Jak si odpustit: psychologická svépomoc a rady

Jak si odpustit? Pochopte, že v tu konkrétní chvíli nemůžete jinak. Vaše znalosti a dovednosti, interní zdroje stačily pouze na to, co jste dělali. To vše je však již minulostí, nyní jste jiný člověk, který má jiné nástroje k řešení stejného problému, což znamená, že tu chybu neuděláte. A nyní se pojďme blíže podívat na to, proč je tak důležité a těžké odpustit sobě samému, proč je neodpuštění nebezpečné a jak se zbavit břemene zášti z minulosti.

Proč je těžké odpustit sám sobě?

těžko odpustit sám sobě

Známe sami sebe lépe než kdokoli jiný. Odpuštění sobě samému brání subjektivita a uvědomění si všech příčin činu. Mohlo to být provedeno ze žárlivosti, pomsty nebo nenávisti. A to, jak víte, je špatná vlastnost. Ale nikdo nechce být špatný. Člověk nechce věřit, že je špatný. Jeho psychika se tomu brání. Proto přichází s jinými vysvětleními svého jednání nebo se snaží předstírat, že se nic nestalo. Ale na úrovni nevědomí to ovlivňuje dál.

Zde je to, co vám brání odpustit a přijmout sami sebe, zbavit se viny za minulost:

  • nadměrné nároky;
  • sebenenávist a postoj „Jsem špatný“;
  • sklon k sebedestrukci, sebetrestání;
  • nepochopení hodnoty chyb (jsou to lekce, bez nich se člověk nemůže rozvíjet, stát se lepším);
  • role oběti (neodpuštění má skrytý přínos – pozornost, soucit druhých lidí).

Všechny tyto rysy se zpravidla formují v dětství. Zpočátku rodiče od dítěte hodně vyžadovali, za každou chybu mu nadávali a trestali, říkali mu, že je špatné. A pak se samo dítě začalo tak chovat. Často jde odpuštění sobě ruku v ruce s odpuštěním rodičům, ostatním lidem z minulosti.

K čemu vede neodpuštění?

Fixace na chyby z minulosti vede k tomu, že tam uvízneme. Člověk se nemůže posouvat vpřed, rozvíjet se. Navíc neustále přechází do sebebičování, všude a ve všem se snaží trestat. Chronické pocity viny a studu mu brání užívat si, žít plnohodnotný život. Neustále má pocit, že si nezaslouží nic lepšího, víc. Stejně jako nelibost a vše, co z tohoto stavu vyplývá, vede k psychosomatickým poruchám: bolesti v těle, problémy s gastrointestinálním traktem a tak dále.

Důležité! Zášť vede k problémům v osobním i pracovním životě. Člověk žije v minulosti a nevnímá možnosti přítomnosti.

Jak si odpustit – účinné způsoby

způsob psaní

Univerzální způsoby, jak pomoci sobě odpustit:

    . To znamená, že musíte přijmout všechny své vlastnosti, výhody a nevýhody. Přijměte také minulost.
  1. Udělejte si seznam všech zranění a mrzutostí. Co vám v přítomnosti znovu a znovu připomíná minulost, nedovoluje vám se odtamtud dostat? Jak to můžete změnit. Vytvořte si krok za krokem plán, jak se zbavit každého přestupku a jednání.
  2. Změňte směr myšlení. Naučte se přeformulovat své myšlenky a zaměřte se na pozitivní místo na negativní. Například: nahraďte myšlenku „Jsem špatná matka, protože jsem dítěti nevěnovala dostatečnou pozornost“ přesvědčením „Jsem dobrá matka, protože teď trávím hodně času se svým dítětem.“ Totéž platí pro další introspekci: zaměřte se na své ctnosti, vítězství, důvody k hrdosti a respektu.
  3. Použijte metodu psaní. Podrobně popište celou situaci. Identifikujte, co si vyčítáte a za co se chválíte. Určete svůj díl odpovědnosti a díl odpovědnosti ostatních účastníků. Vyjádřete vše, co se nahromadilo, a pak požádejte o odpuštění. A napište: “Odpouštím si.” Poté si dopis znovu nahlas přečtěte a zničte ho.
  4. Promluvte si s někým, za koho se stydíte. Není nutné zavolat a setkat se s touto osobou. Dokážete si představit, že sedí před vámi. Zavřete problém. Dokončete to tak, jak chcete.
READ
Enské komplexy: co jsou, jak je rozpoznat, jak se jich zbavit

Nyní se podívejme na pár jednotlivých technik pro odpuštění minulých chyb a špatných skutků.

Za chyby minulosti

Použijte techniku ​​O. Kosarské:

  1. Vyberte si vhodný čas a místo, odejděte do důchodu. Obklopte se tím, co máte rádi.
  2. Zaměřte se na vzpomínky. Řešte všechny stížnosti, i ty nejvzdálenější.
  3. Vyslovte své myšlenky a pocity. Žijte tento okamžik. Dovolte si prožít jakékoli emoce, fyzické vjemy.
  4. Představte si, že sedíte v kině. Nikdo jiný tam není. A na obrazovce se vysílá příběh vašeho života. Ukazuje všechny ty křivdy a zkušenosti, o kterých teď mluvíte.
  5. Podívejte se na to všechno zvenčí. Co teď vidíš, co jsi předtím neviděl? Jak se změnil váš postoj k situaci?
  6. Požádejte o odpuštění, odpusťte a opusťte minulost.

Vypořádejte se s chybami minulosti. Nyní se podíváme na to, jak si odpustit špatný skutek.

Za špatný skutek

Analyzujte, co se stalo. Pokud jste něco udělali, znamená to, že jste to v tu konkrétní chvíli potřebovali. Odpovídalo to vašim potřebám, přáním, zájmům. Ano, možná to neodpovídá obrazu, který vám někdo vnutil. Kdo řekl, že vaše touha a čin s ní spojený jsou špatné, že jste obecně špatný člověk?

Uvědomte si, že vaše pocity studu a viny za špatný skutek jsou způsobeny nesouladem s vnuceným obrazem. Prolomte tuto představu a vytvořte si novou image, která bude odpovídat vaší osobnosti. A také pochopte, že jeden čin vás nedefinuje jako osobu. Dobří lidé mohou dělat špatné věci. Nejsme roboti, občas nám dojdou zdroje. Přijmout nedokonalost člověka jako druhu, sociálně-biologické bytosti.

Pokud se bavíme o společensky zavrženíhodném činu nebo trestném činu zákona, např. jste někoho urazili, něco ukradli, někomu lhali apod., tak si zjistěte důvody svého činu. Neomezujte se na jednu odpověď. Opakovaně se ptejte „Proč?“. na novou otázku a rozmotat ji jako kouli.

Například: Stále se stydím, že jsem se jako dítě účastnil školní šikany. Proč jsem spolu s dalšími dětmi otrávil tu dívku? Protože jsem se bránil a získal autoritu v týmu. Když jsem šikanoval ji, oni nešikanovali mě. Pak jsem neznal jiný nástroj, to bylo první, co mi napovídaly instinkty. Rodiče mě neučili bránit se jinak. Ale teď už vím, jak se chránit, jak získat autoritu zdravými způsoby a jak se prosadit správným způsobem. Pak jsem nemohl jinak. Chápu a odpouštím si.

READ
Jaké chyby dělají ženy v posteli?

Poznámka! Odpustit sobě znamená přiznat chybu, vyvodit závěry a už to neopakovat.

Doporučení psychologa: jak se naučit odpouštět sami sobě

sebeanalýza

Jak si odpustit chyby z minulosti – rada od psychologa:

  1. Uvědomte si, že jste jediný člověk, se kterým strávíte celý život. Jste jediný, na koho se můžete vždy spolehnout. Jakákoli jiná osoba může opustit váš život. Přátelte se sami se sebou. A k tomu potřebujete odpustit, milovat a přijmout sami sebe.
  2. Vyměňte sebemrskačství za zdravou introspekci. Místo toho, abyste se utápěli ve vině a hanbě, jen znovu a znovu prožívali minulost, naučte se analyzovat traumatické situace a poučte se z nich.
  3. Naučte se bezpodmínečně milovat sami sebe. Jste cenní a zasloužíte si lásku už za pouhou skutečnost své existence. Přestaňte se snažit vydělat si na dobré zacházení. Prostě si to zasloužíš.
  4. Studujte životní příběhy slavných lidí. V rozhovorech se mediální osobnosti ochotně dělí o své problémy a způsoby jejich řešení. Mnozí upřímně vyprávějí, za co se kdysi styděli, za co si vynadali a jak nakonec odpustili. Například slavná herečka a televizní moderátorka Larisa Guzeeva si dlouho nemohla odpustit svůj chladný přístup k vlastním dětem, stejně jako alkoholismus, obscénní chování, narušení výkonu atd. Žena v sobě ale našla sílu vydat se na cestu nápravy, pustit minulost a dokázat sobě i ostatním, že umí žít i jinak.
  5. Viz knihy. Přečtěte si například knihu M. Michajlové a M. Arkhipové „Odpuštění. Jak se smířit se sebou a ostatními.

Skupinová terapie je velmi nápomocná v odpuštění sobě samému. Pokud ještě nemůžete najít psychologa, najděte si online podpůrnou skupinu. Například na psychologických fórech lidé aktivně sdílejí své zkušenosti s odpuštěním. A někteří psychologové provádějí bezplatné konzultace v chatu, odpovídají na dotazy uživatelů.

Důležité! Uvědomte si, že každý dělá chyby. Tohle je fajn. A tím život nekončí.

Jak si odpustit: moje zkušenost

Odpuštění bylo nedílnou součástí práce sebepřijetí a rozvoje sebelásky. Jako první jsem si udělal seznam všech situací, které mě v té době znepokojovaly (od těch nejméně závažných po ty nejvážnější). Poté jsem pracoval na každém přestupku podle tohoto plánu:

  1. Označení problému. Musíte být co nejkonkrétnější o tom, co jste dělali a kdy. Kdo další se na tom podílel, co tomu předcházelo, co se dělo potom atd. Snažil jsem se pojmenovat objektivní fakta a oddělit je od svých emocí.
  2. Přijetí toho, co již nelze napravit. Tohle se stalo. Nemůžu se tam vrátit, nemám kouzelnou hůlku. Zbývá tedy vyvodit nějaké závěry, aby se tato chyba neopakovala.
  3. Hledejte důvody. Zde jsem plynule přešel od objektivního k subjektivnímu a naopak. Ve stejné fázi jsem si udělal seznam pocitů a emocí té doby a nyní.
  4. Analýza “Co je třeba udělat?”. To znamená, že jsem zahrál požadovaný výsledek situace a pak jsem si řekl, jaké nástroje k tomu budu potřebovat.
  5. Vytvoření plánu výměny starých nástrojů za nové.
  6. Cvičit, cvičit a ještě cvičit.
READ
Láska ženy a muže

V některých případech jsem použil metodu přímého dialogu. To je, když se jinému účastníkovi situace přiznáte, že stále jíte, vysvětlíte mu důvody svého jednání a poté mluvíte o závěrech, které jste učinili. A samozřejmě je důležité požádat o odpuštění a podpořit svá slova činy. Užitečné je také vyjádřit vděčnost člověku za naslouchání, přijetí, pochopení, odpuštění. Totéž platí pro mluvení sami se sebou.

Závěr

Mnoho lidí žije a ani neví, že si ještě něco neodpustili. Potlačili to na nevědomé úrovni, ale problém nadále ovlivňuje jejich životy. To se projevuje negativním postojem k sobě, touhou potrestat se a vzít na sebe cizí vinu, perfekcionismem a zákazem chyb, odsuzováním sebe i druhých. Někteří lidé přenášejí sebenenávist na jiné lidi, to znamená, že vidí a kritizují to, co v sobě nepřijímají. Nyní víte, jak si odpustit, a můžete se tohoto nepříjemného stavu a jeho následků zbavit sami.

Někdy může jednorázově spáchaný zločin velmi zasáhnout do budoucnosti, protože člověk zažívá strach z jeho opakování, stud nebo vinu za to, co se stalo. Někteří lidé si chyby po mnoho let vyčítají a obviňují, což jim brání žít klidně a šťastně. Chyby jsou nedílnou součástí dospívání, vývoje, získávání životních zkušeností a je důležité umět je správně prožít.

Pokud jste byli tvrdě napomenuti nebo zahanbeni, zejména veřejně, pak se velmi často negativní pocit, který jste zažili, ve vašich vzpomínkách znovu a znovu vrací a způsobuje duševní utrpení. Abyste se zbavili sebemrskačství, musíte si umět odpustit a nechat to negativní v minulosti.

Seznamte se s technikami sebeodpuštění připravenými psychology Dětská linka důvěry 8 800 2000 122.

Krok 1. Napište si dopis. Přesně pro sebe, protože by to mělo být upřímné. Uveďte události, jak si pamatujete. Pokuste se přijít na to, proč jste udělali to, co jste udělali, jaké pocity jste zažili předtím a co poté, co jste udělali chybu a byli kritizováni: zmatek, strach, stud, hněv. Vzpomeňte si, jak jste se v tu chvíli cítili vůči lidem, kteří vás soudili. Vše podrobně popište. Jak hodnotíte své činy tehdy a nyní?

READ
Co je sexting? Příklady zpráv a námětů pro korespondenci

Pokud cítíte, že se potřebujete omluvit, napište slova prosící o odpuštění.

Napište vše, co cítíte, vše, co chcete vyjádřit.

Přečti si svůj dopis znovu, možná je tam něco, co potřebuješ doplnit nebo objasnit.

Napište si druhý dopis se slovy povzbuzení, která pro vás bylo důležité slyšet v tu chvíli nebo nyní, ale nebyla vám řečeno.

Může se stát, že si uvědomíte, že to nebyla vaše chyba, byli jste prostě nepochopeni a vnutili vám pocit viny, a proto se cítíte naštvaní nebo podráždění. Nezapomeňte je vyjádřit na papíře. Nezdržuj se.

Zamyslete se nad tím, co jste mohli udělat jinak a co vám v tom bránilo. Udělejte závěry, které vám pomohou tyto chyby neopakovat.

Tato technika vám umožňuje zažít negativní pocity a nechat je odejít. A také si dát podporu a odpuštění.

Tato technika je ideální způsob, jak uvolnit potlačované pocity. Je vhodnější pro ty, kteří snáze vyjadřují své pocity barvami nebo tužkami.

Krok 1. Než začnete kreslit, vytvořte si obraz své viny nebo hanby, představte si je. K tomu vám pomohou otázky: kde ve vás tento pocit žije, jakou velikost, jak se cítí, jakou barvu, v jakých situacích a okamžicích vám sám sebe připomíná, jak na vás působí?

Můžete kreslit barvami nebo tužkami, můžete použít různé výtvarné materiály. Čím více nástrojů, tím více příležitostí máte k výběru vhodné barvy nebo textury, abyste zobrazili své pocity.

Během tvůrčího procesu si pamatujte, jak k traumatické události došlo, jaké pocity jste prožívali vůči sobě a ostatním, co je způsobilo.

Po dokončení kresby si ji pozorně prohlédněte a pokuste se vysledovat historii zobrazeného pocitu: jak dlouho s vámi žije, kolik místa ve vašem životě zabírá, v jakých okamžicích vzniká, jakými způsoby zasahuje, jaké negativní důsledky to má. Přemýšlejte o tom, co můžete udělat pro to, aby pocit viny byl menší nebo úplně zmizel, a co by se mohlo objevit v uvolněném prostoru.

Krok 2. Vytvořte druhou kresbu, která ukáže vaši novou image bez pocitu studu nebo viny, zobrazí se ve vynalézavém a osvobozeném stavu, obklopí kresbu tím, co vám pomáhá užívat si života a myslet optimisticky na budoucnost. Podívejte se na kresbu „po přestupku“, poslouchejte sebe a své pocity a soustřeďte se na pozitivní emoce, zkuste si vzpomenout na tento okamžik – osvobození.

READ
Osobní hranice člověka a psychologie – uvažujeme bod po bodu

Díky těmto technikám navážete kontakt se svou vinou, dozvíte se její historii, a dokonce uvidíte důvody, které ji drží ve vašem životě. A hlavně se s ním můžete domluvit, že vás to opustí nebo alespoň postupně ubude.

Pokud ještě Je důležité vypořádat se s pocity viny nezávisle , a máte pocit, že potřebujete pomoc psychologové, pak specialisté Dětské телефон а důvěřovat 8 800 2000 122 pomůže vám to zjistit.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: