Stres: pojem v psychologii, druhy, příčiny, příznaky, léčba

Pozornost! Materiál obsahuje informace o látkách, jejichž použití může způsobit vážné poškození zdraví!

Lidské životy málokdy plynou klidně a monotónně. V mnoha životních situacích musíte být nervózní, podráždění a řešit problémy v rodině i v práci. Stres je nedílnou součástí moderního člověka. Stav stresu, kupodivu, nemá vždy negativní vliv na tělo. Nutí člověka soustředit se při řešení obtížných problémů a mobilizovat síly. Je důležité zabránit tomu, aby se stresová zátěž stala nadměrnou a způsobila vážné poškození vašeho zdraví.

Co je to stres?

Stres je napjatý stav organismu, který se jeví jako obranná reakce na vliv různých nepříznivých faktorů. Mnoho lidí, kteří jsou každý den ve stresu, ani nechápe, že jde o abnormální jev, kterého je třeba se zbavit. Stres na člověka čeká všude: doma, v práci, v MHD. Když jsou stresové situace nepravidelné, není se čeho obávat. Ale když stav stresu trvá dlouhou dobu a vyskytuje se často, nazývá se distres. Na tomto pozadí se mohou vyvinout vážná onemocnění.

Příčiny stresu

Stres se u člověka vyskytuje z různých důvodů. Mezi hlavní faktory vyvolávající nestabilní stav patří dvě hlavní skupiny vztahů: osobní a pracovní. Mezi provozní faktory patří:

  • Nadměrné nebo nedostatečné zatížení.
  • Špatné vztahy s kolegy.
  • Náročné fyzické pracovní podmínky.
  • S vedením neexistuje vzájemné porozumění.
  • Současné provádění několika úkolů.

Mezi osobní faktory patří: problémy a časté hádky v rodině, špatná výživa, poruchy spánku a problémy se sebevědomím.

Léčebná rehabilitace 22

Příznaky psycho-emocionálního stresu

Psycho-emocionální stres je charakterizován narušením fungování vnitřních orgánů, stejně jako duševními poruchami. Člověka často začíná bolet hlava, břicho, stoupá mu krevní tlak. Objevuje se slabost a je narušen spánek. Pokud se objeví hlavní příznaky, musíte okamžitě zasáhnout a nezhoršovat stav.

Fyziologické příznaky

Když se člověk dostane do stavu stresu, začne pociťovat neustálou úzkost a nervozitu. Nestabilní duševní stav ovlivňuje fungování celého těla a způsobuje následující negativní fyziologické změny:

  • Únava a slabost.
  • Poruchy trávení doprovázené zácpou nebo průjmem.
  • Třes končetin.
  • Ztráta vlasů.
  • Vývoj kožních onemocnění.
  • Bolest srdce, tachykardie.
  • Hubnutí nebo přibírání na váze bez zjevného důvodu.
  • Bolesti hlavy.
  • Nespavost.

Lidé ve stavu počátečního nebo chronického stresu mají snížené libido a často je sužují záchvaty paniky.

Léčebná rehabilitace 26

Psychologické příznaky

Vysoká náchylnost ke stresu je spojena s nestabilním psychickým stavem člověka. Stává se podrážděným a nerozhodným. Často se cítí úzkostný, podezřívavý a panický. Člověk ve stresu se nemůže soustředit a zhoršuje se mu paměť. Nálada je nejčastěji špatná, nemáte rádi svou práci, nemáte rádi své kolegy. Na pozadí špatné psychické pohody klesá sebeúcta.

READ
Jak by se měla manželka chovat ke svému manželovi, když ví, že nezměnil svůj názor na rozvod?

behaviorální symptomy

Lidé s duševními a fyziologickými poruchami začínají pociťovat negativní změny v chování. Člověk se stává neklidným a uzavřeným, nemá chuť k jídlu. Ztráta chuti k jídlu často způsobuje hubnutí. Mezi znaky chování patří také:

  • Poškození řeči.
  • Ztráta zájmu o svůj vzhled.
  • Nesprávné řízení času.
  • Neustálý spěch bez důvodu.
  • Problémy v rodině nebo v práci se neřeší, ale jen zhoršují.

Vysoká hladina stresu v těle vyvolává rozvoj alkoholismu a drogové závislosti. Člověk se stále snaží vyrovnat se s problémy, uvolnit se a zapomenout.

Léčebná rehabilitace 37

Etapy rozvoje stresu

Působení stresu na organismus lze považovat za proces, který se skládá ze tří po sobě jdoucích fází vývoje. Stres by se neměl zaměňovat s nervovým napětím. Druhý stav má krátkodobý charakter a odkazuje na duševní neklid. Nedochází k žádným hormonálním náporům nebo změnám ve fungování vnitřních orgánů v důsledku nervového napětí.

První fáze: úzkost

První fáze úzkosti nastává jako reakce těla na podněty. Člověk zažije nával energie, zvýší se mu krevní tlak a začne se bát. Tělo začne produkovat kortizol a adrenalin – stresové hormony. V takovém stavu je těžké se uklidnit a dát se dohromady.

Druhá fáze: odpor

V této fázi se produkce stresových hormonů poněkud snižuje a tělo funguje normálně, ale je ve vysoké pohotovosti. V této fázi se člověk trochu zklidní, psychické projevy stresu mizí.

Třetí fáze: vyčerpání

Ve třetí fázi se začínají vyvíjet somatická onemocnění. Imunita se snižuje, na pozadí toho se oslabují ochranné funkce. Pokud je tělo dlouhodobě ve stresu, pak se nevyhnutelně rozvíjejí poruchy fungování imunitního, kardiovaskulárního systému, trávení a dalších orgánů.

  • Anonymně
  • Volný
  • Круглосуточно

Zanechte žádost o bezplatnou konzultaci s odborníkem

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat!

Kliknutím na tlačítko souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů

Prevence stresových stavů

Aby se zabránilo tomu, že akutní stres způsobí poškození těla, je třeba zabránit jeho výskytu a rozvoji. Preventivní opatření proti stresu mohou zahrnovat následující:

  • Systematická tělesná cvičení. Pro rozvoj dýchacího systému se doporučuje navštěvovat ráno tanec, plavání a běh.
  • Vyvážená strava. Je nutné vyvážit stravu, zavést do nabídky potraviny bohaté na vitamíny a mikroelementy.
  • Dodržujte správný denní režim, blízký přirozeným biorytmům člověka. Snažte se jít spát nejpozději o půlnoci.
  • Rozjímání. To pomůže tělu obnovit ztracenou sílu a energii. Meditaci byste měli věnovat hodinu denně. Příjemná hudba vám pomůže zotavit se.
READ
Citová závislost na muži

Léky by měl předepisovat pouze lékař, samoléčba se nedoporučuje.

Léčebná rehabilitace 39

Druhy stresu

Psychologové rozlišují stres podle délky trvání příznaků a příčiny jejich výskytu. Na vznik stresu mohou mít vliv různé životní situace. Vyhnout se mu mohou jen lidé se zdravou psychikou a také ti, kteří vedou zdravý životní styl.

Chronický emoční stres

Tento typ stresu nastává, když trávíte dlouhou dobu v negativní atmosféře. Mohou to být problémy v rodině, které nikdo nevyřeší. Postupem času se napětí vyvíjí ve stres, který vede k rozvoji psychických a fyziologických abnormalit. Zkušení psychologové vám pomohou zvládnout chronický stres.

Psycho-emocionální

Hlavním znakem psycho-emocionálního stresu je přítomnost emocí ve stresové reakci nebo zahrnutí motivace do ní, která emoci způsobuje. Emocionální rozpoložení člověka ve vztahu k podnětu způsobuje duševní stres.

Destruktivní

Tento typ se projevuje dvěma způsoby. Člověk může upadnout do strnulosti, stát se letargickým a apatickým. Nezajímá ho život a všechny jeho radosti. Nebo naopak může dojít k impulzivní reakci. Člověk se stává příliš aktivním a úzkostlivým. Bere na sebe mnoho věcí a žádnou z nich nedokončí.

Krátkodobý

Reakce těla na krátký, ale významný dopad stresujícího zdroje může být krátkodobá i dlouhodobá. Záleží na závažnosti situace a vnitřním stavu člověka. Lidé s nestabilní psychikou zažívají šoky dlouhodobě.

Vnitřní

Stresový stav ovlivňuje všechny funkce těla, včetně fungování vnitřních orgánů. Na pozadí psychického stresu začínají problémy s trávením, dýcháním a srdeční funkcí. Pomoc psychologa pomůže nejen zbavit se psychických problémů, ale také normalizovat fungování vnitřních systémů.

Pozitivní

Mírný nervový šok umožňuje mobilizovat vnitřní zdroje a najít cestu ven z obtížné situace. Obvykle se jedná o krátkodobý jednorázový stres, který rychle pomine. Pozitivní otřes nepřináší pro tělo žádné následky.

Nervový

Silný šok nebo negativní situace ovlivňuje stav nervového systému. Lidské tělo přitom začíná produkovat adrenalin, který dále vyvolává rozvoj stresu. V případech nervového stresu jsou lidem často předepisována antidepresiva, která stav zlepšují.

Informační

Tento typ stresu nastává při přetížení informacemi. Obvykle to prožívají lidé, kteří dělají práci a nesou velkou odpovědnost za získaný výsledek. Když se člověk nestihne správně rozhodnout, nastává stresová situace.

READ
Enská psychologie ve vztazích se silnějším pohlavím: nuance

Léčebná rehabilitace 28

Typy reakcí na stres

Každý člověk reaguje na stres jinak. Někteří se stanou skleslí a apatičtí. Jiní začínají projevovat agresi. Pokud nejsou opatření přijata včas, může se stav stresu změnit v prodlouženou depresi, kterou lze vyléčit pouze s pomocí specialistů.

Obranná reakce

Člověk ve stresu je neustále v napětí. Nejčastější obrannou reakcí je agresivita nebo podrážděnost. Člověk nedokáže projevit trpělivost a takt a zhroutí se kvůli maličkostem.

Депрессия

Duševní porucha, která se vyvíjí z různých příčin, vyžaduje kvalifikovanou léčbu. Depresí často trpí lidé, kteří své problémy nemohou řešit velmi dlouho. Depresemi trpí i alkoholici a narkomani.

Rehabilitační centrum Zdravnitsa 2

Způsoby, jak se dostat ze stresu

Ze stresu se můžete dostat sami, důležité je jen najít vhodnou cestu. Nejdůležitější je vnést do svého života jasné barvy, zlepšit si náladu a naučit se myslet pozitivně. I v negativní situaci můžete vidět výhody, pokud chcete.

Zdravý životní styl

Je nutné vybudovat správný denní a noční režim. Jídlo by mělo být kompletní a včas. Mírná fyzická aktivita, sport a zdravé vztahy v rodině jen pomohou překonat stres. Nepřetěžujte se v práci i doma.

Vitamíny

Překonání stresu je možné pro každého. Je důležité, aby tělo dostalo všechny potřebné vitamíny a mikroelementy. Můžete si koupit farmaceutické komplexy a také jíst ovoce a zeleninu bohaté na vitamíny. Ve zdravém těle fungují ochranné funkce dokonale. Psychika a vnitřní systémy nejsou tak náchylné ke stresu.

rekreace

Racionální odpočinek pomáhá zmírnit stres a obnovit. Nemůžete pracovat příliš tvrdě, protože k fyzické únavě se přidává psychická únava. A to už je plné stresu. Během odpočinku byste neměli myslet na práci, ale v práci byste neměli myslet na domov. Schopnost přepínat pomůže vyhnout se stresu.

Rehabilitační centrum Zdravnitsa 7

Dobrý spánek

Nic neobnoví tělo lépe než zdravý, plný spánek. Během spánku tělo produkuje hormony odpovědné za růst a obnovu funkcí. Proto byste se měli snažit jít spát před 23:00, abyste se dostatečně vyspali a vstávali veselí a s dobrou náladou.

Záliby

Když člověk dělá to, co miluje, zažívá radost a uspokojení. Jakýkoli koníček může trvat dlouho, ale má blahodárný vliv na duševní stav člověka. To pomáhá zbavit se problémů a na chvíli zapomenout na všechno špatné. Odpočinutý mozek vám rychle řekne, jak se vyrovnat s negativitou.

READ
Milá slova pro vašeho milovaného chlapa

Cvičení

Pravidelná fyzická aktivita pomůže uvolnit přebytečný adrenalin a pomůže tělu uvolnit se. Cvičení na čerstvém vzduchu pomůže normalizovat dýchání a obohatí vnitřní orgány kyslíkem. Ranní běhání v přírodě pozitivně ovlivní vaši náladu a začnou se produkovat hormony štěstí.

Aromaterapie, tanec, hudba

Léčivá síla aromatických olejů je známá již od starověku. Lze je přidat do koupele, aplikovat na tělo nebo použít jako osvěžovač vzduchu. Když se esenciální oleje dostanou do těla, způsobí nával dobré nálady a euforie a uklidní nervový systém. Stejně na člověka působí i tanec a příjemná, uklidňující hudba, například klasická.

Rehabilitační centrum Zdravnitsa 12

Boj proti stresu na klinice v Moskvě

Když se nemůžete vyrovnat se stresem sami, musíte vyhledat pomoc specialistů. Naše klinika vytvořila všechny podmínky pro boj s psycho-emocionálními poruchami. Každý pacient má individuální přístup, léčba probíhá v několika fázích. Pro největší účinnost se používá komplexní léčba včetně medikamentózní terapie a psychologické pomoci.

Lékařská terapie

Ke snížení stresu dochází pomocí kvalitních a účinných léků. Díky účinným lékům se normalizuje spánek člověka, snižuje se hladina úzkosti a normalizuje se fungování vnitřních systémů. Specialisté kliniky předepisují léky individuálně každému pacientovi v závislosti na závažnosti stresujícího stavu, věku a přítomnosti doprovodných onemocnění.

Léčebná rehabilitace 21

Pomoc psychologa

Dlouhodobé prožitky, úzkost a panika negativně ovlivňují lidskou psychiku. Samotná medikamentózní léčba k úlevě pacienta od stresu nestačí. To vyžaduje pomoc zkušeného, ​​kvalifikovaného psychologa. Specialista provede osobní rozhovor a identifikuje důvody, které vedly ke stresové situaci. Podpora psychologa vám pomůže zvládnout obtíže a problémy bez újmy na těle.

Stres je stav psychického a fyzického napětí v reakci na vnější vlivy. Může to být způsobeno obtížnými situacemi, monotónními činnostmi a emočními faktory. Stres vám pomáhá přizpůsobit se měnícímu se prostředí, ale může mít negativní zdravotní následky.

Pozitivně působí krátkodobý jednorázový stres. V reakci na podnět tělo produkuje tři hormony: kortizon, adrenalin, norepinefrin a aktivuje buňky imunitního systému.

Díky tomu má člověk na krátkou dobu:

zvyšuje úroveň imunity;

rychlost regenerace tkáně se zvyšuje;

aktivují se intelektuální schopnosti;

zvyšuje se vytrvalost nervového systému;

zlepšuje se činnost smyslových orgánů.

Pokud je člověk systematicky vystaven stresovému faktoru, všechny jeho orgány a systémy tvrdě pracují. V důsledku toho tělo intenzivně plýtvá energií a prochází třemi fázemi procesu.

READ
Mužské vnady, které se ženám tolik nelíbí

co je stres

První fáze vstupuje v platnost v okamžiku vystavení stresovému faktoru a trvá několik minut. Následuje vteřina, trvající několik hodin až několik dní, během které člověk hledá řešení problému nebo bezpečné východisko ze situace.

Pokud účinek faktoru pokračuje, tělo vyčerpá svou adaptační kapacitu a přestane minimalizovat škodlivé účinky stresoru. Právě ve fázi distresu dochází u člověka k přetížení, psychickým poruchám a známkám somatických onemocnění.

Existují systémové a psychické typy expozice stresovým faktorům. Systémový typ je reakce těla na infekční onemocnění, zánět, poranění, světlo, vysokou nebo nízkou teplotu. Mentální typ – projevuje se na emocionální a mentální sféře, dále pak na biologické úrovni.

Do skupiny psychických příčin stresu patří:

odborné činnosti spojené se zvýšenou odpovědností;

obtížné vztahy v rodině;

konflikty, fobie, komunikační problémy, hrozby různého typu, neřešitelné problémy, nefunkční sociální vztahy v týmu;

nenaplněné potřeby, nízké sebevědomí, perfekcionismus;

změna místa bydliště nebo práce, monotónní činnost, rozvod, úmrtí blízké osoby;

nedostatek odpočinku dostatečný k obnovení psychiky;

psycho-emocionální napětí způsobené rizikem, časovým tlakem, zvýšenou zátěží, novostí situace nebo její nejistotou.

Důsledky dlouhodobého stresu jsou pro muže i ženy stejné – deprese a somatická onemocnění. Proto je důležité okamžitě zaznamenat příznaky psychofyzického stresu, identifikovat jeho příčiny a odstranit je.

stres

Dlouhodobé vystavení stresovému faktoru způsobuje vážné napětí v celém těle, výrazně zhoršuje celkovou náladu a pohodu člověka.

Časté příznaky rozvíjejícího se stresu:

Svalové napětí v oblasti hlavy, krku, ramen, zad.

Podrážděnost při sebemenší provokaci.

Roztěkanost, zhoršení paměti a schopnosti koncentrace, zpomalení tempa myšlenkových pochodů.

Chronická únava, pesimismus, touha distancovat se od společnosti.

Bolest hlavy, nevysvětlitelná bolest na hrudi.

Porucha chuti k jídlu, trávicí dysfunkce.

Člověk často získá obsedantní zvyk, například kousat si rty, otáčet si krkem, narovnávat si vlasy. Začne ho trápit bolesti břicha, zrychlený tep, svědění kůže či jiné negativní projevy.

Terapie na stres

Myšlenka, že stres nevyžaduje léčbu, je nebezpečná mylná představa. Chronický stav napětí může vést k depresi, posttraumatickému syndromu, neuróze, neurodermatitidě, peptickým vředům trávicího traktu a bronchiálnímu astmatu.

Pokud máte obavy z emočního nepohodlí, závažnost vašich příznaků se zvyšuje a navíc se objevily somatické reakce, objednejte se k psychoterapeutovi. Lékař určí stadium stresu, pomůže vám najít nevědomé stresové faktory a vybere metodu úspěšné léčby, která vás ochrání před vážnými komplikacemi.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: