Výhody a škody zimního plavání pro muže a ženy

Zimní plavání je procedura ponoření do studené vody, jeden z nejzávažnějších druhů otužování. Někteří věří, že tělo získává pouze výhody zimního plavání, jiní – poškození.

Mnoho skvělých mozků to již dlouho fascinovalo: Hippokrates, Alexander Suvorov a dokonce Ilja Repin. Neméně slavní lidé v medicíně Sklifosovskij a Botkin se často rádi koupali v ledové díře po ruské koupeli. Kromě toho také prokázali jedinečnost této léčebné techniky.

VÝHODY CHŮZE PRO TĚLO

Při ponoření do ledové díry nebo jiného zdroje studené vody zažívá lidské tělo stres. Tento reflex vyvolává okamžité uvolnění adrenalinu. Jak víte, tento hormon je zodpovědný za životní energii a pomáhá tělu přizpůsobit se neobvyklým situacím. Díky ní se snižuje citlivost, zrychluje se tep a zvyšuje se krevní tlak.

Pro imunitu

Imunitní systém je posílen. Jak již bylo zmíněno výše, zimní plavání je jedním z typů otužování těla. Již dlouho je známo, že ponoření do studené vody posiluje ochranné funkce těla a zmírňuje chronické nemoci. „Mroži“ zpravidla onemocní 5krát méně než „obyčejní“ lidé.

Pro plavidla

Dochází k cévnímu tréninku. Červenka na obličeji je jedním ze znaků „mrože“. Plavání v mrazivé vodě je jako trénink krevních cév. Při ponoření se zužují, při opuštění vody se naopak roztahují. K tomu dochází v důsledku skutečnosti, že dochází k rychlému průtoku krve do kapilár.

Stresová situace je zahřátím nervů. Je to hormon adrenalin uvolňovaný do krve, který mobilizuje maximální sílu těla. Zároveň procvičuje endokrinní vnitřní systém, stejně jako imunitní a dýchací systém.

Pro náladu a energii

„Dochuť“ zimního koupání je pastvou pro duši. Jakmile „mrož“ projde fází podmíněného „boje“ (po uvolnění hormonu adrenalinu), začne prožívat pozitivitu, potěšení a požitek. Právě tyto pocity přicházejí s vyplavováním hormonu štěstí a slasti, endorfinu.

POŠKOZENÍ TĚLA

Přes všechny výhody tohoto typu otužování může způsobit značné poškození lidského těla, pokud ignorujete kontraindikace, pravidla postupu a nevíte, kdy přestat.

1) Zimní ponoření do vody může způsobit srdeční problémy. Jde o to, že tělo mrože se reflexivně snaží chránit před ztrátou tepla. Hlavním projevem tohoto procesu je vazokonstrikce. A to zase vede ke špatnému oběhu. To způsobí mrtvici. Za úvahu stojí ještě jeden bod: před skokem nebo ponořením se do ledové vody se člověku většinou tají dech. A to způsobuje nepravidelný srdeční tep. Nemusí se zotavit, zvláště pokud potápěč není příliš mladý. Výsledkem je úplná zástava srdce.

READ
Co je to stydlivost?

2) Ponořte se bezhlavě – hrozí, že se nevynoříte. Lékaři doporučují, abyste to nedělali, abyste se nevystavili takovému nebezpečí a zabránili výskytu cévních křečí, které povedou ke křečím mozku.

3) „Ledový stres“ je získaná nemoc, kterou lze získat velmi častým potápěním. Právě vášeň pro tento postup může tělo opotřebovat.

4) Zvyk a závislost. Náruživí „mroži“ si sami sebe bez zimního koupání nedokážou představit. Lze je přirovnat k fanouškům extrémních sportů, kteří neustále „vyhledávají“ adrenalin. I v létě milovníci koupání v ledových vodách vyhledávají místa k potápění. Pokud není možné cestovat na velké vzdálenosti, organizují koupání v různých „studených“ pramenech, čímž se prodlužuje doba strávená ve vodě, která organismus opotřebovává. Aby se předešlo takové závislosti, stojí za to dodržet míru v množství ponoření. „Plavání mrožů“ stačí jednou za 1 – 1 týdny. Časté máčení způsobuje přetížení nadledvin a hormonální rozvrat.

Kontraindikace

Pro ženy během těhotenství je stanoven kategorický zákaz otužovacích procedur. Gynekologové upozorňují nastávající maminky na potenciální nebezpečí i v případech, kdy těhotenství probíhá bez výraznějších komplikací.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat výuce zimního plavání nezletilých. Věk pro zahájení kalení musí být stanoven individuálně s přihlédnutím k:

– stav ochranných funkcí;

– přítomnost vrozených vývojových patologií.

Lékaři doporučují vyhýbat se koupání na otevřených vodách v zimě pacientům, u kterých byla diagnostikována:

– přecitlivělost na nízké teploty;

– závažné patologie kardiovaskulárního systému;

– dysfunkce štítné žlázy;

– poruchy prokrvení mozku;

– rakovina mléčné žlázy;

– epilepsie, sklon k záchvatům;

akutní selhání ledvin nebo jiné závažné patologie močového systému.

Imunita je schopnost těla odolávat infekčním agens. Jako jsou například viry, bakterie, plísně atd. Jak otužování a zejména „zimní plavání“ ovlivňuje sílu imunitního systému člověka? Je tento postup absolutně užitečný? Jak správně „zimní plavat“ pro posílení obranyschopnosti těla? Pomůžeme vám udělat užitečnou a poučnou exkurzi do propasti „studených vod“.

Jak pochopit, že tělu chybí kolagen: známky nedostatku glykoproteinu

Léky na imunitu: co je zimní plavání?

Léky na imunitu: co je zimní plavání?

Zimní plavání, co to je? Zábava, koníček? V některých zemích je tato aktivita považována za oficiální sport. Kromě vědecky prokázaných výhod v oblasti otužování má proces své vlastní nuance a je také opředen mnoha mýty. Existuje například mýtus, že zimní plavání je prospěšné pro každého, bez ohledu na jeho trénovanost a zdravotní stav. Nebo stále častěji zaznívají názory, že zimní plavání zbavuje nemocí. Je to tak neškodné a léčivé?

READ
Genderové psychologické charakteristiky

Posilování imunitního systému je totiž choulostivá záležitost a proces zimního plavání má jasná pravidla, pouze jejich dodržováním lze dosáhnout pozitivních zdravotních výsledků. Na tento typ otužování je potřeba začít postupně. Nezapomeňte, že zimní plavání samo o sobě má mnoho kontraindikací, včetně přítomnosti nemocí, takže nemůže působit jako metoda léčby nemocí. Zanedbání tohoto pravidla může způsobit vážné zdravotní problémy.

Otužování, zejména zimní plavání, je preventivním opatřením zaměřeným na posílení imunitního systému. Jak přesně zimní plavání pomáhá aktivovat obranyschopnost organismu?

Esence zimního plavání jako způsob posílení imunitního systému

Imunita je obrana těla, kterou aktivuje, když se dostane do stresové situace. Tajemství spočívá v krátkodobém stresu, který lidské tělo zažívá při ponoření do studené vody. K boji s ním tělo uvolňuje hormon zvaný adrenalin. Tato reakce pomáhá seskupit všechny síly, aby odolávaly vnějším podnětům. Při krátkém plavání v ledové vodě se zrychlí srdeční frekvence, zvýší se krevní tlak a zrychlí se krevní oběh, který dodává živiny do všech orgánů s nejvyšší produktivitou. Tělo se cítí na hranici nebezpečí, zapíná všechny obranné mechanismy, které má k dispozici. Pouze správné otužování, prováděné pod dohledem lékaře, může posílit imunitní systém a pomoci při rekonvalescenci. Ponoření do studené vody tonizuje dýchací, nervový a endokrinní systém: v této době se trénují cévy. Statistiky říkají, že „mroži“ jsou vystaveni nachlazení 3krát méně často než běžní lidé, a proto je jejich imunita silnější. Jak přistupovat k problematice otužování zimním plaváním?

Posílení lidského imunitního systému zimním koupáním: kde začít?

Posílení lidského imunitního systému zimním koupáním: kde začít?

První věc, kterou by si začínající „mrož“ měl osvojit, je neukojitelná touha otužovat se. Nechuť a strach z potápění v kombinaci se stresem totiž nepřinesou hmatatelné výhody. Bezprostředně po úmyslné horlivosti je bezpodmínečně nutné navštívit lékaře a podstoupit vyšetření na přítomnost nemocí a dalších kontraindikací zimního plavání. Pokud žádné nejsou, následuje postup pro posílení imunity zimním plaváním.

Musíte začít s přípravou v teplé sezóně. Lidská imunita není posílena 1-2 procedurami. Pro začátek stačí pravidelné návštěvy otevřených vodních ploch s postupným prodlužováním doby strávené ve studené vodě. Pokud není možné často navštěvovat jezírka a bazén, můžete proceduru zahájit každodenní studenou sprchou a postupně snižovat teplotu vody. Nedílnou součástí přípravy je studená sprcha, časté větrání bytu a vzduchové koupele.

READ
Jak si zlepšit náladu: rady od psychologa

Dodržování tohoto systému pomůže připravit tělo na podzimní a dokonce i zimní koupání na čerstvém vzduchu, postupně posiluje imunitní systém člověka.

Prevence negativních důsledků: pravidla zimního plavání

Při plavání v ledové díře nezapomínejte na základní bezpečnostní pravidla. A to:

  • Ledová díra nebo koupaliště musí být důkladně prozkoumány a bezpečné. Měli byste studovat dno v místě ponoru a dělat vhodné kroky pro sestup a výstup. Plavat sám je extrémně riskantní, protože je téměř nemožné předvídat reakci těla. K tomu je potřeba opustit pohodlnou únikovou cestu.
  • Před vstupem do vody je nutné „neztratit“ drahocenné teplo. To je důvod, proč se musíte před potápěním zahřát skákáním nebo běháním v oblečení po dobu 15 minut. O nohy je také potřeba pečovat. Je lepší nestát na ledě bosí, ale použít speciální podložku nebo koupací pantofle.
  • Zimní plavání a alkohol jsou neslučitelné pojmy. Kromě nepopiratelného nebezpečí plavání v opilosti je také nepřípustné jít ráno po divoké oslavě do studené vody.
  • Lidská imunita se při dlouhodobém vystavení studené vodě nezvyšuje. Slabě brát není hra pro začátečníky. Doba koupání by měla být omezena na minimum. Pro začátečníka „mrože“ stačí 10-15 sekund.
  • Po potápění se musíte osušit ručníkem. Tělo by se mělo jemně třít, ale tak, aby nedošlo k poranění pokožky. Pro ty s dlouhými vlasy je lepší nosit koupací čepici. Dlouhé vlasy dlouho schnou a to při dalším pobytu venku hrozí nachlazením.
  • Prospěšná bude i návštěva sauny po plavání. Před plaváním to raději nedělejte, protože tělo se po koupeli musí nejprve zchladit a krátkým ponořením do ledové díry se zahřívá.
  • Dalším praktickým tipem je mít na oblečení minimum zapínání a knoflíků. V mrazu vám mohou přestat fungovat prsty. V tomto případě cvičení „box swing“ pomůže obnovit funkčnost a průtok krve do horních končetin.
  • Bez ohledu na to, jak moc si svou první koupel užijete, na další si musíte minimálně den počkat. Pro další posílení imunitního systému je potřeba dát tělu čas na zotavení ze stresu.

Nevýhody „studeného koníčka“

Nevýhody „studeného koníčka“

Zimní plavání je absolutně kontraindikováno pro osoby s akutním onemocněním, zánětlivými procesy nebo problémy se srdcem a cévami. Seznam nemocí zakázaných pro plavání zahrnuje také zhoršení akutních chronických onemocnění, alergie na chlad, gynekologické záněty, dysfunkci jater, ledvin a dýchacího systému. Do ledové vody by neměli chodit lidé s poruchami nervového systému a pod vlivem drog nebo alkoholu.

READ
Sickel: malá perla velkého potěšení

Při zanedbání bezpečnostních opatření a nepozornosti kontraindikací může zimní plavání způsobit mnoho nepříjemných následků:

  • Stažení krevních cév v důsledku ponoření do ledové vody může způsobit mrtvici.
  • Potápění bezhlavě je pro začínajícího mrože nebezpečné. Takové ponoření může způsobit cerebrální vazospazmus.
  • Příliš časté koupání může způsobit hormonální nerovnováhu a přetížení nadledvinek. Jednou za 7-14 dní je nejvýhodnější frekvence ponoření.
  • Příliš časté zimní plavání u mužů může mít za následek oslabení reprodukční funkce, protože náhlé změny teplot mají špatný vliv na proces spermatogeneze.
  • Zvláštní zmínku je třeba zmínit o dětech. Tento typ otužování lékaři nedoporučují dětem do 16 let. Nezralost dětské psychiky a nezralost hormonálního systému v kombinaci s neobvyklým stresem mohou vyvolat poruchu funkce endokrinního systému.

Imunitní systém poměrně často potřebuje posílit a zimní plavání je důstojným, i když rizikovým opatřením. Při správném přístupu pomáhá zimní plavání zlepšit stav těla a paralelně se účastní procesu normalizace tělesné hmotnosti. Ale zanedbáváním základních pravidel se člověk vystavuje nebývalému nebezpečí.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: