Jak rozlišit nepřátelský postoj a chránit se před skrytými agresory

Zdravím vás, milí čtenáři! Cítili jste někdy nepohodlí, když jste byli mezi přáteli, kolegy nebo členy rodiny? Vsadím dolar na něco, co se stalo více než jednou. Chcete vědět, proč se to děje? Někteří lidé mají tendenci projevovat nepřátelství vůči ostatním. Někdy všem najednou, někdy selektivně, někdy záměrně a často po vzoru her podvědomí.

Někdy čelíme výbušné agresi (hněvu) a někdy skrytému nepřátelství. Jak chápete, že jste obětí agrese a jak se s ní vypořádat? O tom si dnes povíme.

Nepřátelství a jeho masky

Jak rozlišit nepřátelský postoj a chránit se před skrytými agresory

Když se člověk stane obětí nepřátelství, velmi často si toho není vědom. Můžete se zeptat: „Jaká je hrozba takových projevů, když si jich stále nevšimneme? Vysvětlím, skrytá negativita, kterou na nás ostatní chrlí, možná nedosáhne našeho pochopení, ale nevyhnutelně pronikne do našeho podvědomí. Cítíme se pak depresivně, nepohodlně, nejistě a můžeme následovat vedení agresorů, bránit rozvoji našeho potenciálu a potlačovat vlastní důstojnost. Nemělo by to tak být.

Hostilita je v psychologii emocionální stav člověka, který chce převzít kontrolu nad lidmi, kteří nesplňují jeho očekávání.

Podívejme se na dostupnější a jednodušší příklad. Tchyně je hluboce přesvědčena, že by snacha neměla pracovat. Její představy o ideální manželce jsou založeny na výzdobě domu, vedení domácnosti a péči o milovaného syna. Zatímco snacha chce budovat kariéru a přitom se s manželem absolutně dohodnout a porozumět. Kdykoli je se snachou, tchyně vyjádří nespokojenost, naznačí, že snacha není dost dobrá pro svého syna, špatnou hospodyňku, matku, manželku a tak dále.

Jak se takové nepřátelství projevuje, když ne přímým útokem? Narážky, neverbální signály (úšklebky, povzdechy, koulející oči, kroucení hlavou) a mnoho dalších způsobů, jak vyslat na svou ubohou snachu „zahalující“ agresi, jak by řekl Sam Vakin, a narušit její osobní hranice.

Jaké je tedy nepřátelství? Děje se tak pod rouškou skryté agrese nebo „otevřeným ohněm“. Co dělat, když se setkáte s „otevřenou palbou“, jsem popsal v článku „Jak se vypořádat s agresivním chováním a v jakých případech není nutná náprava“.

Jak pochopit, že jste se stali obětí a rozpoznat skrytou agresi?

Jak rozlišit nepřátelský postoj a chránit se před skrytými agresory

Skrytá agrese je hanlivý postoj, který na člověka vyvíjí tlak a ovlivňuje jeho suverenitu. Cílem agresora je obvykle manipulace a ovládání oběti. V článku „Jak přestat se sebou manipulovat“ vám pomohu vytvořit správnou linii chování. Ale abyste ji mohli začít tvořit, musíte pochopit, zda jste se skutečně stali obětí. Zde jsou nejčastější příznaky skryté agrese:

  • nelichotivá přirovnání („jsi jako ten krokodýl z vtipu“);
  • sarkasmus („kam máme jít, ty to víš lépe než kdokoli jiný“);
  • příkazový tón („dělejte, jak vám bylo řečeno“);
  • komentáře („děláš to špatně“ „to by měl vědět každý“);
  • blahosklonnost (“no tak, nevěděl jsi o tak jednoduchých věcech?”);
  • zobecnění („no, u vás je všechno jako obvykle“);
  • vychloubání se („už bych všechno dávno dokončil“);
  • připomínka neúspěchu („bude se to opakovat jako tenkrát“);
  • falešná sympatie („vydrž, jinak vypadáš hrozně“);
  • mimika a gesta (stejná, jaká používala naše tchyně).
READ
Jak se zbavit samoty do jednoho měsíce

Jak se bránit agresi?

Nejčastěji nás ztělesnění definice nepřátelství a agrese napadá v práci mezi kolegy. Proto je nejtěžší se s tím vyrovnat, protože pokud se nás příbuzní snaží ovládnout, nedělají to ze zlomyslnosti, můžete si s nimi promluvit a najít kompromisy. Pokud jde o známé a lidi, které považujeme za přátele, zde, pokud se problém nepodaří vyřešit, můžeme jednoduše přerušit veškeré vazby. Ale pokud jde o kolegy z práce, problém se stává akutním. Držíte si své místo, ale máte pocit, že tam nejste vítáni? Článek, ve kterém nastoluji téma útlaku, vám pomůže najít řešení.

Existuje několik způsobů, jak odolat tlaku vrstevníků a který zvolit, závisí na konkrétní situaci a na tom, s jakou formou agrese se potýkáte. Většina předních psychologů vám řekne „nekrmte vlka“. Agresora často pohání reakce a emoce, které sám v oběti vyvolává. Tím, že se přestanete červenat, plakat, utíkat z místnosti a vztekat se, se z vás stane „nechutné beránek“. Abyste se naučili sebeovládání, doporučuji přečíst si můj článek na téma „Jak vyvolat klid, když vás něco rozzlobí“.

Druhý způsob je založen na dohodě s agresorem. Ano, právě souhlas s výrokem a posměch, ať už jsou sebežíravé, pomohou protivníka odrazit. Přidejte ke své dohodě kapku ironie a sarkasmu a hle, vlk se řítí zpět do svého lesa.

Pamatujte, že povaha agresora skrývá vlastní bezmoc, nejistotu a komplexy. Ponižováním druhých člověk prosazuje své já.

Hlavní věcí je nevstupovat do konfliktu, protože ostatní si možná nevšimli skrytého nepřátelství ze strany vašeho soupeře, což znamená, že je to vaše chování, které způsobí rozhořčení. Můžete zkusit třetí možnost – dialog. Možná váš oponent dostatečně neposuzuje své chování; klidným, ale konstruktivním rozhovorem jeden na jednoho můžete dosáhnout změn k lepšímu.

Abyste lépe porozuměli svým kolegům a vytvořili si správné chování v týmu, přečtěte si článek, ve kterém vám řeknu, na co se spolehnout, abyste své kolegy lépe poznali. Pokud si uvědomíte, že budete muset vycházet s „obtížnými“ lidmi, autor knihy „How to Talk to Assholes“ vám pomůže najít správnou taktiku. Co dělat s neadekvátními a nesnesitelnými lidmi ve svém životě“ – Mark Goulston.

READ
Jak zlepšit vztahy s dospělou dcerou: rady psychologa

Jak rozlišit nepřátelský postoj a chránit se před skrytými agresory

Tímto se loučím. Přihlaste se k odběru newsletteru a nenechte se agresory ovládnout.

Skrytá agresivita v komunikaci bohužel není neobvyklá. Jak se nestát obětí manipulátora? Naučte se správně reagovat na skrytou agresi.

Foto k článku: Jak správně reagovat na skrytou agresi

Připomeňme si, co je agrese. To je důsledek jednoduché základní emoce – hněvu. Všichni známe projev otevřeného hněvu – mimika, intonace, charakteristické chování. Viděli jsme to více než jednou a je nepravděpodobné, že bychom si to spletli. Jako projev základní emoce člověk do určité míry potřebuje agresi: umožňuje mu reagovat a chránit své hranice před ostatními a v případě potřeby zaútočit. To děláme fyzicky i slovně, jednání agresora a cíl jsou zcela jasné. Je třeba říci, že ve společnosti není zvykem otevřeně dávat najevo svou agresi. Toto chování je obvykle odsuzováno a lidem je doporučeno, aby se naučili svůj hněv zvládat. “Se skrytou agresí jsou zapojeny další manifestační mechanismy,” říká Olga Turovtseva, rodinná psycholožka, koučka. — Často skrytá agrese je potlačovaným projevem hněvu ve společensky přijatelné podobě. Skrytá agrese se objevuje tam, kde člověk nemůže svůj hněv vyjádřit otevřeně. Agresoři používají rafinované, implicitní metody, jak narušit hranice jiných lidí, takže oběti skryté agrese si hned nevšimnou, co se děje. Skrytý agresor vnucuje druhému pocity méněcennosti, nejistoty či viny, systematicky narušuje hranice druhého pod rouškou péče, ignoruje atp. Skrytá agrese může být buď vědomá, kdy člověk chápe, co a proč dělá, nebo nevědomá. Pokud mluvíme o důvodech, proč člověk používá skrytou agresi, jde o strukturu jeho osobnosti, vlastnosti prostředí, ve kterém žil a vyvíjel se. Toto chování se stává způsobem, jakým člověk reaguje na problémy.” Často je zdrojem tohoto chování neschopnost rozpoznat a vyjádřit negativní emoce. Lidé se také uchylují ke skryté agresi v situacích, kdy nemohou vyjádřit své city přímo. Takoví lidé se bojí otevřených konfliktů a snaží se otevřeně nemluvit o svých touhách. Aby se vyhnuli odpovědnosti, vždy ji přesouvají na jiné. Stává se, že člověk používá skrytou agresi jako nástroj k dosažení svého cíle nebo k sebepotvrzení.

READ
Co dívky milují více než diamanty 100 ku 1

Proč je skrytá agrese nebezpečná?

Jakékoli emocionální zneužívání může vést k vážným psychickým problémům – úzkosti, kognitivní disonanci, nízkému sebevědomí a dokonce i depresi. Když jste se stali obětí sofistikované manipulace, můžete věřit ve svou vlastní nedostatečnost a pochybovat o svém zdravém rozumu. Nebezpečí skryté agrese je v tom, že si jí hned nevšimneme. Někdy se může zdát, že to, co se děje, je jen náhoda nebo hra se slovy. Oklamat vlastní pocity je však složitější. Po kontaktu se skrytým agresorem zůstává úzkost, deprese, pocit viny a další nepříjemné emoce. Pro někoho, kdo má sklony k tomuto typu agrese, je to také nebezpečné. Příčinou skryté agrese jsou často nevyjádřené emoce, konkrétně vztek a zášť. A nevyjádřené emoce narušují vnímání sebe sama a světa a stávají se příčinou negativních, omezujících přesvědčení. A v důsledku toho se člověk stává v komunikaci velmi toxickým.

Jak pochopit, že máte co do činění se skrytou agresí

  • Odpisy a zánik. Při rozhovoru s vámi agresor bagatelizuje vaše problémy, aby se mu zdály bezvýznamné a nedůležité. Popírá vaše hodnoty, zanedbává vás, odmítá pomoc a podporu. Dokáže drsně vtipkovat o tom, co je pro vás důležité. Dělá si legraci z vašich plánů a úspěchů. Jako příklad fráze: „takovým vtipům se smějí jen idioti“, „ty si vážně myslíš, že to dokážeš“, „to by udělal každý blázen“, „no, vždy se mýlíš“ atd. V důsledku toho se začnete omezovat ve vyjadřování svých názorů, emocí, plánů, považujete je za nedůležité a hloupé.
  • Dělá dobře. S touto metodou jsou všechny požadavky, hranice a touhy ignorovány „pro vaše vlastní dobro“. Například babička, která bez varování přijde na návštěvu, vtrhne na její osobní území a vloží si do rodiny vlastní pořádek, protože ví lépe, jak na to. Obsedantní zbytečná péče a dárky, které se pak dožadují využití. Patří sem také rady od „laskavých“ lidí, obvykle z povýšenecké, „rodičovské“ pozice („Už se zlepšuješ, je všechno v pořádku?“, „To se mi samozřejmě nelíbí, ale je to dobrá volba pro tebe,” “Ty šaty jsou krásné, ale v tvém věku bych si je na sebe netroufl, jsi skvělá.” Je důležité si uvědomit, že pokud se něco děje proti vůli druhého člověka, lze to již klasifikovat jako agresi. Nevyžádaný komentář o něčím vzhledu nebo líčení, výběru partnera nebo životního stylu je porušením hranic.
  • Ignorování a odmítání komunikace. Jedna z nejběžnějších technik. Způsob, jak navodit pocity viny, demonstrativně potrestat a třeba i převychovat. Zatímco agresor mlčí, vy se budete trápit, procházet si v hlavě vše, co jste si řekli, hledat možnosti, jak situaci zlepšit. Účelem ignorování je získat kontrolu nad situací, prosadit svou pozici a vyvolat v protivníkovi pocit viny. Někdy se tato hra na ticho může protáhnout na dlouhou dobu. “To zahrnuje také mlčení agresora o jeho pocitech a emocích,” říká Olga Turovtseva. – To je, když vám o problému přímo neřeknou, ale svým chováním a vzhledem dávají najevo, že existuje (vzdychy, pohledy, nervózní chůze atd.). A na vaše otázky, co se děje, vám s bolestným pohledem odpoví, že je vše v pořádku, můj názor vás samozřejmě nezajímá.“
  • Plynové osvětlení. Metoda skryté agrese, kdy se agresor vědomě snaží vyvolat pochybnost druhého člověka o adekvátnosti vnímání okolní reality, vlastní paměti a úsudku.
  • Manipulace s pocity viny a lítosti. Dvě bolestivá místa, která se skrytí agresoři pravidelně snaží zasáhnout. Příklady: „mluvení na toto téma mi zvyšuje krevní tlak“, „udělal jsem pro tebe všechno a teď ty…“.
  • Zapomnění, úmyslné zdržování nebo neplnění dohod. Pomoc vám nebude odepřena, ale vaše žádost bude záměrně zapomenuta.
READ
10 negativních emocí: jak ničí naše zdraví

Jak se vypořádat se skrytou agresí

Jak reagovat na skrytou agresi do značné míry závisí na tom, s jakým typem emočního zneužívání jste se setkali. Často je zde nutná pomoc psychologa.

Pokud máte pocit, že jste obětí skrytého tyrana, snažte se nenechat toxické chování ovlivnit vás osobně. Řiďte se pravidlem: “Pozorujte, nevstřebávejte.”

Budování osobních hranic a schopnost je bránit vám pomáhá odolat manipulátorovi. Musíte si být jasně vědomi toho, kde končíte a začíná druhá osoba.

„Je důležité pochopit, že takové chování je problémem samotného agresora, jeho vnitřních konfliktů a neuróz, jeho neschopnosti otevřeně vyjádřit své pocity,“ říká náš odborník. “Pokud tomu rozumíte a neberete to osobně, je to již dobrý základ úspěchu.” Můžete začít dodržovat pravidla agresora tím, že budete zrcadlit jeho činy a tím člověku ukážete, jaké hry hraje. Snažte se jednat konstruktivně a směrově. Diskutujte o situaci, která je předmětem konfliktu, neklesejte do výčitek, obviňování a sami jim nepropadejte. Snažte se být věcní, ne emotivní.“

Nebojte se klást přímé otázky, i když se vás od nich snaží odvést. Buďte otevření ohledně svých tužeb a myšlenek. Není potřeba se vymlouvat, snažit se agresorovi něco dokázat, ani emotivně reagovat na jeho injekce. To je přesně to, co po vás manipulátor chce. Nepodléhejte podobným provokacím.

Použijte humor jako obranu proti sarkasmu. Tady jde hlavně o to nepřehánět, nezaujmout sami agresivní pozici.

Nakonec se ze situace můžete dostat pouhým přerušením komunikace se skrytým agresorem a opuštěním toxického vztahu.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: