Snění není škodlivé: proč jste osamělí a jak se s tím vypořádat

Říká se, že snění není na škodu. Bezostyšně lžou! Snít alespoň není užitečné, jak se ukazuje. A pokud nepatříte k těm, kteří mají hlavu v oblacích, pokud se nepovažujete za snílka a víte, že stojíte nohama pevně na zemi, je tento článek určen právě vám. Protože se ukázalo, že všichni neustále sníme. A tím si škodíme.

Sny vám brání žít přítomností

Ve skutečnosti, zatímco sníte, je to, jako byste se minuli časem. Žádná minulost není, ta už pominula, a přesto většina z nás sní o tom, že se tam vrátíme a něco změníme. To nepřidá ani klid, ani sebevědomí. Neexistuje ani budoucnost – ve smyslu předem určené budoucnosti. Neumíte si to představit.

Ale můžete si pro sebe vytvořit spoustu iluzí. Například, jaká z vás bude kráska, až konečně zhubnete tři kilogramy. Nebudete. To znamená, že tyto nešťastné kilogramy samozřejmě shodíte, ale váš život stále nebude vypadat jako krásné video s vámi v hlavní roli. Proto to zklamání. A přítomný okamžik, právě ten okamžik, ve kterém sníte, se stane minulostí. Minulost, ve které jste neudělali nic významného. Protože jsem ležel na gauči a snil.

Sny vám brání být šťastný

Podle nedávné studie, kterou provedli harvardští psychologové Daniel Gilbert a Matthew Killingsworth, většina lidí tráví polovinu svého času rozptýlením tím, co dělají. Aby vědci zjistili, co přesně je rozptyluje, vyvinuli speciální aplikaci pro iPhone, umístili ji na internet a pozvali všechny, aby se zúčastnili průzkumu. 2000 lidí ve věku od 8 do 88 let pravidelně odpovídalo na jednu otázku: co právě děláš a na co myslíš?

Ukázalo se, že o věci vlastně skoro nikdo nepřemýšlí. Lidé si pamatují minulost a litují svých činů a také sní o věcech, které se nikdy nestanou. Je zajímavé, že lidé jsou odtrženi od reality bez ohledu na to, co zrovna dělají. Jediné, čemu jsme připraveni se plně věnovat, je sex. Problém je v tom, že když sníme, ztrácíme emocionální stabilitu: pokud sníme o budoucnosti, představujeme si možná selhání, a pokud vzpomínáme na minulost, nadáváme si za chyby. A to nám brání v tom, abychom se prostě cítili šťastní.

READ
Je egocentrický člověk stejný egoista nebo je v tom rozdíl?

Sny vám brání v práci

A také překážejí odpočinku. Zdá se vám, že bude snazší napsat nudnou zprávu, pokud současně sníte o dovolené. Ve skutečnosti je vaše pozornost rozptýlena a děláte chyby – to je první věc. Za druhé, pracujete pomaleji. Pravá mozková hemisféra je zodpovědná za symboly a obrazy, které tvoří vaše sny, za představivost, emoce a vlastně i samotné fantazie. Analytické myšlení, sekvenční zpracování informací, doslovné porozumění slovům – to vše jsou úkoly levé hemisféry. Mohou samozřejmě fungovat zároveň – například můžete snadno telefonovat a kreslit.

Pokud jsou ale obě hemisféry plně zatíženy, začnou pracovat odděleně a nezávisle na sobě, což znemožní splnění třetího úkolu. Experiment, který provedl francouzský výzkumník Etienne Koechlin v roce 2010, ukázal, že dobrovolníci byli schopni plnit dva úkoly současně, ale ten třetí jim překvapivě unikl z paměti. Důvod je přitom podle vědců jednoduchý: mozek prostě nemá třetí hemisféru. To znamená, že pokud při práci sníte, může vám uniknout něco důležitého. Pokud se na dovolené oddáváte snění, stálo za to vůbec někam jet? Ty nejzajímavější věci si prostě nevšimnete a nepamatujete!

Sny vedou k depresi

No, není se čemu divit. O čem nejčastěji sníš? O bohatství, o úspěchu, o krásném princi, kde bychom bez něj byli. Problém je v tom, že čím jasnější a realističtější jsou vaše sny, tím dříve se promění v iluze. Že přijdou a všechno vám dají sami. Nebeský úřad balíček vyzvedne a zítra se probudíte jako slavný milionář. Zároveň je mimochodem možné, že vám vesmír bude nakloněn a ve vašem životě bude místo pro zázraky. Ale nebude to vůbec takové, jak jste si představovali. A je to – váš velmi chytrý mozek rozhodne, že život nebyl vůbec úspěšný. Je takový, ano, rozhodne a okamžitě vám zorganizuje depresivní stav. A nebude tak snadné ho přesvědčit.

Sny se neplní

Protože pokud sníte o vlastním domě se zahradou, tak tohle není sen, to je cíl. V případě, že máte nápady, jak na této krásce vydělat. A pokud si jen představíte, jak příjemné je ležet v houpací síti a poslouchat zpěv ptáků, není to cíl. Trávíte čas vytvářením krásných mentálních obrázků. Zkuste si vzpomenout na svůj sen, který se vám splnil – splnil se nějakou dobu poté, co jste na něj přestali myslet, že? Přesně tak funguje vizualizační technika: představ si, sni a zapomeň. Protože obraz, který se vám rýsuje v hlavě, vám brání v jednání a celkově vás znervózňuje. A jak můžete proměnit sen v cíl? V žádném případě. A proto se to nesplní. Takové jsou zázraky.

READ
Jak se dělá vtip 1. dubna: 16 nápadů na vtipy

Klinický psycholog Jerome Singer, profesor psychologie na Yale School of Medicine, ve své knize Daydreaming: An Introduction to the experimental study of inner experience uvádí, že 96 % duševně zdravých lidí sní denně – tato duševní aktivita je nezbytná pro pochopení budoucnost a její následné plánování. Nejčastěji člověk sní, když provádí automatické akce a je sám: ve sprše, na procházce, před spaním.

V psychologii je sen vnímán jako zvláštní druh imaginace zaměřený na vytváření obrazů dosud nepřístupné budoucnosti. Boris Dodonov, specialista v oblasti psychologie emocí, ve své knize „Emoce jako hodnota“ zdůrazňuje následující rysy procesu snění: uvědomění, emocionální bohatství a silné spojení s člověkem. Abstraktní myšlenka, která se objeví v imaginaci, buď časem zmizí, nebo se dále vyvíjí a získává jasnější rysy a mění se v realistické plány.

V roce 1995 provedl neurolog, ředitel Institutu kognitivních věd na univerzitě v Lyonu Mark Jennerod, spolu s týmem vědců studii, ve které zjišťoval vliv představivosti na mozek. Ukázalo se tedy, že v procesu představování si něčeho, včetně budoucnosti, se v mozku tvoří nová nervová spojení. Navíc, čím podrobnější je obrázek, tím vyšší je pravděpodobnost, že jej člověk začne implementovat. Sen se stává motivátorem a tlačí ke konkrétním činům díky pozitivním pocitům, které člověk během snu zažívá.

I když se sen nesplní, samotný proces je způsobem emočního uvolnění a pomáhá vyrovnat se se stresem

Co dalšího říká věda o snech? Boris Dodonov poznamenal, že v 70 % případů je to stres, který člověka tlačí ke snění: pozitivní myšlenky, i když jsou daleko od reality, mají na člověka uklidňující účinek. “Sny pomáhají zmírnit pocity méněcennosti nebo snížit skutečné křivdy,” napsal. Američtí vědci také poznamenali, že čím více pozitivních fantazií, tím méně depresivních příznaků se u lidí vyskytuje.

Kulturolog a filozof Konstantin Frumkin řekl, že stav vysoké hodnoty snu je „ukazatelem individuálního nebo kolektivního vidění světa“: sen odráží hodnoty jednotlivce a slouží jako připomínka jeho skutečných tužeb. Nakonec německá psycholožka Gabriele Oettingenová vyvinula „teorii realizace fantazie“ (FRT), která identifikovala, jak lze fantazie použít k seberegulaci dosahování cílů. Strategie kontrastu představované budoucnosti a přítomnosti povede podle této teorie buď k aktivnímu sledování cíle, nebo k odvrácení pozornosti od něj (v závislosti na míře jeho realističnosti).

READ
Rapport: co to je a jak to funguje, oblasti použití

V každém případě je samotný proces snění filtrem našich myšlenek a autor studie došel k závěru, že pravděpodobnost úspěchu přímo souvisí s vírou v realizaci snů. Naopak, když jsou očekávání nízká, lidé budou přehnaně opatrní a budou hledat důvody, proč přestat. Sny mají i stinnou stránku: někdy se sny stanou posedlými a odtrhnou člověka od reality, čímž ho rozptýlí. Takový člověk má malou kontrolu nad svým zaměřením pozornosti a není si plně vědom smyslu svého jednání.

Takzvané rušivé snění je popisováno jako rozsáhlá fantazijní aktivita, která zasahuje do akademického, profesního a mezilidského fungování. Zakladatelem studia obsedantních snů byl izraelský profesor psychologie na univerzitě v Haifě Eli Somer, který zahájil mezinárodní projekt věnovaný výzkumu tohoto fenoménu. Konkrétně po provedení studie v roce 2002 vědec zjistil, že takové denní snění se stává způsobem, jak uniknout z reality a je nejčastěji pozorováno u lidí s psychickým traumatem.

Jak snít výhodně

Detail obrázku

Neurovědkyně Srini Pillay ve své knize „Dig, Sprinkle, Dab and Taste“ hovoří o nové vizi produktivity a nabízí metody rozostření, aby se uvolnily zdroje a stimulovala kreativita. Jednou z prvních fází je detailování obrázku. Řekněme, že sníte o tom, že uběhnete půlmaraton nebo si koupíte dům u moře. Popište podrobně, co zažíváte, když se váš sen splní: jak jste oblečeni, kdo je vedle vás, na jakém místě se to děje, jaké předměty vidíte kolem. Pillay také navrhuje snít nahlas v první nebo třetí osobě, protože to dává větší stimulaci nervové soustavě. Při používání zájmen „on“ nebo „ona“ se zdá, že se na sebe díváte ze strany a vidíte celý obrázek, a když mluvíte v první osobě, všimnete si všech detailů.

Zapojte všechny své smysly

Při detailování se snažte propojit všechny smysly – s tím vám pomůže představivost. Řekněme, že uvažujete o práci ve společnosti snů a představte si, že sen se již splnil a vy přijdete do kanceláře v běžný pracovní den. Jaké zvuky a vůně uslyšíte, jaké chutě ten den ucítíte? Popište podrobně své pracoviště – toto cvičení, které nabízí také Srini Pillay, vám umožní ujistit se, že sen je realistický a snížit míru úzkosti z jeho nenaplnění.

READ
Jak poznat dívku na internetu - kde začít, tipy

Změňte měřítko snu a definujte jeho hranice

Tento přístup vám umožní definovat hranice reality. Například sníte o napsání vlastní písně, druhým krokem je nahrát vlastní album, třetím živě s ním vystupovat, čtvrtým stát se slavným hudebníkem a shromáždit velké sály. Během fází škálování snů můžete mít pocit, že to není blízko vás, a zastavit se, čímž si uvědomíte míru reality svého snu. Je potřeba to upravit, dokud mozek tuto myšlenku nepřijme.

Myslete na negativní scénáře

Lidé se často zastavují na cestě k dosažení svých cílů kvůli strachu z potíží a selhání. V představách je ideální obraz a jasná cesta k němu, ale při konfrontaci s prvním problémem vyvstávají pochybnosti, zda sen opravdu stojí za uskutečnění. Tomu se můžete vyhnout, pokud si předem rozmyslíte, s jakými obtížemi se pravděpodobně setkáte a jak je můžete překonat, jaké existují záložní možnosti. Takže tím, že jste připraveni na různé scénáře, snižujete strach.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: