Zimní deprese aneb jak čekat na jaro – rady psychologa

V zimě se lidem často zhoršuje nálada, ztrácejí chuť do práce, vůbec se jim nechce vstávat z postele, stávají se letargickými a apatickými. Pokud se takové příznaky objeví, znamená to, že začíná zimní deprese – jedna z odrůd sezónní deprese. Mnoho lidí se snaží kompenzovat nedostatek tepla a slunečního záření absorbováním velkého množství chutného jídla, ale to je nerovná náhrada. Zhoršení stavu často začíná koncem podzimu, kdy se délka denního světla prudce zkracuje a počasí se stává chladným a deštivým.

zimní deprese

Jaké jsou důvody zimní deprese?

melancholie a deprese

Pokles vitality v tomto ročním období závisí na snížení množství slunečního záření dopadajícího na sítnici očí a stimulaci produkce serotoninu, jednoho z hlavních neurotransmiterů, nazývaného „hormon štěstí“. Ale spánkový hormon melatonin se v zimě produkuje ve větším množství. Jeho účinek na tělo se projevuje zvyšující se ospalostí a letargií.

Jaké jsou příčiny stresu a jak se vyhnout provokujícím situacím?

Posttraumatický stres je bomba, která dokáže člověka zničit

Hlavní typy a příznaky stresu

Deprese a apatie – jaký je rozdíl a jak se takovým stavům vyhnout

sezónní afektivní porucha zimní deprese

Sezónní afektivní porucha, jiný název pro zimní depresi, má mnoho příznaků.

Příznaky jako:

  • zhoršení pohody během dne, apatie, letargie, neustálá ospalost, bezpříčinná únava;
  • poruchy spánku – probuzení může být buď nepřiměřeně brzké, nebo obtížné;
  • zvýšené výbuchy podrážděnosti, úzkosti;
  • postižení;
  • přejídání a přibírání na váze v důsledku převahy sladkých a škrobových potravin ve stravě, poruchy trávení;
  • snížená imunita, náchylnost k infekčním onemocněním, jako je ARVI a chřipka;
  • osteoartikulární bolesti.

Člověk trpící v zimě depresí zažívá změny ve svém chování. Stává se odtažitým a jakékoli pokusy přimět ho, aby promluvil, končí konflikty. V tomto ohledu vznikají potíže v práci, zhoršují se vztahy s příbuznými a přáteli.

Zahájení sezóny

Existují různé klasifikace deprese. Jeden z nejčastějších – z hlediska četnosti výskytu.

Podle předpovědí WHO (Světová zdravotnická organizace) se do 20. let XNUMX. století stane deprese nejběžnějším onemocněním v Evropě a předstihne všechny nepřenosné nemoci.

Jediný případ deprese způsobený jedním nebo druhým důvodem se nazývá „depresivní epizoda“. Dlouhodobá, ale nepříliš výrazná deprese se nazývá „dystymie“. Deprese, která se čas od času vrací, se nazývá „rekurentní deprese“. Ve všech chladných severních zemích je velkým problémem typ opakující se deprese nazývaný „sezónní deprese“. Není náhodou, že Skandinávci vedou svět v počtu sebevražd.

Existuje mýtus, že sezónní deprese přichází na jaře a na podzim a je způsobena některými nepochopitelnými, téměř mystickými faktory. Ve skutečnosti se většina sezónních depresí vyskytuje v zimě. A jsou způsobeny banálními přírodními jevy počasí:

READ
Co dělat, když vás přítelkyně opustí: rady psychologů

1. Nedostatek světla. Na konci listopadu je délka denního světla v evropském Rusku přibližně sedm hodin. Výsledkem je, že téměř všichni pracující lidé nevidí prakticky žádné sluneční světlo. Odcházejí z domu, když možná vyšlo slunce, ale je bledé a šedé, a vracejí se po setmění. No, v práci v podstatě všichni sedí se zataženými závěsy, pod takzvanými zářivkami, jejichž světlo je krajně nepřirozené a únavné.

2. Pocit neustálého chladu. Nějak víme, jak se vyrovnat s vážným zamrznutím. Pocit neustálého nepohodlí z neustálého střídání teplot – od chladu na ulici až po nesnesitelné vedro v metru, kdy stojíte v kožichu a dvou svetrech namačkaní v davu; od dusna v minibusu až po pronikavě studený vítr, ve kterém se při vystupování z tohoto mikrobusu ani nedá dýchat, je to pořád vyčerpávající.

3. Když už mluvíme o nedostatku vzduchu. Obecně platí, že pro obyvatele velkých měst s čistým vzduchem věci nefungují příliš dobře, ale v chladném období se věci opravdu zhoršují. Celou zimu jsou okna v pokojích zavřená, venku dýcháme stejné výfukové plyny jako v létě, ale teď nám dýchání komplikují i ​​tři vrstvy šátku.

4. Plus spoustu dalších radostí – nedostatek vitamínů, chronická únava, neustálé nachlazení atd.

To vše se na první pohled zdá banální. A člověk sám si neuvědomuje škodlivý vliv výše uvedených faktorů. No, špatně a špatně. Každý rok jsme unavení, každý rok jako zázrakem čekáme na novoroční svátky a pak je trávíme převážně v posteli. Háček je v tom, že všechny tyto „placatosti“ se stávají příčinami deprese se všemi odpovídajícími příznaky: poruchy spánku, nechutenství, pocit, že to nikdy neskončí, ztráta síly, neschopnost se na cokoli soustředit, a co je nejdůležitější, – pocity bezmoci, beznaděje a viny.

Nejčastěji si člověk neuvědomuje, že je v depresi, a když prožívá v podstatě nepřiměřený pocit viny, začne hledat důvod. A vždy není těžké to najít: své rodiče navštěvuji jen zřídka – jsem za ně vinen, trávím málo času se svými dětmi – jsem ještě více vinen, včera jsem se s manželem pohádal – opravdu jsem vinen. Ale pod vlivem deprese pocit viny roste a stává se vůdčím principem celého života člověka. Navíc jakmile se objeví takovéto maladaptivní představy, je jasné, že deprese rychle neodezní, protože ji sami podporují.



Jaký je rozdíl mezi zimní depresí u žen?

zimní deprese u žen

Sezónní afektivní poruchou trpí asi 10 % lidí a nejčastěji jsou postiženy ženy kvůli jejich větší emocionalitě. Někdy se vyskytuje atypická forma SAD, při které se na pozadí snížené chuti k jídlu a poruch spánku výrazně snížila tělesná hmotnost.

READ
Jak se Oblomov a Olga rozešli

Tendence žen k zimní depresi je ovlivněna neuroticismem osobnosti, který je pro mnohé z nich charakteristický, a kvalitou charakteru, které se říká „vyhýbání se újmě“. Takoví lidé se snaží chovat pokud možno bezkonfliktně, i přes hrozby zůstává jejich chování pasivní. To může být důvod, proč je zimní deprese nejčastěji diagnostikována u introvertů.

Kdo je v ohrožení

Věřit, že zimní deprese se vyskytuje pouze u žen, je zásadně mylné. Jsou k němu náchylní jak muži, tak i děti. Lékaři identifikují následující kategorie ohrožených lidí:

  • Ti, kteří pracují v temných místnostech;
  • Ti, kteří nesportují;
  • Ti, kteří jedí špatně;
  • Ti, kteří nechodí na čerstvém vzduchu;
  • Ti, kteří žijí v oblasti s malým sluncem: mezi ně obvykle patří severní a střední oblasti země.

Zimní deprese, jejíž příznaky člověka dost vážně vyčerpávají, se většinou projeví depresivní náladou, nechuť ráno vstát, chronickou únavou, apatií, chutí sníst něco sladkého, nechutenstvím či opačným stavem. (těžká obžerství), a neochota postarat se o sebe.

Test deprese. Co může být nemoc a jak ji překonat Přečtěte si více

Jak se vypořádat se zimní depresí

chodit v zimě

Všichni odborníci se shodují na jednom. Světlo nejúčinněji bojuje s depresí.

Proto k řešení problémů spojených se sezónními poruchami stojí za to použít takové osvědčené techniky, jako jsou:

  1. Světelná terapie. Postupy se provádějí na klinikách. Pacienti jsou ozařováni viditelným světlem ve speciálních boxech.
  2. Správná výživa. Sladká jídla byste měli nahradit zdravějšími, které obsahují komplexní sacharidy a vitamíny A, C a D.
  3. Do svého jídelníčku určitě zařaďte červené ovoce a zeleninu, které v boji s depresí rozhodně pomohou.
  4. Být venku co nejčastěji. Chůze i za oblačného počasí vám zvedne náladu, protože přirozené světlo v otevřeném prostoru je mnohem vyšší než uvnitř.
  5. Fyzická cvičení.

V boji se zimní depresí byste se neměli uchýlit k alkoholu.

Musíte přehodnotit svůj životní styl. Zlepšit vztahy s ostatními. Aktivně se zapojovat do společenského života pracovního týmu.

Dopřejte si vitamín D a omega-3

Takový užitečný a důležitý vitamín D získáváme z ultrafialového záření. Protože ale v zimě není slunce téměř vidět, dejte ve svém každodenním jídelníčku přednost hovězím játrům, tvrdým sýrům a vejcím, které tuto mezeru víceméně kompenzují. Mastné kyseliny, a zejména omega-3, jsou také zodpovědné za emoční stav. Nezapomeňte tedy na červené ryby, ořechy a fazole. Rekordmanem mezi „šťastnými“ potravinami jsou lněná semínka.

Jak překonat blues (apatii)

1. Probuzení. „Jak den začnete, tak ho strávíte,“ říká staré lidové přísloví, které dodnes neztratilo svůj význam.

READ
Pokud muž žárlí, znamená to, že nás miluje – pojďme to udělat pořádek

A. Poplach. Je těžké vstávat do práce sami, takže se neobejdete bez budíku. Za žádných okolností byste neměli zvonit ošklivými, drsnými nebo traumatickými zvuky.

Mnohem příjemnější je probouzet se za akordů vaší oblíbené písně nebo za zvuků saxofonu (klavír, violoncello, housle, nebo dokonce celý orchestr!) a zaručeně otevřete oči a protáhnete se s blaženým úsměvem na tvoje tvář.

b. Snídaně. Odmítání snídaně s motivací: „Nemám čas jíst“ je zločinem proti vlastnímu tělu. Do svého ranního menu zařaďte mléčnou kaši (ovesné vločky, pohanka, krupice), čerstvě vymačkané bobule, ovocnou šťávu (nebo jejich směs), sendvič s celozrnným pečivem, máslem a tvrdým sýrem.

Místo obvyklého šálku kávy zkuste ráno pít kakao. Pamatujte, že banány, kakao a zmrzlina obsahují látky zlepšující náladu. Pokud je váš celkový stav opravdu špatný, pak začněte den čokoládovou zmrzlinou posypanou banánovým sirupem.

2. Pamatujte na radost. Každý má rád svou oblíbenou zábavu, jako je: povídání si s kamarádem, čtení detektivky v kavárně u šálku aromatického latte, hobby, krmení veverek ořechy v parku atd.

Zastavte se na pár minut uprostřed dne, udělejte si čas pro sebe, odpojte se od věčného shonu. Můžete navštívit knihovnu, popovídat si s přáteli, nebo si místo kancelářské kantýny dopřát honosný bar a vaše nálada se výrazně zlepší.

3. Nakupování. Známým prostředkem boje s blues, prověřeným generacemi zástupkyň něžného pohlaví, je nakupování. Nic nenasytí ženu a nepodnítí její produkci endorfinů, než koupě krásné sady spodního prádla, avantgardní kabelky nebo nové módní bundy. A pár společenských bot navíc v kombinaci se síťovanými punčochami nebylo nikdy moc. Nechte se hýčkat nákupy v chladných zimních dnech, zlepšujte svůj přístup, protože si to zasloužíte a zasloužíte!

4. Fyzická aktivita. Vědci již dlouho prokázali přímou souvislost mezi svalovou zátěží a produkcí endorfinů. A je úplně jedno, jestli navštívíte bazén, zapíšete se do fitness centra nebo se věnujete společenskému tanci.

I když na takové akce nemáte čas, i ten nejvytíženější člověk si může vyhradit 20 minut denně na základní cvičení. Pečujte o sebe, udržujte své tělo v dobré kondici a zapomenete na neustálou ospalost a záchvaty migrény.

5. Naplňte svět kolem sebe novými barvami. Neměli byste neustále chodit se sklopenou hlavou, zcela ponořeni do sebe. Vybarvěte svůj život jasnými barvami.

A nezáleží na tom, jak toho dosáhnete – přeskupením nábytku, nákupem nových obrazů a doplňků pro váš domov nebo fotografováním těch nejradostnějších a nejpozitivnějších okamžiků. Je důležité, aby váš mozek dostával denní dávku příjemných zážitků.

READ
Mužům se více líbí malá prsa: je tvrzení pravdivé?

6. Zavést systém odměn. Každý člověk má rád chválu, tak proč se nezapojit do sebepovzbuzování. Pořiďte si samostatný krásný sešit, do kterého si zapíšete seznam všech potřebných úkolů a po splnění každého z nich k němu přiložíte červené znaménko plus.

A je jedno, že je to jen cesta do obchodu pro nový závěs, návštěva masérky nebo úklid pracoviště. Hlavní je, že na konci týdne bude váš sešit plný pozitivních plusů, za které si můžete dopřát novou halenku nebo výlet do divadla na představení se svým oblíbeným hercem.

7. Čl. Bylo natočeno mnoho pozitivních filmů, relaxačních, laskavých a rozesmátých. Vtipných knížek je také nepřeberné množství.

Udělejte si výběr svých oblíbených komedií, nahrajte sbírku pozitivní hudby a mějte připravenou svou oblíbenou knihu, která vás rozesměje. Nebuďte líní podívat se na svou sbírku alespoň jednou denně, protože úsměv rozzáří duši a zahřeje tělo teplem.

8. Pozitivní přístup. Postavte bariéru smutným myšlenkám, vzdejte se špatné nálady. Koneckonců, události, které se odehrávají, přímo závisí na vašem vnitřním stavu.

Zacházejte s problémy filozoficky, jako s nezbytnou lekcí. Usmívejte se a vítajte každý nový den s radostí a život se na vás určitě usměje.

Buďte šťastní, šťastní a milovaní!

Začít sportovat

Zeptejte se štamgastů v posilovně – sport je jedním z nejlepších léků proti blues, apatii a depresi. Když jsou všechny vaše myšlenky zaměřeny na práci vašich svalů, když cítíte své tělo a spolu s potem vyháníte nahromaděnou negativitu, vaše hlava začíná jasněji myslet, myšlenky se dávají do pořádku a nálada se zlepšuje. Mimochodem, odborníci tvrdí, že kardio trénink je v tomto případě výborný. Sportování navíc pomůže připravit vaše tělo na jaro a léto.

Zimní deprese, jejíž příčiny jsou různé, je poměrně závažným jevem. Přitom je to celkem jednoduché na vysvětlení: chlad v kombinaci s krátkým denním světlem způsobí, že i člověk se silnou a stabilní psychikou se bude cítit nepříjemně. Pro emocionální lidi se tento stav stává naprosto katastrofálním. AiF.ru přišla na to, jak přežít těžké období a počkat si na léto plné síly.

Obtížné období

Zima je těžké období. Nervová porucha u člověka v této době je běžnou událostí. Vždyť z domova odchází skoro každý den za tmy a přichází, když už slunce kleslo pod obzor. V práci není vždy možné jít ven a zima vám nedovoluje zařadit denní cvičení do pracovního plánu. V důsledku toho nastává situace, kdy se na sítnici nedostane téměř žádné sluneční světlo. Mozek kvůli tomu dostává příkaz připravit se na spánek a aktivně produkuje hormon melatonin. To zase snižuje hladinu hormonu štěstí – serotoninu. A člověk začne pociťovat apatii a únavu, které se časem hromadí a stávají se příčinou rozvoje deprese a dekadentního stavu.

READ
Léčba fobií hypnózou: hypnoterapie, je možné odstranit strach

Kdo je v ohrožení

Věřit, že zimní deprese se vyskytuje pouze u žen, je zásadně mylné. Jsou k němu náchylní jak muži, tak i děti. Lékaři identifikují následující kategorie ohrožených lidí:

  • Ti, kteří pracují v temných místnostech;
  • Ti, kteří nesportují;
  • Ti, kteří jedí špatně;
  • Ti, kteří nechodí na čerstvém vzduchu;
  • Ti, kteří žijí v oblasti s malým sluncem: mezi ně obvykle patří severní a střední oblasti země.

Zimní deprese, jejíž příznaky člověka dost vážně vyčerpávají, se většinou projeví depresivní náladou, nechuť ráno vstát, chronickou únavou, apatií, chutí sníst něco sladkého, nechutenstvím či opačným stavem. (těžká obžerství), a neochota postarat se o sebe.

Nadechneme se vzduchu a půjdeme se projít

Samozřejmě, pokud jste museli čelit zimní depresi, nelze tuto situaci ignorovat. Určitě je potřeba to napravit. Odborníci například doporučují přinutit se cvičit alespoň 3x týdně 1,5 hodiny. Toto opatření stimuluje produkci serotoninu (který zlepšuje náladu), zlepšuje mikrocirkulaci krve a zrychluje metabolismus.

Zvláštní pozornost by měla být věnována výživě. Musíte jíst často a v malých porcích. Porce by měly být malé. Dieta by měla obsahovat potraviny, které obsahují kyselinu listovou a tyrosin. Patří mezi ně zelený salát, libové maso, rostlinný olej a ryby. Současně je nutné snížit spotřebu rychlých sacharidů: vedou k produkci nadbytečné glukózy, což dále zvyšuje slabost.

Stojí za to studovat pravidla kompetentního a optimálního probuzení. Vynikajícím řešením by byl speciální budík, který simuluje svítání: nejprve vydává tiché zvuky, pak postupně zesiluje signál. To podporuje postupný, spíše než náhlý odchod ze spánku. Hladiny melatoninu plynule klesají a jsou nahrazeny serotoninem.

Je nutné místnost vyvětrat: příval čerstvého vzduchu vám dodá sílu a umožní vám dívat se na svět optimističtěji. Kromě toho byste se měli postarat o správné osvětlení: pokud je to možné, měli byste si zakoupit lampy, které napodobují sluneční světlo. Přiblíží člověka co nejvíce přirozeným světelným podmínkám a dají tělu signál k rozveselení.

Zimní deprese, jejíž léčba je zpožděna a není korigována dostupnými metodami, vyžaduje povinnou návštěvu lékaře. Pouze odborník na těžké a pokročilé případy pomůže problém zcela pochopit a vyřešit.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: