Proč člověk žárlí: hlavní důvody, způsoby, jak se vyrovnat

Rodinný psycholog Maxim Solomin tvrdí, že žárlivost má právo na existenci. Řekli mi, co je to žárlivost, jak přestat zažívat tento pocit a naučit se důvěřovat.

Co je to žárlivost

Žárlivost je negativní emoce, která v člověku vzniká z pocitu skutečného nebo domnělého ohrožení mezilidských vztahů. V mnoha situacích je to normální reakce na nedostatek pozornosti ze strany blízké osoby.

Žárlivost je často doprovázena záští a hněvem. Každý někdy pocítil tuto emoci, ale může se stát nezdravou a negativně ovlivnit váš vztah. Pojďme zjistit, jak přestat žárlit na svého partnera.

Proč se objevuje žárlivost: důvody

Každý z nás zažil tuto nepříjemnou emoci. Proč ale vzniká žárlivost? Nejprve byste si měli zapamatovat, že žárlivost je přirozený pocit, který se může objevit v důsledku objektivních faktorů.

Iracionální žárlivost je, když přicházíte na možné důvody, vymýšlíte a předpokládáte něco, co tam není. Patologická žárlivost je předmětem výzkumu, neboť se vyznačuje obsedantními stavy.

Klinický psycholog Seth Meyers identifikuje několik důvodů pro žárlivost:

  • Nedostatek sebevědomí – Lidé s nízkým sebevědomím se mohou domnívat, že nejsou dost dobří, aby přilákali partnera a udrželi ho v zájmu o vztah.
  • Traumata – rozvod rodičů, zrada v minulosti, vzhled mladších bratrů a sester, kterým rodiče věnovali více pozornosti, mohou ovlivnit vztah.
  • Touha ovládat vše – z různých důvodů člověk nedůvěřuje lidem a snaží se ovládat každého.
  • Lidé s úzkostně stabilním typem vazby mají neustálý strach ze ztráty partnera, proto častěji žárlí na svou druhou polovičku.
  • Promítání vlastních tužeb do partnera – Žárlivost může vzniknout promítáním vlastních potlačovaných tužeb na druhého člověka.
  • Obsedantní myšlení – Obsedantní myšlení může být kořenem žárlivosti.
  • Skutečným důvodem je, že žárlivost je oprávněná. Například jednoznačná korespondence s jiným nebo jiným.

Jak pochopit, že žárlíte

Jsme si jisti, že jste se stejně jako my všichni setkali se žárlivostí. Hlavní věcí je nakreslit hranici mezi normalitou a patologií. Ale pojďme ještě zjistit, jaké známky ukazují, že člověk žárlí:

  • Chcete mít kontrolu.
  • Nevěříš.
  • Pochybujete o svém partnerovi.

Jak přestat žárlit a mlátit se

Existuje názor: “Pouze lidé s komplexy nebo nejistí lidé jsou žárliví.” Prohlašujeme, že je to úplný nesmysl! Stejně jako zrcadlo: “Není žárlivý, to znamená, že nemiluje.”

READ
Můj manžel mě neustále ze všeho obviňuje

Máte plné právo žárlit. A mohou na vás závidět. Každý může kdykoli zažít různé pocity. A žárlivost není výjimkou. Pocity nepodléhají rozumu. Může se vám jen zdát, že je zvládnete sami, ale není tomu tak. Maximum, co je vám k dispozici, je nevšímat si jich, znehodnocovat je, klamat sami sebe, maskovat jedno druhým a tak dále. Ale jak přestat žárlit?

Uvědomte si, že žárlivost může být zcela iracionální

„Neexistují žádné důvody, proč „můžete“ nebo „nemůžete“ žárlit. V každém z nás se tento pocit promítá svým vlastním způsobem. Když se proto specialisty zeptá, zda má cenu žárlit, když chlap flirtuje s servírkami/líbí se svým bývalým atd., nemusí mít co odpovědět. Pro někoho to stojí za to, pro jiného to není vůbec problém. Žárlivost vždy funguje prostřednictvím subjektivního mechanismu – vašeho vlastního,“ říká rodinná psycholožka.

Nenechte se zmást

Abyste přestali žárlit, musíte se na realitu dívat objektivně. „Schopnost najít v sobě pocit a identifikovat ho (nejedná se o únavu/problémy v práci/retrográdní Merkur) není talent, ale dovednost v kontaktu s vlastními pocity. A čím častěji se jimi zabýváte, čím aktivněji se na ně díváte, čím upřímněji je nazýváte, tím rychleji se je naučíte zpracovávat,“ dodala psycholožka.

“Dejte si pozor na žárlivost, pane.” „To je monstrum se zelenýma očima, vysmívající se své kořisti,“ poradil jeho přítel Iago hrdinovi Shakespearovy hry „Othello“. Wikipedie nepopírá klasiku, žárlivost nazývá negativně zabarveným pocitem a „jedním z nejtěžších a nejnepříjemnějších zážitků ze spektra lidských emocí“.

V mezilidských vztazích se tento jev psychologické povahy projevuje již od dětství – žárlíme na mámu a tátu na jiné lidi, na nejlepší přátele jejich přátel a chceme, aby ten, do kterého se poprvé zamilujeme, věnoval veškerý svůj čas nám. Později se tento pocit téměř úplně přesune do sféry milostných vztahů, i když i dospělí jsou schopni přátelské žárlivosti.

A pokud mírná žárlivost dodává vztahu pikantní šmrnc, pak zelenooké monstrum, o kterém psal Shakespeare, doslova žere duši a vyvolává v páru hádky, nedorozumění a naprosté neshody. Je normální, že čas od času pocítíte bodnutí žárlivosti, ale když vám nejistota ohledně vašeho partnera brání být spolu a užívat si života, je třeba „monstrum“ potlačit.

READ
Vřelá slova pro muže v próze

Proč jsme žárliví

Hlavním důvodem žárlivosti je strach ze ztráty toho, co je vám drahé (respekt, láska, přátelství). Kořenem tohoto strachu jsou pochybnosti. „Důvod pochybností v některých případech spočívá v sebeúctě, poškozené traumatem z dětství nebo prožitými vztahy. Například ze zrady blízkého nebo zrady blízkého,“ vysvětluje klinická psycholožka a hypnoterapeutka Olga Golosová. “Tento druh traumatu ve vás vyvolává pocit, že si nezasloužíte lásku a náklonnost, a proto pociťujete úzkost, když váš partner věnuje pozornost někomu jinému.”

„Někdy je žárlivost pocit, který vzniká z nedostatku pozornosti ze strany milovaného člověka, když se vám zdá, že ji místo vás dostává někdo jiný,“ pokračuje odborník. — Trápí-li vás žárlivost, jste emocionálně nespokojeni se svým stávajícím vztahem a očekáváte od něj více, i když jsou vaše nároky možná nepřiměřeně vysoké. Chcete-li získat více pozornosti, stáváte se podezřívavými, agresivními a uchylujete se k psychologické manipulaci, jen abyste přilákali svého milovaného, ​​což ve skutečnosti situaci jen zhoršuje.“

Známky žárlivosti ve vztahu

Pečlivě si přečtěte příznaky uvedené psychologem. Pokud rozpoznáte několik z nich, které odpovídají vašemu chování, pak je čas převzít kontrolu nad svou žárlivostí.

Chcete být se svým partnerem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Je normální se nudit, ale nedovolíte mu udělat krok bez vás? Toto chování vypovídá o sobectví a bolestivé závislosti, nikoli o lásce.

Neustále ho kontrolujete, když nejste spolu. Ach, ta věčná otázka: „Kde jsi?“. Když se jí zeptáte desetkrát až stokrát za den, určitě přijde chvíle, kdy to vašeho partnera omrzí. A je absolutně ve střehu, odpusťte mi, pokud ho požádáte, aby poslal fotky obklopené těmi, se kterými tráví čas.

Jeho nezávazná komunikace s opačným pohlavím vás vždy dráždí.

Nemáš ráda, když tráví čas s přáteli, protože nechceš, aby se bez tebe cítil dobře a nemáš jistotu, že si s tebou užije tolik zábavy.

Sledujete ho na sociálních sítích, ať už otevřeně, nebo skrytě, všímáte si jeho reakcí na příspěvky ostatních lidí a kontrolujete jeho vyhledávací dotazy, což předvídatelně naplňuje vaši mysl podezřením.

READ
Autismus u dětí: příznaky a příčiny - Tipy pro rodiče dětí s RDA

Pravidelně mu vyčítáte, že podvádí, čímž podporujete svou nedůvěru.

Jak přestat žárlit

Abyste potlačili pochybnosti a nedůvěru ve svého partnera, musíte si nejprve upřímně přiznat, že vás tyto pocity trápí. Poté – identifikujte jejich příčiny, nezávisle nebo s pomocí psychologa. Pokud k žárlivosti neexistují žádné skutečné důvody, pokud s vámi partner nemanipuluje, chová se k vám s respektem a láskou, je dalším krokem postupná změna postoje k sobě samým, protože možná v tomto případě je živnou půdou pro žárlivost nízké sebevědomí. úcta. Je to dlouhý proces, ale výsledek stojí za to zapracovat.

1. Podělte se o své pocity

Místo urážek, ultimát, zákazů a jiných manipulací si jen povídejte a poslouchejte jeden druhého. Buďte ke svému partnerovi upřímní a uctiví a zachovejte klid, abyste se vyhnuli hádkám nebo unáhleným závěrům.

3. Najděte kompromis

Pokuste se probrat bolestivé okamžiky a najít kompromis, abyste nepotopili, ale zklidnili pocit žárlivosti. Dohodněte se, co je a co není přijatelné jako pár, a ujistěte se, že dojdete ke vzájemné dohodě.

4. Budujte důvěru

Láska dusí ve vztazích, kde není důvěra. I v blízkém vztahu si každý partner zachovává právo na osobní hranice a osobní čas. Důvěra a svoboda jsou klíčem k pevným a trvalým vztahům.

5. Méně fantazie

Přestaňte míchat představy s realitou a vše vnímat černobíle. Věřte, že je ve vašem vztahu vše v pořádku, a odpoutejte se od pochybností příjemnými a užitečnými činnostmi, ať už je to práce, film, procházka nebo sport.

6. Vážte si sebe

Zažeňte pochybnosti v duchu: “Co když si ho nezasloužím, je pro mě příliš dobrý.” Všichni lidé jsou zvláštní a jedineční. A ty jsi hoden opravdové lásky.

7. Zeptejte se přátel

Pokud si myslíte, že máte příliš mnoho žárlivosti, zeptejte se na názory svých blízkých. Sdílejte, co cítíte, a zeptejte se, co si o tom myslí. Někdy pomůže získat jiný úhel pohledu, abyste pochopili, co vám chybí.

8. Nemstít se

V žáru žárlivosti riskujete, že přejdete na „temnou stranu“ a ze vzteku nebo zášti uděláte něco, čeho budete později litovat. Nemstíte se za své pocity tím, že se budete snažit probudit vzájemnou žárlivost – to situaci jen zhorší. Pokud vás něco trápí, řekněte to přímo, nehrajte složité hry a nemanipulujte.

READ
Jak se chovají muži?

9. Zapomeňte na minulost

Pokud jste v minulosti měli špatnou zkušenost s podvedeným partnerem, nenechte traumata z minulosti zničit to, co máte nyní. Váš nový partner není vázán na to, co bylo dříve, a není zodpovědný za chyby druhých. Je nefér ho dávat na stejnou úroveň jako lidi, kteří vám kdysi ublížili. Zaměřte se na svůj současný vztah.

10. Prostě miluj

Místo toho, abyste hledali důvody, proč být podezřívaví, prostě ukažte svou lásku. Mluvte partnerovi slova podpory a lásky, překvapujte se a potěšte jeden druhého, buďte upřímní, nemanipulujte. To je to, co posiluje spojení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: