Sebekontrola – co to je v psychologii, definice

Seberegulace je systémová charakteristika, která odráží subjektivní povahu jedince, včetně jeho schopnosti fungovat udržitelně v různých životních podmínkách. Díky seberegulaci získává člověk možnost dobrovolně regulovat funkční parametry (například stav, chování, činnost atd.).

Koncepce samoregulace

Kategorie „samoregulace“ se týká interdisciplinárních konceptů, protože je široce používána v různých vědeckých oblastech. Používá se k popisu živých a neživých systémů založených na principu zpětné vazby. Pojem „seberegulace“ (lat. regulare – ustavit, dát do pořádku) je v encyklopedickém slovníku definován jako účelné fungování živých systémů různé úrovně organizace a složitosti.

Článek: Mechanismy sebekontroly a seberegulace

Moderní psychologie považuje tuto kategorii za systémový proces, který poskytuje variabilitu a plasticitu života a činnosti subjektu na jakékoli úrovni, která je adekvátní podmínkám. Autoregulace je zpočátku vědomý a systematicky organizovaný vliv člověka na jeho vlastní psychiku. Cílem procesu je změnit charakteristiky požadovaným směrem.

Příroda poskytla lidem schopnost přizpůsobit se a adaptovat organismy na měnící se vnější podmínky. Navíc obdařila člověka schopností regulovat formy a obsah své činnosti. V tomto ohledu je nutné zvážit tři úrovně samoregulace:

  • Nedobrovolná adaptace na prostředí (udržování stálého krevního tlaku, teploty, proces uvolňování adrenalinu, přizpůsobení vidění světlu nebo tmě atd.);
  • Slabě vědomá nebo nevědomá připravenost člověka jednat podle toho na základě dovedností, návyků a zkušeností v očekávání určité situace (například díky zvyku mohou lidé při vykonávání nějaké práce použít oblíbenou techniku, ačkoli jsou informováni o jiných );
  • Svévolná regulace vlastních individuálních osobních vlastností (aktuálního duševního stavu, cílů, motivů, postojů, chování, hodnotového systému atd.).

Mechanismy autoregulace

Autoregulační mechanismy jsou založeny na souboru vzorců duševního fungování, včetně jejich četných důsledků, které jsou známy v podobě psychologických efektů. Patří mezi ně aktivizující hodnota motivační sféry, která generuje aktivitu směřující ke změně odpovídajících charakteristik; ovládací účinek vlastní mentálnímu obrazu, který dobrovolně nebo nedobrovolně vzniká v mysli jednotlivce.

Psychologické efekty zahrnují také strukturální a funkční jednotu (systematiku) jakéhokoli duševního kognitivního procesu, který zajišťuje účinek vlivu jednotlivců na psychiku, stejně jako jednotu a vzájemnou podmíněnost oblastí vědomí a nevědomí.

Samoregulační mechanismy umožňují lidem měnit se v závislosti na změnách okolností vnějšího světa a životních podmínek. Pomáhají udržovat duševní aktivitu nezbytnou pro lidskou činnost a zajišťují vědomou organizaci a nápravu určitých akcí.

READ
Epilepsie u dětí: příčiny, příznaky a symptomy, léčba a diagnostika

Samoregulace představuje odhalení rezervních schopností, a proto působí jako nástroj rozvoje tvůrčího potenciálu. Využití autoregulačních mechanismů předpokládá aktivní účast vůle, jejímž výsledkem je formování silné a odpovědné osobnosti.

Úrovně samoregulace v souladu s mechanismem jejího provádění zahrnují:

  • Informační (energetická) úroveň, na které je úroveň mentální aktivity regulována pomocí přílivu informací (například „reakce“ reakce, katarze, příliv nervových impulsů, rituální akce atd.);
  • Emocionální (volní) úroveň, například sebehypnóza, sebepřiznání nebo posílení;
  • Motivační úroveň, na které dochází k regulaci motivačních aspektů života a činnosti člověka;
  • Osobní úroveň, na které se provádí sebekorekce (například sebeorganizace a sebepotvrzení).

Sebekontrolní mechanismy

Sebekontrolní mechanismy jsou charakterizovány schopností člověka ovládat sebe, své chování a stav. Jedná se o nejdůležitější osobní motivační zdroj, který udává stupeň vyspělosti jedince. V mnoha kulturách je tato dovednost vysoce ceněna, proto se sebeovládání učí děti již od útlého věku.

Sebekontrola je schopnost jednotlivců řídit své vlastní chování a emoce. Díky této vlastnosti získává člověk možnost promyšleněji reagovat na aktuální události, zdržet se maladaptivních impulzivních akcí a ukončit akce, které jsou spojeny s nežádoucími impulsy a emocemi.

Mezi sebekontrolní mechanismy patří schopnost měnit a přizpůsobovat sebe i svou osobnost. Díky nim vzniká optimálnější korespondence mezi světem a jednotlivcem. Blahodárné důsledky této vlastnosti pro lidi a společnost byly ukázány v mnoha dílech. Mezi hlavní oblasti, ve kterých jsou potřebné mechanismy sebekontroly, patří kontrola myšlenek, úspěchů a impulsů (impulzivní chování).

Nejdůležitější oblasti pozitivního vlivu sebekontroly představují úspěšnost v činnostech, kontrola impulzivního chování, psychická adaptace, mezilidské vztahy a zdraví.

Sebekontrola je spolehlivým prediktorem rizika závislosti na alkoholu, drogách a kouření. To platí zejména pro dospívání. Nízká míra sebekontroly u dětí způsobuje zdravotní problémy v dospělosti. Sebeovládání také velmi ovlivňuje navazování efektivních mezilidských vztahů.

Z tohoto článku se dozvíte, jak rozvíjet jednu z dovedností úspěšných lidí – dovednost zvládat touhy a emoce. Najdete zde také užitečná cvičení, která vám pomohou zvýšit sebekontrolu.

Co je systém sebekontroly a proč je potřeba?

Sebeovládání je schopnost člověka regulovat své impulzivní chování.

Nepleťte si sebekontrolu se sebepotlačováním, což je stav, kdy jsou pocity skryté nebo ignorované. Potlačování emocí vede k podrážděnosti, úzkosti a zhoršuje produktivitu.

READ
Seznamka na Instagramu. Jaký je nejlepší způsob budování komunikace?

Sebeovládání zahrnuje vědomé řízení emocí. Člověk byl například potřísněn na silnici, zlobí se, ale nesnaží se předstírat, že „všechno je v pořádku“, ale zaměřuje svou pozornost na řešení problému.

Je normální prožívat emoce, i ty negativní. Je důležité je rozpoznat a zvládnout. K tomu vám pomůže rozvoj sebekontroly.

Pro úspěšné studium je nutná sebekontrola. Pomáhá vám dosáhnout vašich cílů a efektivně dokončit každodenní rutinní úkoly. Právě sebeovládání vám umožní zůstat doma a připravit se na zkoušky, když vás přátelé pozvou do kina.

Pravidla sebekontroly

Vnitřní sebekontrola se týká téměř všech oblastí života, proto je velmi důležité tuto vlastnost v sobě rozvíjet. Zde je několik pravidel, která vám pomohou:

  • Zadejte denní rutinu – pomůže vám to zvládnout více, být disciplinovaní a nedělat vše na poslední chvíli.
  • Pracujte na svých zvycích. Tento bod zahrnuje všechny návyky, které tak či onak narušují vaši produktivitu: špatná výživa, pozdní chození do postele, nedostatek pohybu a tak dále.
  • Častěji vystupujte ze své komfortní zóny. Navštivte zajímavá místa, zkoušejte nové věci, překonávejte své strachy.
  • Přečtěte si více. Naučte se číst několik stránek denně a do měsíce uvidíte první pozitivní výsledky.
  • Sportovat. Pravidelné cvičení trénuje nejen tělo, ale i ducha, pomáhá být odolnější a odolnější vůči stresu.

Jak zvýšit úroveň sebekontroly

Technika sebeovládání vyžaduje přítomnost dvou dovedností: rozpoznávání emocí a jejich ovládání. Pro efektivní výuku sebeovládání by měly být tyto dovednosti trénovány odděleně.

Identifikace emocí

Trénujte, abyste pochopili, co přesně cítíte, jaké emoce vás v dané situaci překonávají. Zde je několik tipů, jak začít:

  • Studujte teorii v prvních fázích učení sebeovládání. Přečtěte si Paula Ekmana, Carrolla Izarda a další autory, kteří píší o psychologii emocí. Pouhá životní zkušenost zde nestačí.
  • Naučte se třídit sekundární emoce na primární. Existují dva typy emocí: primární (radost, strach, hněv, smutek, znechucení, překvapení) a sekundární (kombinace základních). Nejčastěji člověk zažívá sekundární emoce, proto je důležité je rozpoznat a analyzovat.

Jak zvýšit úroveň sebekontroly

Cvičení „Sebeovládací deník“

Mějte papírový nebo elektronický zápisník a zapisujte si pocity, které vás rozčilují (dobré i špatné). Jak se tyto emoce nazývají? Jaký je jejich fyziologický projev? Jaké myšlenky a činy podněcují?

READ
Síla myšlenky: jak přilákat člověka a požadované události

Shromážděním „sbírky“ emocionálních projevů můžete vyvinout strategie chování do budoucna a naučit se sebeovládání.

Ovládání emocí

V situaci, kdy se vás zmocňují emoce, musíte snížit emoční intenzitu nebo přejít na jiné emoce. Zde mohou pomoci následující techniky:

  • Vzdálenost. Udělejte si procházku, jděte do jiné místnosti nebo navštivte. Vzdálenost dokonale neutralizuje negativní impulsy.
  • Sport. Pár kliků nebo přítahů sníží intenzitu vášní, a abyste si úplně dali myšlenky do pořádku, zacvičte si naplno.
  • Vizualizace příjemných vzpomínek. Představte si nějaký pozitivní zážitek co nejživěji a se všemi detaily, zaměřte se na něj.

Ovládání emocí

Cvičení „Nebreč / nesměj se“

Najděte si film nebo video, které ve vás vyvolá silné emoce. Něco, co vás nevyhnutelně rozesměje nebo rozpláče. Pusťte si video a pokuste se tentokrát potlačit své pocity. Použijte výše popsané techniky sebeovládání. Myslete například na něco jiného nebo se zastavte a projděte se po místnosti. Můžete si také pořídit deník sebekontroly a analyzovat své pocity.

Závěry

Rozvíjení sebekontroly je cestou k úspěšné realizaci ve všech oblastech života. Sebeovládání vám pomůže zůstat v klidu i v těch nejobtížnějších situacích a zvládat své emoce, správně rozdělovat priority a cílevědomě směřovat k dosahování výsledků. Člověk se sebekontrolou jedná efektivněji a cítí se jistější a silnější.

Dostanete poznámky z několika předmětů, seznámíte se s učiteli a pokusíte se vyřešit své domácí úkoly

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: