Strach z lidí: jak přestat být stydlivý a překonat strach

Pro sociální foby je velmi obtížné být na veřejných místech, kde je hodně lidí. Jakýkoli kontakt s cizí osobou v nich vyvolává akutní záchvat úzkosti. Pokud se v tomto popisu poznáváte, pak pojďme zjistit, proč jste si takovou fobii vyvinuli a co vám pomůže překonat ji v dospělosti, což vám usnadní život.

Jak často v poslední době slyšíme o sociální fobii, aniž bychom plně pochopili, co to je. Většina z nás, která dostatečně naslouchala pseudopsychologům na sociálních sítích, ukáže prstem na introverta a diagnostikuje mu sociální fobii, ale není to vůbec pravda.

Naše preference v komunikaci nejsou v žádném případě diagnózou, pokud nám a našemu okolí nezpůsobují vážné nepohodlí. Můžeme být společenští nebo ne, každý člověk je jedinečný a neměli bychom spěchat, abychom zacházeli s těmi, kteří nejsou připraveni scházet se každý den ve velkých hlučných společnostech, a raději tráví svůj volný čas čtením knih na klidné venkovské terase.

Ve skutečnosti je sociální fobie vážná úzkostná porucha spojená s hluboko zakořeněným a nekontrolovatelným strachem z interakce s lidmi.

Sociální fobové se bojí používat metro, catering a veřejné toalety. Pro takové lidi je nesmírně těžké dělat cokoliv pod zvědavýma očima, ať už jde o pracovní procesy nebo objednání drinku v kavárně. Myšlenka na veřejné vystupování u takových lidí vyvolává třes, nevolnost a zarudnutí kůže. Když jsou požádáni o přípitek drahému příbuznému, mohou se u nich rozvinout akutní stavy úzkosti, včetně záchvatů paniky.

Co může nejčastěji způsobit sociální fobii? Proč se někteří lidé tak bojí jiných lidí?

Nebudeme zde uvažovat o složitých případech zahrnujících násilí nebo bipolární poruchu, to nejlépe řeší psychiatři. Podíváme se na psychologické důvody vedoucí k sociální fobii.

Jako obvykle se budeme muset vrátit do dětství. Tyto obavy nejčastěji vznikají v důsledku příliš přísné výchovy dětí, nedostatku souhlasu, chvály, povzbuzení a morální podpory ze strany významných dospělých.

Emočně chladní rodiče nedávají dítěti pocit bezpečí v jeho jednání. Takové dítě vždy čeká na schválení a velmi se bojí dělat chyby (čtěte také: „Pocházíme z dětství: 4 psychologická traumata, která ničí naše životy“).

Právě tento strach je základem každé sociální fobie. Strach z negativního hodnocení, strach, že se budou smát, soudit, že vás vyloučí z vaší společnosti. A aby se člověk vyhnul této „ostudě“, stáhne se do sebe a vyhýbá se situacím interakce s jakýmikoli „nebezpečnými“ lidmi.

Stejně jako vyhýbavý zamilovaný typ odmítá jakékoli romantické vztahy, aby se ochránil před budoucí bolestí (jak se mu zdá), tak se sociální fob vyhýbá kontaktu s lidmi, aby se ochránil před případným veřejným fiaskem. Navíc velmi často takoví lidé lezou do misantropova skafandru a deklarují svou nenávist a pohrdání celým lidstvem, což je podle jejich názoru dobrý obranný mechanismus.

K překonání těchto stavů je nutné vymýtit jejich příčiny

Základem všeho je vážný nedostatek důvěry v sebe sama a ve své schopnosti. Existuje obrovské množství technik a doporučení, jak získat víru ve svou jedinečnost a eliminovat sociální strachy.

READ
Manipulace - techniky ovládání lidského vědomí

Vyberte několik, které považujete za nejúčinnější a nejvhodnější. Je vhodné spolupracovat s odborníkem, ale můžete to zkusit sami – zde je několik tipů, které fungují:

Přestaňte se srovnávat s ostatními

Pryč s idoly. Přijměte svou jedinečnost. Jste tím, kým jste. Ideální lidé neexistují. Neexistují žádné normy. Díky tomu bude váš úkol mnohem jednodušší. Když nemusíte žít podle někoho, koho jste si vybrali za vzor, ​​život začne hrát úplně jinými barvami.

Kdo řekl, že nemůžete dělat chyby?

Vzpomeňte si na Einsteina, který řekl, že chyby nedělá jen ten, kdo nic nedělá. Nebo Pyotr Leonidovič Kapitsa, který opakoval, že „svoboda kreativity je svoboda dělat chyby“. Chyby jsou skvělý učitel. Zkušenosti jsou vaše jedinečné, neocenitelné zavazadlo. Do pece všech kritiků. Nechte je studovat své chyby, ne vaše.

Nemyslete si, že někdo na tomto světě má za úkol způsobit, abyste se cítili špatně nebo zraněni.

Nedělejte ze sebe pupek země. Každý člověk je ze své podstaty egoista. Každý o sobě přemýšlí a něco dělá na základě svých stavů, myšlenek, tužeb. Pokud vám náhle někdo udělal něco nepříjemného, ​​pak s největší pravděpodobností ne se zlým úmyslem vám ublížit, ale ze svého vlastního sobeckého důvodu, který vám může být zcela neznámý.

A ta nejbanálnější, ale velmi účinná rada – pečujte o své tělo

Zdravé tělo znamená zdravou mysl, a to nejsou prázdná slova. Sport je univerzální antidepresivum, navíc je skvělým důvodem k zahájení socializace. Když se na biochemické úrovni vaše tělo začne čistit od toxinů a přijímat svou dávku endorfinů, věřte, že úsměv na prodavačku u pokladny bude mnohem snazší.

Hlavní věc, kterou musí sociální fób, který se chce této poruchy osobnosti zbavit, je přijmout a milovat sám sebe (čtěte také: „10 jednoduchých způsobů, jak milovat sám sebe (jednou provždy)“ Pouze člověk, který přijal své nedostatky a chyby, může bezpečně komunikovat s ostatními nedokonalými bytostmi, beze strachu, že bude souzen nebo zesměšňován. Pouze tím, že se člověk naučí, co je to bezpodmínečná láska, bude schopen zahodit myšlenky na „správnost“ a přestane čekat a bát se hodnocení zvenčí.

Jsou šťastní lidé, kteří nemají problémy s komunikací, a všichni ostatní. Pokud se bojíte poznávat nové lidi, nebaví vás klást otázky, i když je to nutné, nebo máte potíže stát na zemi, podívejte se na tento článek.

Rozhoduje kontext

Možná si myslíte, že jste plachý člověk, který má potíže s komunikací s lidmi, ale s největší pravděpodobností to není tak úplně pravda. S největší pravděpodobností potíže nevznikají vždy a ne u každého, ale týkají se velmi specifických situací. Zde je pár příkladů, ve kterých se poznáte.

Je těžké někoho nejprve potkat. Ocitnete se například na večírku. Vidíte atraktivní dívku, rádi byste ji poznali, ale netušíte jak. V hlavě si říkám: “Kdybys byla socka, byli bychom úžasný pár.” A chápete, že s takovými triky jste předurčeni zůstat po zbytek života sami.

READ
Co dát muži, který má všechno: 20 způsobů, jak potěšit

Je těžké udržet si hovory. Jsou situace, kdy potřebujete snadno a přirozeně komunikovat o společenských tématech s lidmi, které jste právě potkali na večírku; s klienty, dokud nepřejdou k obchodním záležitostem; s přáteli, které jste dlouho neviděli, ale nedokážete ze sebe vymáčknout ani slovo.

Je těžké položit otázku. Manažer mluví o novém projektu a ptá se: “Je vše jasné?” Vy ale ničemu nerozumíte a projekt se zdá bláznivý, ale přikývnete, abyste nevypadali jako blázen.

Je těžké obhájit svůj názor. Tým diskutuje o projektu, vy sdílíte skvělý nápad, ale nenachází odpověď. Bojíte se hádat a trvat na svém a vzdáváte se.

Jak vidíte, všechny tyto situace jsou odlišné. Stává se, že je těžké někoho nejprve potkat, ale pokud vás poznají, pak nejsou žádné problémy. Stává se, že je snadné o věci mluvit, ale mluvit je obtížné. Stává se, že je vám s lidmi dobře, ale jen do doby, než je potřebujete konfrontovat. Proto, než se rozhodnete, že komunikace s lidmi není vaše věc, stojí za to identifikovat situace, ve kterých nastávají problémy.

Nejhorší strach

Jaké emoce obvykle prožíváte, pokud se ocitnete v situaci, kdy se cítíte nepříjemně komunikovat? To je pravděpodobně rozpaky, trapnost nebo úzkost. Pokud však zabrousíte hlouběji, za těmito zážitky se jako za kouřovou clonou skrývá strach z odmítnutí.

Bohužel jsme společenská zvířata, která bez smečky jen velmi těžko přežijí, takže vyloučení ze společnosti bylo pro lidi vždy strašnou hrozbou. Proto vše, co napovídá o této výjimce (a možnost odmítnutí je naznačena velmi jasně), je děsivé jako čert.

Přišel jsi, abys potkal dívku, ale ona tě ignorovala. Položil jsi manažerovi otázku a on se na tebe podíval, jako bys byl idiot. Pilně mluvíte a mluvíte o počasí a zdá se vám, že vás všichni nenávidí a myslí si: „Jakou vánici to přináší?

Všechny tyto situace spojuje pocit, že s vámi není něco v pořádku, že můžete být přehlíženi, znehodnocováni, ignorováni, že jste prázdný prostor, že bez vás je lidem kolem vás lépe

Tento pocit je tak nepříjemný, že mnoho lidí dělá vše pro to, aby ho nikdy nezažili. „Nikoho nepotřebuji,“ říkají. “Bez lidí je to jednodušší.” Nebo považují všechny kolem sebe za pitomce – tím se také snižuje bolest z neúspěšných pokusů o kontakt.

Snižuje, ale stěží vás činí šťastnějšími

Nabízí se otázka, jak snížit strach z odmítnutí a naučit se mít radost z komunikace s lidmi. Existuje několik metod, které byly vyzkoušeny a prokazatelně fungují.

Nastavte pravidla konverzace

V mládí jsem se lidem vyhýbal a být první, kdo začne konverzaci, nepřicházelo v úvahu. Už tehdy jsem však zjistil, že jsou situace, ve kterých si velmi snadno rozumím s cizími lidmi. To jsou situace, ve kterých jsou nastavena pravidla konverzace – stačí nasednout na koleje a komunikace půjde sama.

READ
Blaženost pro muže: jak zařídit romantický večer

Nejčastěji se s touto situací lze setkat při trénincích. Když jsem se například učil na psychologa, seděli jsme neustále ve dvojicích, kde jeden hrál roli klienta a druhý psychologa, a dostali jsme úkol, například: „Řekni mi o 5 nejčastějších významné události ve vašem životě.” V takové situaci najednou zmizí tři problémy, které narušují plodnou komunikaci:

není třeba hádat, jak se s člověkem seznámíte – již jste spárováni, stačí se představit a zahájit konverzaci;

není třeba přemýšlet, o čem mluvit – téma či účel rozhovoru nastavuje kouč;

o rolích není třeba ani hádat – nejprve jeden mluví a druhý se ptá, pak se vymění.

Když je nastaven rámec konverzace a jsou definovány role, je velmi snadné komunikovat s širokou škálou lidí

„To je všechno moc hezké,“ dalo by se říct, „ale jaké praktické využití to má v reálném životě? Proč si s sebou všude nevezmete trenéra, který vám a vašim partnerům zadá úkoly?

Přesto taková školení přináší výhody.

Za prvé, pomáhají usnadnit komunikaci. Částečně proto, že začnete o druhých méně fantazírovat, považujete je za chladnější a máte z toho komplexy. Částečně proto, že vidíte, že vás nikdo neodmítá. Výsledkem je sebevědomí, které vám pomáhá komunikovat v každodenním životě.

Za druhé, nyní můžete použít tento life hack a nastavit si vlastní pravidla konverzace. Nejen vy, ale i vaši spolupracovníci se často cítíte trapně a jsou rádi, když se někdo rozhodne konverzaci zorganizovat.

Například, když jsem chtěl lépe poznat pár lidí, které jsem se příliš bál pozvat na šálek čaje, přišel jsem s neobvyklým krokem. Psal jsem blog a nabídl jsem, že o nich napíšu článek, kvůli kterému jsem potřeboval udělat rozhovor. Dostal jsem tedy legální možnost zeptat se těchto lidí na všechny otázky, které mě zajímaly (tedy organizovat komunikaci způsobem, který mi vyhovuje) a udělat jim pěknou věc – napsat o nich článek. S mnoha z těchto lidí jsme se později spřátelili.

Ujistěte se, že vás lidé kontaktují

Mnoho lidí trpí, protože nemají stejně smýšlející lidi a nevědí, jak je najít a pak je umět poznat.

Existují dva zásadně odlišné způsoby budování vztahů.

První – jít k lidem sám. Přistupte a seznamte se, zavolejte potenciálním klientům jako první, jedním slovem udělejte první krok.

Druhá cesta – ujistěte se, že ostatní udělají tento první krok.

Můžete například přijít na konferenci a o přestávkách se seznámit s těmi, kteří ve vás vzbudili zájem. Nebo můžete podat zajímavou zprávu a pak vás lidé začnou nejprve poznávat. Můžete provádět studené hovory v naději, že získáte klienty, nebo můžete organizovat příchozí tok aplikací pomocí obsahu a reklamy.

I když uvádím více příkladů souvisejících s podnikáním, tento přístup funguje i s osobním seznamováním. Provozuji telegramový kanál o psychologii a několikrát se stalo, že komunikace pod příspěvkem přerostla v bližší známosti.

READ
Léčba a prevence Parkinsonovy choroby

Při psaní jsem si vzpomněl, že Arnold Schwarzenegger připustil, že byly chvíle, kdy své tělo používal jako přirozenou záminku k hovoru.

A co mluvit?

Znovu objevte svůj způsob budování vztahů

Výše jsme hovořili o situacích, kdy odstraňujete bariéry, které vám brání v komunikaci. Například zařizujete věci tak, aby se s vámi lidé nejprve pokusili mluvit. Jsou ale situace, kdy takové vyladění nestačí.

Někdy je třeba znovu vybudovat samotné způsoby budování vztahů s lidmi.

Například jsem dlouho neměl vztahy s dívkami, protože jsem věřil, že s nimi rozhodně musíte být společenský, nekonečně je bavit a bavit. Jinak mě odmítnou, protože nikdo nechce řešit nudu.

Ale nebyl jsem společenský a moje pokusy předstírat, že jsem král večírku, vypadaly nuceně – dívky se bavily umírněně. V důsledku toho jsem se cítil naštvaný a bezmocný a měl jsem sklon myslet si, že problémy jsou s dívkami, že nejsou dost chytré, dost rafinované, že mají problémy se smyslem pro humor atd.

Dlouho jsem bloudil uvnitř tohoto začarovaného kruhu, protože jsem věřil, že problém není ve mně, ale v holkách. Skupinová psychoterapie to pomohla zlomit.

Jak se dostat z matrixu

Jaká je specialita skupiny? Ocitnete se mezi cizími lidmi, kteří k vám nemají žádný vztah, kteří k vám nejsou vázáni přátelstvím ani závazkem, a proto k vám mohou být upřímní (a máte větší důvod jim věřit než vaše obvyklé prostředí a psycholog, kterého si platíte). Protože je skupina miniaturním modelem společnosti, objevují se v ní všechny vaše navyklé způsoby chování.

Například jsem se bál odmítnutí, a proto jsem se snažil předstírat, že jsem někdo jiný. Skupina si samozřejmě této mé touhy všimla a mluvili jsme o tom, proč se za sebe stydím.

– Jak se nemůžeš stydět? “Nejsem socialita, neumím mluvit snadno a přirozeně,” vysvětlil jsem. – Jsem nuda, ale kdo má rád nudu?

“Ne, nejsi nudný,” řekli mi, “spíše jsi hluboký.” Zvažte, co chcete říct. Nemluv povrchně. Jsi chytrý. A být králem party není tak cool, je v tom spousta nadýchaného a prázdných řečí.

A v tu chvíli něco cvaklo. Viděl jsem pozitivní stránku své „nudy“ – hloubku, smysl pro detail, ochotu ponořit se do věci a odpovědět k věci. Zároveň jsem viděl temnou stránku večírkového krále, kterým jsem se tak chtěl stát – povrchnost, lehkovážnost, prázdnotu skrytou lesknoucím se obalem od bonbonu. Dřívější ideál ztratil na atraktivitě a zvýšilo se sebepřijetí.

Když jsem příště pozval dívku ven a zjistil jsem, že se ji snažím pobavit (staré vzorce chování jsou velmi trvalé), sebral jsem odvahu a řekl:

– Poslouchej, snažím se pořád vypadat zajímavě, vtipkovat, něco říkat. Ale zdá se mi, že vás to moc nezajímá.

A pak se ukázalo, že za prvé měla zájem mě poslouchat a za druhé nepotřebovala, abych ji neustále bavil. Ukázalo se, že je to legrační věc. Dříve jsem si dal za úkol rozesmát děvčata, ačkoli mě o to nežádali, selhal jsem (nebo se mi to tak zdálo, teď to nemůžu zjistit), byl jsem na sebe naštvaný, já byl naštvaný na dívky, ukončil jsem vztah. No, nejsi hlupák? Ale můžete se jen zeptat, potřebují mé úsilí? Možná by mě chtěli smutného.

Bez skupinové terapie jsem si však nedokázal uvědomit, že si problémy vytvářím sám pro sebe, tím méně bych dokázal najít způsob, jak je vyřešit.

Kdy je skupina užitečná?

O skupinové psychoterapii mohu mluvit donekonečna (pokud vás to zajímá, tak raději sledujte tento kanál), ale zkrátka tento formát je užitečný pro to, abyste se naučili efektivněji komunikovat s lidmi. Zde je jen několik důvodů, proč je skupina užitečná pro stydlivé lidi.

READ
Co je lubrikant: jak jej používat a jak si jej vybrat?

Budete si moci vyzkoušet nové chování. Pokud jste stydliví a raději mlčíte, pak skupina poskytuje vynikající příležitost zkusit o sobě mluvit trochu víc a zjistit, jak na to reagují ostatní. Může se ukázat, že vás rádi poslouchají, že si lidé váží vašich myšlenek, že vyjádřit se není tak děsivé. Skupina vám umožní vyzkoušet si nové chování a následně ho přenést do běžného života.

Pochopte, kde začíná odpovědnost někoho jiného. Je velmi důležité vidět nejen ty rysy svého chování, které vám dělají problémy, ale také nepřebírat odpovědnost za chování druhých. Pokud jste například správně vysvětlili, co se vám na chování jiné osoby nelíbí, a on byl uražen, je to jeho právo a nejste zodpovědní za jeho pocity. Schopnost stanovit si hranice a nebrat si toho příliš mnoho je velmi prospěšné pro duševní zdraví.

:)

Podívejte se na své silné stránky. Skupina je zdrojem obrovské podpory. V běžném životě vám málokdy říkají, jaké vlastnosti na vás ostatní oceňují. Ve skupinové terapii účastníci často říkají: „Jsi tak oporou“ nebo „Líbí se mi, jak si nedovolíš ublížit.“ No, když vám to neřeknou, vždycky se můžete zeptat

Podívejte se, že všichni mají podobné problémy. Někdy se zdá, že se všemi je vše v pořádku a problémy máte jen vy. Skupina tuto iluzi okamžitě rozptýlí. Ukazuje se, že všichni trpí stejnými věcmi, prožívají stejné emoce: smutek, hanba, strach, vztek, strach o svou váhu, nedostatek vztahů nebo peněz. A jakmile to pochopíte, hned se začnete cítit lépe :)

Jako člověk, který má zkušenosti s osobní i skupinovou terapií, mohu říci, že skupinová terapie je vhodnější pro překonání potíží spojených se vztahy s jinými lidmi. A v kombinaci s individuální terapií je to obecně ideální nástroj pro hluboké změny. Pokud vás článek zaujal, přihlaste se k odběru mého kanálu Telegram, kde píšu o různých mentálních pastích a životních hackech, které vám pomohou se s nimi vyrovnat.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: