Psychologické metody korekce stresových poruch

Bylo zjištěno, že tělo reaguje vždy stejnými reakcemi na různé podněty.
V procesu studia tohoto jevu byl formulován pojem stres. V teorii stresu mluvíme o homeostáze – stálosti prostředí těla, které existuje v určitých úzkých mezích. Všechny situace, které člověka vyvádějí z těchto rámců, vedou ke stresovým stavům. Stres je normální, ale někdy se tělo z psychických nebo fyziologických důvodů nedokáže vyrovnat.

Jedním z předpokladů stresu jsou intrapersonální konflikty, jejich řešení je oblastí, kde se uplatňuje úsilí psychoterapeuta a jeho klienta. Konflikty postojů, přesvědčení, kognitivní disonance – konflikt mezi očekáváním a realitou – vedou nejen k neurózám, ale jsou také stresovými faktory, které nespecificky působí na lidský organismus.

Když jste ve stresu, dochází k následujícímu:

1. Všechny obranné systémy těla bijí na poplach, mobilizují, nasazují své ochranné funkce, aby se tělo vrátilo do fungování – boj, aktivní reakce.

2. Aktivuje se stadium plného namáhání – fungují všechny specifické i nespecifické ochranné systémy. Tato fáze může trvat několik minut, dní nebo může trvat roky, v závislosti na tom, jak dlouho stimul, který člověka vyvede z rovnováhy, působí jako stimul.

3. Trvá-li druhá perioda dostatečně dlouho, nastupuje fáze vyčerpání, astenie nebo chronické únavy a na člověka začnou „padat“ různé nemoci.

Existuje více než 800 technik pro odstranění člověka ze stavu stresu, ale není tolik velkých uznávaných přístupů.

Gestalt terapie jako první pomoc při stresu

Tato metoda vytváří potřebu klienta soustředit se na všechny nuance jeho stavu. V průběhu terapeutického procesu pacient začíná chápat, že k pozitivním změnám nedochází ve chvíli, kdy usiluje o změnu svého stavu, ale právě od okamžiku, kdy hluboce přijme charakteristiky svého aktuálního zdravotního stavu. Úkolem, před kterým stojí psychoterapeut, je vzbudit v klientovi touhu experimentovat a zkoušet drobné prvky kýženého nového, poznávat zvláštnosti jeho aktuálního stavu. Nové věci jsou vždy zdrojem stresu.

Stresová psychoterapie uvnitř ordinace vypadá jako profesionální práce, ale není bez mystiky a zázraků. Atmosféra je uctivá a nevlídná. Terapeut dbá na rozvoj a rozmístění klientových potřeb, identifikuje body, které nemusí být v jejich projevech příjemné. Obvykle se jedná o konverzaci, kdy terapeut většinou mlčí a většinu mluvení provádí klient. Během dialogu psychoterapeut věnuje pozornost klientovým pocitům a vážným zážitkům a může provádět různé experimenty. Principem této metody psychoterapie zátěžových stavů je, že lékař život klienta neřídí a nesměruje ho tam, kde je podle něj život bez starostí a stresu. Jeho úlohou je pomoci pacientovi rozpoznat a porozumět rysům jeho života, aby měl klient v důsledku terapie větší množství možností, nebo spíše dostupných, vědomých možností, na které jsou zdroje. Stres zanechává na těle stopy – od hormonálních změn po statické svalové napětí, změny držení těla, chůze a mimiky. Terapeut pomáhá klientovi všímat si tělesných jevů, které se vyskytují. Když si člověk všimne těchto jevů, jasněji si uvědomí svůj stav, touhy a možnosti reakce.

READ
Rak a Štír: kompatibilita v milostných vztazích, manželství a přátelství

Terapeut pomáhá klientovi v těžkém boji s jeho vlastními dilematy najít jeho optimální cestu a je spoluviníkem akcí probíhajících s klientem, byť se specifickou rolí. Hlavní princip Gestalt terapie je tady a teď. Toto je velmi živá praxe. Zpožděné účinky této metody učí klienta všímat si procesů, tedy dělat si domácí úkoly. Hlavním úkolem psychoterapeuta je naučit klienta dobře „pracovat“ se svými procesy a potřebami. Dovednosti se přenášejí domů do každodenního života. Výsledkem je, že „vycvičený“ pacient nebo, častěji řečeno, klient, se dokáže samostatně vyrovnat se stresem, volit si okolnosti, způsoby reakce, povzbuzování a podpory.

Kognitivně behaviorální terapie stresu

Jedno z předních míst v oblíbenosti a prokázané účinnosti v pomoci se stresem zaujímá kognitivně behaviorální terapie. Hlavní podstata a význam této metody pochází z názvu. Kognitivní znamená myšlení, úsudek, znalosti, chování znamená chování.

Psychoterapie stresových stavů pomocí kognitivně behaviorální terapie je založena na principech teorie učení. Podstatou, kterou psychoterapeut klientovi při komunikaci předává, je myšlenka, že člověk může chybovat. Princip přístupu znamená, že stresový stav může ovlivnit jak duševní aktivitu člověka, tak jeho chování. Neexistuje žádný stres bez intrapersonálního konfliktu. Psychoterapie stresu vede k jeho hledání a zahrnuje práci nejen s povrchními mezimyšlenkami a racionálními postoji, ale jde i hlouběji – k jádru osobnosti, k systému vztahů a ke konfliktům, které tam vznikají. Jsou příčinou stresového stavu, který je pozorován na povrchu.

Úkolem psychoterapeuta je naučit klienta dívat se na sebe zvenčí a získat tak o sobě více informací, naučit se měnit své myšlení a chování – na to je zaměřena metoda kognitivně behaviorální terapie. Analýza od povrchních dobrovolných myšlenek k hlubším – automatickým a přesvědčení, která se za nimi skrývají, jsou klientovi vysvětleny v průběhu terapie. Vztahy v rámci ordinace jsou partnerské, bez objednávek, odpovědnost je zcela sdílena mezi pacientem a lékařem. Tato partnerství zahrnují objasnění modelu stresové poruchy. Pacient začíná chápat, jak se cítí špatně, jak se na to může dívat zvenčí a jak se může změnit. V metodě kognitivně behaviorální terapie stresu jsou důležité tři principy:

1. Uvědomění si aktuálního problému.

READ
Pár hlavních důvodů, proč se vám líbí tlusté dívky

2. Vytvoření alternativy. Psychoterapeut učí, co dělat, jaké existují algoritmy zpracování informací a jak budovat vztahy.

3. Konsolidace v běžném životě.

Klient díky této metodě nejen začíná chápat své chování, ale učí se je i transformovat. Těžištěm tohoto přístupu je podpořit klienta v nějaké nové praxi.

Hypnóza pomáhá při stresu

Hypnóza může být velmi užitečná při zvládání stresu. Hypnóza používaná v lékařské praxi vypadá trochu jinak než v jiných oblastech. Jedná se spíše o hypno-sugestivní efekt, sugesci, která umožňuje člověku relaxovat. Pomocí hypnózy psychoterapeut odstraňuje v ohniscích excitace mozkové kůry ty akutní momenty, které vznikly, zastavily se, „zamrzly“ a nelze je korigovat inhibičními procesy – lze to prezentovat pavlovovskými termíny. Použití sugesce psychoterapeuty v praxi psychoterapie stresových poruch zpravidla poskytuje velmi dobré výsledky. Je známo, že hypnotické techniky se používaly již od starověku. Lékaři používají k sugesci odborné texty, ti nejzkušenější improvizují. Použití hypnózy pomáhá zmírnit emoční a duševní stres v krátké době.

Stres není každodenním pojmem, i když v běžném životě si člověk může stav stresu v sobě uvědomit a pomoci si. Jde o biologický jev, kterému je třeba porozumět a všímat si ho. Když přijde klient pro pomoc, úkolem psychoterapeuta je určit fázi stresu, zda se v ní pacient skutečně nachází. Na tom závisí výběr úspěšné léčebné metody, která pomáhá chránit člověka před vážnými komplikacemi. Psychoterapie pro stresové stavy, je tedy zaměřena na uvolnění, zklidnění a odpočinek pacienta, stejně jako na vyhledávání nevědomých stresových faktorů a pomoc při práci s vědomými stresovými faktory.

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

V těžkých životních situacích se moderní lidé už neostýchají obrátit se na psychologa. Specialista často nabízí pochopení příčin problémů, poruch nebo strachů pomocí kognitivně-behaviorálních cvičení.

Co je kognitivně behaviorální terapie a jaká cvičení vám pomohou zbavit se deprese, nespavosti, úzkosti a dalších nebezpečných stavů – řekneme vám v našem článku.

Základní principy KBT

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Psychologové tvrdí, že často zdroj problémů spočívá v člověku samotném, v jeho myšlení a přesvědčení. Od raného dětství se učíme pravidlům chování ve společnosti, učíme se chápat, co je dobré a co špatné, získáváme návyky – zdravé i škodlivé, které narušují harmonickou existenci.

READ
Léčivé byliny a infuze pro nespavost

Kognitivnost v psychologii je schopnost člověka reagovat na to, co se kolem něj děje, v souladu s jeho přesvědčením. Když zažíváme potíže, zažíváme strach, bezmoc a hněv. Tyto negativní reakce jsou naším „zvykem“ vnímat znepokojivé události tímto způsobem. A takové postoje nás mohou donutit k neuváženým činům, neadekvátní komunikaci s ostatními a k ​​panice. Právě kognitivně behaviorální psychoterapie pomáhá uvědomit si tyto chyby v myšlení a chování a speciální cvičení povzbuzují člověka k tomu, aby odmítal vnímat události zkresleně, ze zvyku, a učí ho dívat se na problém z nové pozice a snadno se vyrovnávat s obtížemi .

Cíle kognitivně behaviorálních cvičení

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

CBT je poměrně populární, specialisté ji již dlouho úspěšně používají nejen k prevenci a nápravě duševních poruch, ale také jako metoda, která může změnit myšlení a chování na racionálnější a užitečnější.

Terapeut učí pacienty techniky a cvičení, které:

zaměřené na identifikaci negativních a úzkostných myšlenek;

pomoci přehodnotit vnitřní stereotypy a postoje;

  • naučí vás správně reagovat na vnější podněty a ovládat své emoce;
  • formovat život potvrzující chování;
  • mají sedativní účinek.

V konečném důsledku člověk, který zvládl CBT cvičení a pravidelně je prováděl, projde stresujícími a děsivými situacemi bez obvyklých starostí.

učit se, rozvíjet duševní a motorickou aktivitu.

Komu budou CBT cvičení prospívat a komu ne?

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Použití kognitivně behaviorálního přístupu může pomoci:

ti, kteří chtějí pochopit příčiny svých starostí a obav;

ti, kteří se snaží napravit chyby v chování;

lidé náchylní k depresím, fobiím, záchvatům paniky;

pacienti trpící různými typy závislostí (drogová závislost, alkoholismus, závislé vztahy, závislost na hazardních hrách, poruchy příjmu potravy a další);

lidé náchylní k psychosomatickým onemocněním;

ti, kteří chtějí zvýšit odolnost vůči stresu a sebekontrolu;

ti, kteří se snaží navázat komunikaci s ostatními;

pacientů s poruchami spánku.

Kognitivně behaviorální terapie a její cvičení nejsou vhodné pro každého. Lidé s těžkými duševními poruchami (například schizofrenií) vyžadují seriózní léčbu, včetně léků. V takových případech může pouze lékař pomoci zbavit se akutních psychologických příznaků onemocnění a zabránit nebezpečným následkům.

Nejúčinnější cvičení kognitivně behaviorální terapie

principy a akce CBT

Kognitivně behaviorální cvičení

Naši učitelé podrobně hovoří o metodice KBT a jejích praktických technikách v dálkovém kurzu tohoto typu psychoterapie. A my jsme pro vás shromáždili pět nejúčinnějších cvičení, která pomáhající specialisté používají v procesu psychokorekce a která můžete provádět sami, abyste snížili nebo úplně odstranili destruktivní a/nebo nevhodné chování a zvládli psychickou nepohodu.

READ
Zvýšená podrážděnost u mužů a její příčiny

PRVNÍ CVIČENÍ „Jak se zbavit úzkosti pomocí Gestalt terapeutických technik“:

Toto cvičení krok za krokem pomůže snížit příznaky úzkosti.

1. Pokládejte si otázky a snažte se být ve svých odpovědích co nejupřímnější:

Ničí obavy z mé budoucnosti kvalitu mého současného života?

Mám strach, protože mé problémy jsou velké a neřešitelné? Nebo nedělám nic, abych je vyřešil?

Mohu udělat to, čeho se právě teď bojím? (Například plánujte další akce nebo si vážně pohovorte s osobou, se kterou byl rozhovor delší dobu odložen).

2. Po odpovědi si zkuste v duchu představit všechny své dnešní starosti a prožít je přímo v daném okamžiku.

3. Soustřeďte se na okolní realitu.

Přemýšlejte o tom, jak se v tuto chvíli cítíte, jaké zvuky slyšíte, věnujte pozornost barvám a vůním.

Napište si na papír vše, co cítíte.

4. Poslouchejte své vnitřní pocity (rytmus vašeho srdce a dýchání) a také si zapište, co přesně cítíte. Odpovězte na otázku: “Cítím všechny části svého těla?” A pokud ne, zkuste zopakovat analýzu vjemů a zaměřte se na tu část těla, která byla neaktivní.

Toto cvičení pomáhá vyrovnat se s úzkostí, uklidnit se a přesměrovat pozornost.

CVIČENÍ DRUHÉ: „Jak překonat strach podle metody psychologa Alberta Ellise“:

Naše obavy často pramení z falešných postojů. To, čeho se bojíme, pro nás nepředstavuje skutečnou hrozbu. Abyste se vyrovnali se strachy a fóbiemi, potřebujete:

Smějte se svým strachům. Přemýšlejte o tom, proč potřebujete souhlas jiných lidí, například u vařeného jídla. A kdyby se ukázalo, že polévka je nedosolená nebo bez chuti, řekli by to a nesnědli ji. A protože všichni mlčí a obědvají, znamená to, že polévka byla úspěšná. Smějte se sami sobě a tomu, že jste očekávali uznání od svých blízkých.

Otevřeně sdílejte svůj strach s milovanou osobou a řekněte mu, jak se cítíte.

Najděte falešnou příčinu strachu a přeměňte ji na rozumnou.

Pozorujte své zkušenosti, přiznejte si, že jsou malé a bezvýznamné. Pokud se například bojíte, že budete druhým připadat slabí, protože se velmi trápíte, musíte si přiznat, že se za své emoce stydíte, a to je nepřiměřený strach, protože každý má právo na city.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: