Vliv stresu na lidský mozek

Foto: Unsplash

O odborníkovi: Ilja Martynov, neurobiolog, vědecký ředitel Centra pro rozvoj mozku, popularizátor vědy.

Tři fáze stresu a jak ovlivňují naši pohodu

Naše tělo má základní fyziologickou vlastnost – homeostázu. Jedná se o schopnost udržovat normální výkon všech systémů: tělesnou teplotu, tlak v cévách, hladinu kyselosti krve. Úkolem těla je udržovat tyto ukazatele v konstantním rozsahu s minimálními odchylkami.

Kanadský endokrinolog Hans Selye v polovině minulého století předpokládal, že při vystavení extrémním faktorům, ať už je to hlad, žízeň, vysoké teploty, ztráta krve nebo svalový stres, vzniká v těle zvláštní stav, který nazval stres. A když je člověk ve stresu, jeho fyziologické ukazatele se prudce posunou.

Selye identifikoval tři fáze tohoto stavu.

1. Stádium úzkosti. Trvá od 4 do 48 hodin. Uvolňuje se adrenalin, norepinefrin a kortizol. Mobilizace systémů, například trávicího systému, začíná usnadňovat únik. Brzlík se zmenšuje a imunitní buňky vystupují z jeho „skladu“. To samé se slezinou. Je zde celé spektrum projevů.

2. Stupeň stability. Vylučování somatotropinu – růstového hormonu – se zastaví. Produkuje se stále více kortizolu a buňky nadledvin doslova bobtnají.

Nyní má tělo dvě možnosti. První je zmobilizovat všechny síly a obnovit původní stav a často se s tím tělo vyrovná. Druhým je, že pokud si tělo nedokáže poradit a jeho schopnost zotavení byla vyčerpána, nastává přechod do třetí fáze.

3. Fáze vyčerpání. Tělo už nemá co mobilizovat. Hormony už nemohou fungovat tak, jak by měly. Orgány přestávají adekvátně reagovat na kortizol a další látky. S fyzikálními faktory, například vystavením horku a chladu, může být takový stres fatální.

V případě psychických faktorů – ztráta zaměstnání nebo neschopnost vyrovnat se se smrtí blízkých – dochází k dekompenzaci a v důsledku toho k depresi a/nebo nervovému zhroucení.

V první fázi stresu se člověk dokáže se stresem vyrovnat sám. Například ve Finsku dávají volno, i když má zaměstnanec první stupeň. Ale v případě druhé nebo třetí fáze budete muset jít k lékaři.

Ilja Martynov:

„Když je člověk vystaven mentálním faktorům, zpravidla neumírá. Ale v těch vzácných stavech, kdy stresory působí nad prahem možné reakce, to může vést k somatickým, tělesným poruchám, jak akutním, tak chronickým. Člověk může mít například smrtelnou mrtvici.“

Stres může být destruktivní ve dvou případech: když je velmi silný a když je slabý, ale dlouhodobý, a hlavně nekontrolovatelný. Pokud se člověk nedokáže adaptovat na dlouhodobý stres, například ho nelze zastavit, nelze ho před ním skrýt, ani před ním utéct – takový stres může mít na organismus mnohem ničivější následky než velmi silné stresové situace, ve kterých při aspoň se dá něco udělat.

READ
Jak se zeptat dívky, zda má přítele

Vliv stresu na poznávání a naše chování

V případě dlouhodobého stresu je vědomí člověka zaměstnáno jedním problémem – přežít. Zdá se, že iniciativu v práci přebírá struktura emocionálního systému mozku, amygdala, která je zodpovědná za reakci strachu. Člověk začíná katastrofizovat následky svých činů. Kvůli tomu se cítí paralyzován a postrádá iniciativu.

Nebo ho naopak může amygdala tlačit do boje o svůj život a bezpečí. Osoba se stává agresivní a vznětlivou.

Modernější názory na stres vycházejí z teorie Hanse Selyeho. Dnes psychologové rozlišují krátkodobý (akutní) stres a chronický. V roce 2013 vědci z univerzity v Berkeley ve své práci prokázali, že krátkodobý stres blahodárně působí na mozek a tělo jako celek. Dochází k aktivaci sil pro zvládnutí podnětu a vlastní reakce na něj.

Ilja Martynov:

„Je zde důležitá podmínka – lidé vystavení stresu v rámci takových studií věděli, že experiment brzy skončí a stres s ním. Navíc neexistuje jednoznačný závěr z výzkumu, že krátkodobý stres je prospěšný pro každého a může nějakým způsobem zlepšit kognitivní funkce. Ano, různé experimenty ukázaly, že mnoho lidí je skutečně úspěšnějších v hledání vhodných řešení obtížných situací ve stresových podmínkách. Ale to nefunguje pro každého a ne pro všechny situace. Někteří lidé, jak již bylo zmíněno výše, naopak nevědomě volí reakci skrývání. Doslova si nemohou pomoci, nedělají vůbec žádná rozhodnutí.“

Něco podobného se může stát úplně každému dlouhotrvající nekontrolovatelný stres v situaci s rychle se měnícími podmínkami – osoba se stává kognitivně maladaptivní.

Stres jako nástroj řízení

V roce 1999 provedl japonský výzkumník Masatoshi Tanaka experiment. Vystavil krysy stresové zátěži – pomocí elektrických šoků, kterým se krysy nevyhnuly. Tanaka v této době měřil uvolňování norepinefrinu v mozku a míru poškození žaludeční sliznice vlivem stresu.

V jedné skupině potkani nemohli dělat vůbec nic a ve druhé potkani také neměli možnost ovlivnit elektrický proud, ale měli v kleci dřevěnou tyč. Tuto hůl mohli žvýkat, dokud se proud nezastavil. Ukázalo se, že krysy, které měly tuto hůl, mnohem méně trpěly stresem. Podle mnoha fyziologů je to jeden z nejdůležitějších účinků zjištěných v posledních několika desetiletích v experimentální neurofyziologii.

Foto: Unsplash

Pokud se stresem a jeho zdrojem nemůžete nic dělat, prostě „žvýkejte hůl“ – vymyslete si cokoliv, pracovní projekt, choďte častěji do posilovny, ponořte se do koníčka, ale udělejte svůj stres subjektivně lépe kontrolovatelným .

READ
Přerušujeme vztahy s cizincem. Jak se rozvést, pokud jsou děti

Ovlivňuje úroveň kognitivních schopností člověka jeho odolnost vůči stresu?

Nepochybně. Je však nepravděpodobné, že zde bude možné najít vzor, ​​protože různí lidé mají různé způsoby myšlení. Pro vrcholového manažera IT firmy je stres jedna věc, ale pro beduína je to něco úplně jiného. Za prvé je obtížné srovnávat jejich situaci a za druhé je obtížné posoudit úroveň kognitivních schopností lidí, kteří vedou svůj životní styl tak radikálně odlišným způsobem.

Je také důležité pochopit, že vysoká úroveň inteligence nezaručuje duševní klid, ale vše je přesně naopak. Intelektuálně vyvinutý člověk může mít dobrou představivost a navíc si vymýšlet imaginární strachy. A člověk s extrémně nízkou úrovní inteligence si možná ani neuvědomuje, že je v nebezpečné situaci, takže žádný stres nebude.

Spíše je zde důležitá zkušenost. Čím častěji se člověk se stresovou situací setká, tím více zkušeností při jejím překonávání získá. V souladu s tím může být reakce na situaci pokaždé méně traumatická.

Jak chronický stres ovlivňuje funkci mozku

Normálně hipokampus umožňuje člověku přenášet informace z krátkodobé paměti do dlouhodobé paměti. Při dlouhodobém stresu může být tento proces poněkud narušen. Jak silný, je zatím těžké posoudit. Také hipokampus v jistém smyslu vyrovnává fungování našeho emočního systému.

Podle jedné teorie, když člověk začne myslet na něco špatného, ​​aktivuje se jeho amygdala, která je zodpovědná za strach. Ale abyste přešli z negativních myšlenek na něco pozitivního, musíte si zapamatovat něco dobrého. A pokud je fungování hipokampu narušeno, pak je obtížnější myslet na dobré věci. To může způsobit, že člověk upadne do deprese.

Foto: Shutterstock

Jednou z nejmodernějších teorií deprese je pojem neurozánět. Někteří vědci se domnívají, že v důsledku zranění, malých mozkových příhod nebo zvýšených hladin stresových hormonů mohou být aktivně produkovány prozánětlivé molekuly, jako je interleukin-1. To vede k tomu, že imunitní prvky začnou napadat mozkovou tkáň. Tak dochází k autoimunitnímu zánětu s následnou destrukcí zdravé mozkové tkáně. Teoreticky může stres způsobit zánět v mozku, což vede k poklesu kognitivních funkcí a depresi. A zanícený mozek je vůči stresorům ještě zranitelnější.

Dosud nebyly chronické účinky stresu na mozek dostatečně prozkoumány. Zkoumat takové věci je docela těžké.

READ
6 způsobů, jak udržet pleť mladou

Jak se vyrovnat se stresem během krize

Ilja Martynov:

„Situace je nyní naprosto kritická. Pro mnohé není to, co se kolem nás děje, jen krizí, ale skutečnou tragédií. Plánovací horizont se zúžil. Lidé přišli o práci. Někdo ztratil své blízké. Někteří lidé jsou nyní nuceni riskovat své životy.”

Neurovědkyně dává několik doporučení, jak se vyrovnat se stresem v tomto těžkém období.

Krátkodobý stres spouští v těle reakci na boj nebo útěk. Jeho mechanismus se zformoval velmi dávno – ještě v těch pravěkých dobách, kdy člověk musel doslova unikat predátorům. Příčinou stresu dnes většinou nejsou šavlozubí tygři, ale dopravní zácpy nebo konflikty s ostatními. Ale reakce funguje automaticky.

Mechanismus boje nebo útěku v mozku spouští amygdala nebo amygdala, oblast nervové tkáně zodpovědná za detekci hrozeb a pocitů hněvu a strachu. Ve stresu se amygdala zvětšuje a přikazuje tělu, aby se přizpůsobilo nebezpečí. Člověku se zrychlí srdeční tep, zpomalí se trávicí procesy, kůže zbledne – krev se z kůže odstěhuje, takže v případě rvačky nedochází k masivní ztrátě krve. Navíc se snižuje zraková a sluchová ostrost a pozornost se stává tunelem – zaměřeným výhradně na zdroj stresu.

Obecně se uznává, že krátkodobý stres zvyšuje naše kognitivní schopnosti. Jakmile se člověk dostane do stresové situace, vynaloží veškeré úsilí, aby se z ní dostal, a v důsledku toho se stává více shromážděným a koncentrovaným. To je pravda, ale pouze v případě, že stres přímo souvisí s konkrétním problémem.

Řekněme, že musíte udělat test na řidičský průkaz. Pokud se obáváte o výsledky svých testů před testy, ale jinak se vám v životě daří dobře, krátkodobý stres může ve skutečnosti posílit vaši paměť a koncentraci. Pokud vás však neznervózňuje samotná zkouška, ale řekněme vyhlídka na propouštění v práci, bude pro vás nesmírně obtížné soustředit se na řízení.

Vědec Dan Ariely ve své knize „Pozitivní iracionalita. Jak těžit ze svého nelogického chování popisuje experiment, který jeho tým provedl v Indii. Skupina subjektů byla požádána, aby si zahrála několik jednoduchých dětských logických her. Za výhru nabídli určité bonusy. Výše odměny se lišila od skromných částek až po velmi vysoké – rovnající se platu účastníka po dobu několika měsíců. Ukázalo se, že čím vyšší částky jsou ve hře, tím hůře subjekty úkoly plnily. Vyhlídka na malou výhru lidi neznervózňovala ani neovlivňovala úroveň jejich koncentrace. Ale šance vyhrát velký jackpot uvedla tělo do stresujícího stavu a zhoršilo kognitivní schopnosti.

READ
Jaké dívky se hodí do role udržovaných žen? Proč se to všem nedaří?

Faktem je, že krátkodobý stres vypíná prefrontální kůru mozku, která je zodpovědná za kognitivní schopnosti. A to na paměť, plánování, logické myšlení, schopnost nacházet řešení a stanovovat si cíle. V každodenním životě nám prefrontální kůra umožňuje normálně fungovat, pracovat a učit se. Ale s reakcí „bojuj nebo uteč“ potřeba těla po těchto schopnostech jednoduše zmizí – do popředí se dostává práce s konkrétní hrozbou. V tuto chvíli potřebujeme kognitivní funkce v minimálním množství: pouze ty, které pomohou vyrovnat se se zdrojem stresu.

Chronické napětí

Zatímco mozek může mít z krátkodobé stresové situace alespoň nějaký užitek, dlouhodobý stres jej doslova ničí.

Stres zvyšuje produkci kortizolu. Dlouhodobý nadbytek koncentrace tohoto hormonu negativně ovlivňuje hipokampus. Tato část mozku je zodpovědná za vnímání informací, paměť a neurogenezi – tvorbu nových neuronů. Hipokampus hraje roli centra pro zpracování dat: distribuuje informace mezi krátkodobou a dlouhodobou pamětí, rozhoduje o tom, jaké znalosti si ponechat a jaké ne. Pod vlivem kortizolu se postupně ničí hipokampus. V důsledku toho se paměť člověka zhoršuje: nejprve je obtížnější si pamatovat nové věci a pak si pamatovat již známé. Snížení počtu neuronů a zpomalení neurogeneze snižují schopnost učit se a zvládat nové dovednosti.

Chronický stres a zvýšená produkce kortizolu také ničí dendritické spoje, kterými se přenášejí informace mezi neurony. Počet a kvalita dendritů také ovlivňuje kapacitu naší paměti a rychlost zpracování dat. Čím méně jich je, tím hůř a pomaleji začínáme přemýšlet. I jednoduchá rozhodnutí jsou pro člověka obtížná: co si vzít na sebe, jaké jídlo uvařit k večeři a tak dále.

Může za to amygdala, o které jsme mluvili dříve. Při chronickém stresu je vždy ve vzrušeném stavu a všude vidí nebezpečí nebo hrozbu – i když pro to nejsou žádné objektivní důvody. Ale co je ještě horší, amygdala se ze všech sil snaží přes sebe „přetáhnout deku“ a nutí nás neustále se bát a přemýšlet o zdroji stresu. V důsledku toho je stále obtížnější přejít na každodenní činnosti.

A konečně, dlouhodobý stres ničí prefrontální kůru, která je přímo zodpovědná za kognitivní schopnosti. V normálním stavu jsou jeho nervová spojení spolehlivě chráněna myelinovou pochvou. Nejen, že chrání, ale také se podílí na řetězové reakci mezi neurony ve chvílích, kdy přemýšlíme nebo se rozhodujeme. Kortizol ztenčuje myelinovou pochvu a zbavuje neurony ochrany. Pro mozek se stává obtížnějším dostat se k potřebným informacím a formulovat příkaz pro konkrétní akci.

READ
Proč se žena rozhodne podvádět se svým milencem?

Je pro vás stres dobrý?

Věří se, že bez stresu není život, a to je pravda. Normálně by měl být člověk během dne 80 % času ve stavu klidu, 20 % by měl zažít pocit radosti a štěstí a dalších 20 % by se mělo cítit ve stresu. Studie vědců z University of Georgia provedená v rámci projektu Human Connectome Project zkoumá pozitivní účinky mírného stresu na mozek.

Experimentu se zúčastnilo 1200 mladých lidí. Vyplnili dotazník, ve kterém hodnotili míru stresu a napětí. Poté byli požádáni, aby provedli testy k posouzení kognitivních schopností. Ukázalo se, že ti účastníci, kteří pravidelně zažívali mírný stres ve svém každodenním životě, splnili úkoly nejlépe. Hůře dopadli ti, kteří se se stresovými situacemi téměř nikdy nesetkali.

Dá se tedy předpokládat, že mírná míra stresu v každodenním životě nás činí odolnějšími vůči těžkým stresovým situacím a zážitkům. Je však důležité pochopit, že mluvíme pouze o mírném krátkodobém stresu, který není schopen vážně poškodit mozek.

Jak snížit hladinu stresu?

Mírná fyzická aktivita. Potit se v posilovně několik hodin denně není nutné. Vynikající alternativou by bylo plavání, jóga a dokonce i pravidelné procházky.

Výživa. Vyhýbání se rychlým sacharidům a potravinám s vysokým glykemickým indexem pomůže snížit hladinu stresu. Patří sem sladkosti, pečivo, soda a mnoho lidí oblíbené rychlé občerstvení. Takové potraviny vyvolávají skoky v hladině cukru v krvi, které dále stimulují mozek a přivádějí jej do stavu nadměrné stimulace.

Učení se novým věcem. Cizí jazyky jsou zde skvělé. Přestože se studium ve stresu může zdát obtížné a nepříliš produktivní, je to skvělá příležitost, jak přepnout mozek. Pravidelnost ve třídách může být jedním z kroků k nastolení rutiny a denního režimu. A konečně, učení cizích jazyků stimuluje neurogenezi, což znamená, že může alespoň částečně kompenzovat mozek za neurony ztracené v důsledku chronického stresu.

Sebeovládání. Stresové faktory, jako jsou problémy v práci nebo informační šum, samy od sebe nezmizí. Můžeme však změnit svůj postoj k nim, naučit se vyjednávat sami se sebou a vypnout nedobrovolnou aktivaci reakce „bojuj nebo uteč“. Toho lze dosáhnout dechovými praktikami, fyzickou aktivitou, meditací a normalizací denní rutiny a stravy.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: