Sebevražedné myšlenky: jak je překonat a odstranit je ze svého života

sebevražedné myšlenky

V situacích, kdy se zdá, že není cesty ven, se mohou objevit sebevražedné myšlenky. Zdá se, že je to to nejsprávnější rozhodnutí a zbaví vás pocitů beznaděje a zoufalství. V tomto případě je nutná pomoc psychologa nebo psychoterapeuta, ale vyplatí se vyvinout i vlastní úsilí.

Co dělat, když se objeví sebevražedné myšlenky

nespěchej si vzít život

Když uvažujete o sebevraždě, měli byste:

  1. Dejte si čas. Dovolte si pár dní o všem přemýšlet. Někdy vám ohromující pocity brání plně vidět celý obraz. Odklad pomůže přehodnotit situaci.
  2. Zavolejte na horkou linku psychologické podpory. Pamatujte, že požádat o pomoc není známkou slabosti. Jen silný člověk si může uvědomit, že to potřebuje.
  3. Zavolejte přátelům, rodině nebo milované osobě. Se sebevražednými myšlenkami je těžké se vypořádat sám. Ujistěte se, že své pocity a zážitky vyjádříte svému blízkému. Můžete dokonce někoho požádat, aby zůstal poblíž.
  4. Požádejte přátele, aby vás vzali do nemocnice nebo zavolali sanitku. Zatímco čekáte, zaměřte svou pozornost na pozitivní myšlenky nebo dýchání. Myslete na to, že se jedná o stav deprese a ve skutečnosti žádné takové myšlenky ve vaší hlavě nejsou. Napište si na papír, že vše zvládnete, protože neexistují žádné bezvýchodné situace.
  5. Přestaňte užívat drogy a alkohol. Někdy, aby se člověk vyrovnal se sebevražednými myšlenkami, začne užívat nelegální látky nebo alkohol. Ale to jen zhoršuje situaci, protože je docela obtížné se v takovém stavu ovládat.

Nezapomeňte si připomenout pozitivní okamžiky v životě. Na papír si napište, co vám dělá radost, jak jste se dříve vypořádali s obtížemi, co jste plánovali.

Bipolární porucha jako zdroj sebevražedných myšlenek

bipolární porucha

Téměř 15 % lidí s bipolární poruchou spáchalo sebevraždu. Sebevražedné myšlenky jsou součástí nemoci. Lidé s touto nemocí se cítí bezmocní a jen těžko věří, že se věci brzy změní k lepšímu.

Vždy pamatujte, že sebevražedné myšlenky lze zvládnout pomocí antidepresiv, antikonvulziv a antipsychotik. Dobrou pomocí bude podpora přátel a příbuzných.

Myšlenky na sebevraždu mohou vyvolat:

  • úzkostné poruchy;
  • ztráta milovaného člověka;
  • izolace od přátel a příbuzných;
  • pravidelné užívání alkoholu a drog.

Ohroženi jsou lidé, kteří mají příbuzného, ​​který spáchal sebevraždu nebo byl násilný vůči jiné osobě.

Jak si pomoci vypořádat se s myšlenkami

jak se vypořádat se sebevražednými myšlenkami

Analyzujte, proč se objevují myšlenky na sebevraždu. Myslete na to, kolik zármutku vaše rozhodnutí přinese vašim blízkým.

READ
Názory mužů na ženskost: základní pojmy

Určitě něco udělejte. Vrhněte se do práce nebo sportujte. Udělejte si plán, kde je každá minuta rušná. Nechte si jen čas na pořádný spánek.

Změň svůj život:

  • přestěhovat se do jiného města;
  • změnit zaměstnání;
  • získat další vzdělání.

Nové zkušenosti odvádějí pozornost od negativních myšlenek.

Věnujte pozornost duchovnímu:

  • navštivte svůj kostel;
  • mluvit s knězem;
  • pomáhat mnichům s těžkými fyzickými aktivitami.

Některým to pomohlo přehodnotit svůj hodnotový systém.

někdy se ti nechce žít

Pozitivní přístup může pomoci v boji proti sebevražedným myšlenkám.

Samozřejmě se to neobjeví okamžitě, bude to chvíli trvat, ale pokud vynaložíte veškeré úsilí, určitě uspějete:

  1. Věřte v sebe.
  2. Dělejte věci, díky kterým se budete cítit silní a úspěšní.
  3. Nemyslete na lidi, kteří vám ublížili – jsou minulostí.
  4. A hlavně se osvoboďte od názorů druhých – tohle je váš život a máte právo ho ovládat.

Jak překonat sebevražedné myšlenky – video

Stále ze série „13 důvodů proč“

Název bondovky bych rád použil jako vzkaz všem, kteří z toho či onoho důvodu uvažují o tom, že by si vzali život. Jak poznáte, že je člověk sebevražedný? Jak se zbavit myšlenek na sebevraždu? A proč není sebevražda řešením?

Mnoho lidí zažije alespoň jednou v životě sebevražedné myšlenky a nesvědčí to o ničem hrozivém. Pokud se však tyto myšlenky stanou trvalými a člověk považuje spáchání sebevraždy za způsob, jak se dostat z obtížné životní situace, stojí za to se znepokojovat a podniknout kroky zaměřené na prevenci nenapravitelného. Psychoterapeut vám řekne, jak jednat.

„Není čas zemřít“: jak rozpoznat sebevraždu a předcházet jí

Alena Golzitskaya, výzkumná pracovnice Psychologického institutu Ruské akademie vzdělávání, systémová rodinná psychoterapeutka, specialistka ve službě pro nábor psychologů Alter

Co je sebevražda

Sebevražda (sebevražda) je úmyslné odebrání si vlastního života. Světové statistiky sebevražd nevzbuzují důvěru většiny výzkumníků tohoto problému. Podle oficiálních údajů tedy v Rusku v roce 2017 zemřelo na sebevraždu 7529 2016 lidí a v roce 8972 – XNUMX XNUMX. S největší pravděpodobností jsou skutečná čísla desítkykrát vyšší, ale kvůli zvláštnostem legislativy a někdy kvůli jiným okolnostem , nesprávné zjišťování příčin smrti člověka, které významně ovlivňuje statistické údaje.

Druhy sebevražd

Konvenčně lze sebevraždu rozdělit na dvě formy: pravou a pseudosebevraždu (demonstrativní). Pokud první z nich zahrnuje realizaci záměru zabít se s cílem to skutečně udělat, pak druhá forma je zaměřena na upoutání pozornosti ostatních na vlastní problémy. Jinými slovy, sebevražda může sloužit jako pokus oslovit blízké, pokud člověk nevidí jiné cesty.

READ
Seznamka na Instagramu. Jaký je nejlepší způsob budování komunikace?

Je smutné vědět, že lidé dokážou podniknout tak riskantní kroky, aby upoutali pozornost svého okolí.

Úvahy o sebevraždě

Vytrvalé myšlenky na sebevraždu zpravidla prožívají lidé, kteří se již nějakou dobu ocitli v obtížné situaci pro sebe – například po výrazných ztrátách (na blízkých, postavení, zdroji obživy apod.) nebo po násilí (morální nebo fyzické). Takoví lidé mohou mít pocit, že to nezvládnou, že je všechno zbytečné, že nikdy nenajdou půdu pod nohama a už nikdy nebudou žít jako dřív.

Ve skutečnosti jde nejčastěji o katastrofické myšlenky, které situaci příliš zhoršují. A i když je všechno opravdu špatné, můžete utrpení zmírnit a najít možnosti, jak si život zlepšit. Pro některé lidi je však obtížné vidět pozitivní výhled, zvláště pokud nemají příznivé prostředí.

Pokud máte často myšlenky na to, že byste si způsobili nenapravitelnou újmu, a vznikají z nějakého důvodu, ale protože jste opravdu zmatení, zoufalí, cítíte duševní bolest nebo nevidíte jiný způsob, jak se vyrovnat s obtížnými okolnostmi, kontaktujte psychologa, psychoterapeuta nebo někoho blízkého, pokud to není možné. A konečně, nouzové linky psychologické pomoci jsou vždy k dispozici.

Fotografie: Shutterstock

Známky k podezření na pravděpodobnost sebevraždy

  • Časté diskuse o možnosti spáchat sebevraždu
  • Zmínky o nesmyslnosti vlastní existence
  • Depresivní, apatická nálada, pocit, že radost ze života odešla
  • Příliš mnoho úzkosti po dlouhou dobu
  • Zmínka o tom, že se člověk cítí osamělý, bezmocný
  • Potíže se spánkem (příliš mnoho spánku nebo nespavost), stravovací návyky (přejídání nebo přísná omezení jídla) po dlouhou dobu (od tří týdnů)
  • Výrazný nárůst nebo ztráta hmotnosti
  • Zapojení osoby do nebezpečného chování – nadměrné riskování, užívání alkoholu nebo drog
  • Sociální izolace – neochota udržovat přátelské a jiné kontakty s ostatními
  • Akce naznačující, že osoba dokončí hlavní záležitosti: sepsání závěti, prodej majetku, zbavení se osobních úspor
  • Sebepoškozující chování (řezání, bití, škrábání).

Jak mluvit s někým, kdo se chystá spáchat sebevraždu

Pokud máte podezření, že váš milovaný může mít sebevraždu, nejlepší způsob, jak si věci vyjasnit, je položit mu přímou otázku, která může znít jako: „Uvažuješ o sebevraždě?

READ
Konverzace jako výzkumná metoda v psychologii: druhy, výhody a nevýhody

Nebojte se, že někoho vyprovokujete k aktivní akci. Nejčastěji se lidé snaží nesdílet své těžké myšlenky na sebevraždu ze strachu, že vyděsí své blízké. Odhalením svého podezření uvolníte spoustu napětí kolem tématu.

Pamatujte, že pokud člověk skutečně uvažuje o tom, že by si způsobil nenapravitelnou újmu, můžete mu pomoci pouze tehdy, když o tom budete otevřeně mluvit a slyšet o tom od něj samotného.

Během tohoto rozhovoru se nesnažte podceňovat těžké zážitky, které se skrývají za myšlenkami na sebevraždu. Mluvte se svým blízkým podpůrným způsobem, nesnažte se ho okamžitě přesvědčit – to je s největší pravděpodobností nemožné udělat tady a teď.

Potvrďte, že s jeho stavem sympatizujete, za žádných okolností nedělejte svému milému ostudu ani nevyjadřujte otevřenou agresi.

Zkuste dát svému blízkému najevo, že jste tam, připraveni ho podpořit, že mu pomůžete alespoň najít toho správného odborníka – psychoterapeuta nebo psychologa, se kterým může svůj stav probrat a získat odbornou pomoc.

Existují situace, ve kterých může být vaše pomoc kritická, například:

  • pokud jste svědky přímého jednání blízké osoby související s pořízením zbraní či jiných prostředků, kterými může spáchat sebevraždu, a zároveň jste od něj již slyšeli o plánech ublížit si;
  • pokud vidíte, že po období dlouhého zoufalství bez zjevného důvodu se člověk velmi uklidní, jako by uvnitř již učinil důležité rozhodnutí pro sebe;
  • s tím jsou spojeny pokusy rozloučit se s důležitými lidmi a také touha darovat/darovat pro něj významné věci nebo majetek.

V takových situacích se snažte nenechat dotyčného samotného. Pokud navštěvuje terapeuta, můžete svého blízkého povzbudit, aby zavolal nebo napsal specialistovi, nebo to udělejte sami, pokud to váš blízký není schopen. V Rusku existuje pohotovostní psychiatrická péče, která umožňuje hospitalizaci člověka, pokud je nebezpečný sobě nebo okolí.

Fotografie: Shutterstock

Sebevražda teenagerů

Podle některých údajů je mezi lidmi ve věku 15 až 34 let smrt na sebevraždu jednou ze tří nejčastějších příčin úmrtí. Každý rok se každý 12. teenager na světě ve věku 15 až 19 let pokusí o sebevraždu. Rusko je bohužel jednou z předních zemí v počtu sebevražd mladistvých.

Podle výzkumníků jen 10 % teenagerů plánujících sebevraždu má vážný úmysl zabít se. Zbylých 90 % tvoří ti, kteří chtějí takto „oslovit“ své blízké. Proto se v takových případech často o sebevraždu pokouší doma o víkendech, během dne – tím se člověk snaží nebrat si život, ale intenzivně na sebe přitahovat pozornost.

READ
Jak udržet duševní zdraví ženy

Jaké jsou charakteristiky sebevraždy dospívajících? Faktem je, že teenager na rozdíl od dospělého není schopen adekvátně posoudit možné důsledky svého chování. Teenageři často očekávají „druhé narození“ od sebevraždy, což znamená, že jejich okolí přehodnotí svůj postoj k ní, „všichni je pochopí a setkají se s nimi na půl cesty“ a „budou litovat jejich postoje nebo chování“.

Dalším rozdílem je, že kategoričnost a impulzivita, často charakteristická pro adolescenty, může vést k tomu, že se příčiny pokusů o sebevraždu stanou bezvýznamnými (zejména z pohledu dospělých) důvody. Například konflikt se spolužáky nebo učiteli, neoboustranná láska, problémy ve vztazích s rodiči.

Dalším rysem adolescence je sklon k rizikovému chování – teenageři se snaží sami najít hranice povoleného, ​​někdy je překračují. V důsledku toho mohou riskovat své životy a toto riziko je často fatální.

Hlavní důvody, které motivují teenagery k sebevraždě:

  • Duševní poruchy
  • Těžká somatická onemocnění
  • Rodinné problémy
  • Selhání v romantických vztazích
  • Problémy se sebevědomím, sebenechuť
  • Obtíže seberealizace ve skupině vrstevníků
  • Zneužívání alkoholu a drog.

Deprese a sebevraždy

Jednou z nejčastějších příčin sebevražd na světě je deprese. Lidé trpící touto duševní poruchou jsou náchylní k častým a vytrvalým myšlenkám na negativní stránky reality, k tomu, že se začnou nenávidět, neusilují o komunikaci s ostatními, neobracejí se na ně o pomoc, pociťují nesmyslnost co se děje a v důsledku toho brát věci vážně.přemýšlí o dobrovolné smrti.

Charakteristickým rysem sebevraždy u pacientů s depresí je, že se často pokoušejí o sebevraždu v prvních týdnech po předepsání léků. To se děje proto, že se konečně začnou vracet k osobě, která předtím neměla sílu spáchat sebevraždu. Proto se doporučuje kombinovat medikamentózní terapii s psychoterapií a mít možnost urychleně kontaktovat odborníky, pokud jste Vy nebo Váš příbuzný zahájili léčbu depresivní poruchy.

Fotografie: Shutterstock

Dohnat k sebevraždě

Podněcování k sebevraždě je trestný čin. Mezi nejčastější důvody patří dlouhodobé konfliktní situace v rodinných a partnerských vztazích, které vedou člověka k pocitu beznaděje. Důvodem sebevraždy je často zločinné, nemorální chování některého z příbuzných. Naprostá většina (87 %) trestných činů souvisejících s podněcováním k sebevraždě byla spáchána v rámci domácího týrání a systematického ponižování lidské důstojnosti.

Mezi faktory přispívající k sebevraždě lze zaznamenat systematickou šikanu v týmu (vzdělávací nebo pracovní), jakož i záměrné ovlivňování stále se formující dětské psychiky materiály ze „skupin smrti“ na internetu.

READ
Tvůrčí činnost - co to je v psychologii. Její typy

V druhém případě je velmi důležité, aby si rodiče vždy uvědomovali, co se děje v životě dítěte, a věnovali zvláštní pozornost možným náhlým změnám nálady, obsedantním obavám a touze teenagera po ostré izolaci nebo zvláštním utajení. Dobrou prevencí výskytu, včetně sebevražedného chování, může být každodenní důvěrná komunikace s dítětem.

Proč sebevražda není řešení

Sebevražda nikdy nemůže být východiskem z obtížné situace, už jen proto, že vždy existuje několik možností, jak ji vyřešit. I když se bavíme o obrovské ztrátě – například o milovanou osobu, život bez kterého není život možný – stejně přijde den, kdy to bude snazší a situace nebude vypadat beznadějně.

To platí pro všechny ostatní životní obtíže. Sebevražedné myšlenky a pokusy jsou značně usnadněny pocitem, že pozitivní změny nikdy nenastanou. Ale to není pravda. Lidské emoce mají vlnovou konfiguraci: pokud zažijete pocit zoufalství, dříve nebo později určitě ztratí na intenzitě. Je v naší přirozenosti přizpůsobit se čemukoli, dokonce i těm nejstrašnějším věcem. To znamená, že časem nevyhnutelně dojde k adaptaci a člověk se naučí žít v nových podmínkách.

Je velmi důležité si uvědomit, že ten, kdo plánuje sebevraždu, vždy pochybuje o tom, že je to přesně to, co potřebuje. A pokud člověku pomůžete zdržet se něčeho nenapravitelného, ​​může mu pomoci podívat se na to, co se děje z nových úhlů – a možná navždy opustí svůj nápad.

Pokud vy nebo někdo z vašich blízkých potřebujete naléhavou pomoc psychologa, můžete využít tato čísla nebo vyhledat tísňovou linku psychologické pomoci ve vašem městě.

Služba nouzové psychologické pomoci Ministerstva pro mimořádné situace Ruska: +7 (495) 989-50-50

7hodinová linka pomoci obětem násilí v Centru Anna (zařazena do registru nevládních organizací vykonávajících funkci zahraničního agenta): +800 (700) 06-00-XNUMX

Bezplatná nouzová psychologická pomoc „Yaroslavna“ v Institutu praktické psychologie a psychoanalýzy: +7 (495) 120-16-60

A pamatujte: absolutně nic nelze změnit pouze v jednom případě – pokud jsme fyzicky pryč. Zatímco žijeme, můžeme najít mnoho východů a cest rozvoje. Náš život je již pomíjivý a svět je příliš zajímavý a rozmanitý na to, abychom ho předčasně opustili.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: