychle se rozvíjí a pomine asi za 15 minut. Tento stav je pro člověka krajně nepříjemný, prožívá silnou úzkost a nemůže projevy paniky ovlivňovat snahou vůle. Součástí jeho reality se proto stává i neustálý strach z dalšího útoku.

Co je to panický strach?

Panická porucha je extrémním projevem úzkosti. Není to nemoc, ale funkční porucha, která postihuje asi 4 % lidí. Obvykle začíná v dospívání a končí v pozdní mladé dospělosti. Většina lidí trpících záchvaty paniky má za sebou několik somatických (fyzických) vyšetření – nejčastěji EKG, měření krevního tlaku nebo i EEG – a jsou poměrně běžnými pacienty na pohotovosti. Alespoň v první fázi je opravdu téměř nemožné přesvědčit se, že se nic neděje, že jsou to „jen nervy“.

Často se u takových lidí rozvine také agorafobie, která je jednou z nejčastějších fobií a velmi úzce souvisí s panickou poruchou.

Protože člověka trpícího panickou atakou trápí strach z dalších útoků, obává se, že ho panika přepadne v nesprávné situaci, kdy se mu nedostane potřebné pomoci – sám, v obchodě plném lidí, na ulici nebo v autobuse. To všechno jsou situace, kterým se pak může vyhnout a v její vyhrocené podobě pacienti trpící agorafobií vůbec nevycházejí z bytu. To samozřejmě výrazně omezuje jejich možnosti.

Příčiny panické poruchy

Stejně jako u jiných neuróz existuje určitá predispozice – zranitelnost či citlivost nervového systému, která je ovlivněna životními zkušenostmi a okolnostmi. Pak stačí nějaká stresová situace a panická porucha se projeví v podobě prvního záchvatu. Předpokládá se, že útok je způsoben částí mozku zvanou coeruleus locus.

Záchvat může být také způsoben nedostatkem kyslíku ve vzduchu (respektive z přebytku CO2) a z nadměrné spotřeby kofeinu. Z toho vyplývá, že černá káva není pro tyto lidi úplně vhodná.

Jak se vyrovnat s panickým strachem?

Léčba panické poruchy:

často volí kombinaci antidepresiv a psychoterapie;

z psychologických postupů se dobře uplatňuje kognitivně behaviorální terapie, relaxace a u vnímavých osob i hypnóza;

člověk, který prodělal záchvaty paniky, by měl být z hlediska psychického vypětí pozornější k sobě, i když jeho potíže zcela ustoupily – mohou se vrátit

Tipy a praktická doporučení:

  • Relaxace (návod si můžete stáhnout na internetu).

Relaxační nahrávky, které vám pomohou uvolnit se a vyrovnat se s různými problémy (úzkost, nespavost, prokrastinace).

  • Online kurzy pro boj s úzkostí a depresí.

Jedinečná příležitost seznámit se s nejúčinnějšími metodami psychologie z pohodlí domova, zcela anonymně a důvěrně.

Potřebujete odbornou pomoc nebo psychoterapii při záchvatech paniky? Zavolejte nám, rádi vám pomůžeme.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: