Jaké následky může vést silný stres a proč je nebezpečný?

Existují tři hlavní kategorie sociálních stresorů, říká Natalya Kurdyukova, vedoucí oddělení organizační psychologie Moskevského institutu psychoanalýzy, kandidátka psychologických věd:

  • traumatické životní situace (násilí),
  • chronický stres (rozvod, nezaměstnanost),
  • stejně jako každodenní potíže (hádky, konflikty).

Závažné změny v životě, které vyžadují, aby se člověk rychle přizpůsobil, jsou také stresující, říká Olga Danilenko, docentka katedry teoretických základů sociální psychologie Fakulty sociální psychologie Moskevské státní psychologické a pedagogické univerzity. To se týká nejen vážných úrazů, ale i změn: nástupu do školy, svatby, odchodu do důchodu, přestěhování do jiné země nebo změny povolání.

Jedinečné jsou události společenského odmítnutí, kdy je člověk vyloučen ze skupiny.

Co se děje s tělem při stresu

Ve chvílích emočního stresu dává mozek signál nadledvinám, aby uvolnily více kortizolu, takzvaného stresového hormonu. Snižuje počet bílých krvinek v krvi, což vede k oslabení imunitní reakce. Při chronickém stresu je hladina kortizolu v krvi neustále zvýšená – a v důsledku toho je oslabena obranyschopnost organismu.

na toto téma

Stanovisko

“Začarovaný kruh paniky.” Jak emoce ovlivňují naše tělo a co se s ním děje

Když tělo ztratí svou obranyschopnost, viry, bakterie a mikroby v něm žijící narazí na menší odpor. Z tohoto důvodu může být tělo náchylné k akutním infekcím, zvyšuje se riziko chronických onemocnění (neurodermatitida, revmatoidní artritida, ulcerózní kolitida) a mohou se zhoršit alergické a kardiovaskulární reakce těla.

V posledních letech vědci provedli studie potvrzující roli stresu při snižování imunity. Pracovníci tuzemského Ústavu cytologie a genetiky SB RAS (ICiG SB RAS) tak v roce 2018 zjistili, že chronický stres je příčinou rozvoje duševních poruch, zejména smíšené úzkostně-depresivní poruchy, která je doprovázena poruchami fungování imunitního systému a může vést k a rozvoji nádorů. Chronický stres může také oddálit například proces hojení ran.

Mimochodem, souvislost mezi kortizolem a imunitním systémem byla objevena v polovině XNUMX. století – odpovídající výzkum provedl kanadský patolog a endokrinolog Hans Selye při pokusu na potkanech. Podle jeho pozorování se v důsledku stresu zvětšují nadledvinky a zvyšuje se jejich činnost, zatímco brzlík (hlavní orgán imunitního systému) naopak klesá. V důsledku oslabené imunity se u zvířat vyskytovaly nádory, žaludeční vředy a další onemocnění.

Jak stres ovlivňuje stárnutí

V roce 2022 provedli vědci z University of Southern California (USC) experiment a zjistili, že neustálý emoční stres také přispívá k předčasnému stárnutí imunitního systému.

Analyzovali odpovědi 5 744 dospělých nad 50 let, kteří vyplnili dotazník o stresu z různých životních okolností.

Byli dotazováni na události, jako je ztráta zaměstnání, diskriminace, nespravedlivé zacházení, psychické trauma, chronický stres a finanční problémy.

Vědci poté analyzovali krevní vzorky účastníků pomocí průtokové cytometrie, laboratorní techniky, která počítá a třídí krevní buňky, když procházejí jedna po druhé v úzkém proudu pod laserem. Odborníci se zaměřili na analýzu T buněk (nebo T lymfocytů, bílých krvinek, které identifikují a eliminují buňky nesoucí cizí antigeny).

Co bylo objeveno během experimentu:

  • Lidé s vysokým skóre stresu vykazovali „opotřebovaný“ imunitní systém: měli nízké procento čerstvých T-buněk potřebných k boji s neznámými hrozbami (nazývané také „naivní“) a vysoké procento starých T-buněk, které vyčerpaly svou schopnost bojovat. cizí patogeny. Navíc se ukázalo, že tito utracení „bojovníci“ dokážou produkovat proteiny, které nemoc posilují, a tím iniciují rozvoj osteoporózy, chronické obstrukční plicní nemoci a Alzheimerovy choroby.
  • Souvislost mezi stresujícími životními událostmi a menším počtem čerstvých T buněk zůstala silná i po kontrole faktorů, jako je rasa, etnický původ, hmotnost, vzdělání a kouření a konzumace alkoholu.
  • Stres může způsobit propuknutí cytomegaloviru, člena rodiny herpesvirů. I přesto, že se tato chronická infekce často neprojevuje, může ji aktivovat právě emoční stres. V reakci na to je imunitní systém nucen alokovat více zdrojů na kontrolu viru. T buňky se vyčerpávají a imunitní systém stárne. Vývoj účinných vakcín proti cytomegaloviru může částečně zpomalit úpadek obranného systému těla, soudí vědci.
READ
Teenagerská láska

Podle spoluautora vědecké práce Erica Klopaka není ztrátou ochranné kapacity pouze impotence imunitního systému odolávat hrozbám, ale také riziko, že vakcíny pro starší lidi budou neúčinné. Faktem je, že při očkování se do lidského těla obvykle dostávají oslabené částice viru, se kterými se imunitní systém musí „seznámit“. Čím více čerstvých T buněk v těle, tím lépe reagují na vakcínu, vnímají ji jako virus a „pamatují“ si, jak překonat skutečnou hrozbu a naopak čím méně takových lymfocytů, tím větší je šance, že vakcína nebude schopna aktivovat imunitní systém. Imunitní stárnutí může vysvětlit vážné případy COVID-19 u starších lidí a jejich odolnost vůči vakcínám, řekl Klopak.

Jak se vypořádat se stresem

Když během studie američtí vědci představili takové ukazatele, jako je špatná výživa a nedostatek pohybu, stres přestal být hlavním katalyzátorem oslabení obranného systému. To naznačuje, že správná, výživná výživa a aktivní životní styl u lidí starších 50 let mohou pomoci kompenzovat imunitní stárnutí spojené s emočním stresem.

„Pokud má člověk tak pozitivní scénář, jako je například udržování zdravého životního stylu, pak je pro něj snazší vyrovnat se se stresem,“ vysvětlila Olga Danilenko pro AIDS.CENTER.

Existují strategie zvané „zvládací mechanismy“ nebo „zvládací mechanismy,“ pokračuje docent. Například jednou strategií je podniknout konkrétní kroky k vyřešení stresujícího problému (zvládání zaměřené na problém), další je pokusit se porozumět situaci a vyvodit závěry (tj. vytváření smyslu). Tyto strategie lze nazvat produktivní. Ale konzumace alkoholu nebo nezdravého jídla, zatímco se snažíte rozptýlit svou pozornost, je neproduktivní strategie (vyhýbání se copingu). Další strategie souvisí se sebekontrolou (zvládáním emocí), hledáním výhod v nepříznivé situaci a hledáním pomoci u druhých, upozorňuje Danilenko. Kromě toho je nedílnou součástí zdraví optimistická životní pozice, souhlasí Kurdyukova kolega.

Ruští vědci pod vedením profesorky Natalie Kudryavtseva vyvinuli experimentální přístup k modelování psychogenní (tj. způsobené chronickým stresem) imunodeficience. Podle vědců z něj lze vytvářet léky.

Ilustrace: Nadya Shche

Tento materiál pro vás připravila redakce nadace AIDS.CENTER. Existujeme díky vaší pomoci.
Naši práci můžete podpořit na tomto odkazu.

Stres se stal součástí života moderního člověka a číhá na něj v nejrůznějších situacích. Kupodivu to není vždy špatná věc. Stav stresu stimuluje člověka k tomu, aby se vyrovnal s těžkou prací a našel cestu z extrémních situací. Stres je také vždy doprovázen vzrušujícími událostmi a živými emocemi. Je však důležité nepromeškat okamžik, kdy se stresová zátěž stane nadměrnou a změní se ve vážné ohrožení zdraví. V tomto článku si povíme o vlivu stresu na organismus a způsobech, jak jej ovládat.

Co je to vlastně stres?

Stres je soubor fyziologických a psychických reakcí organismu na určitý podnět – tzv. stresový faktor. Podle délky expozice se rozlišuje krátkodobý a chronický stres. Tyto dva stavy mají různé účinky na lidské zdraví, proto stojí za to porozumět jejich podstatě podrobněji.

READ
Psychologie komunikace – Psychologie a psychiatrie

Příčiny stresu

Dopad krátkodobý (akutní) stres osoba je vystavena po omezenou dobu. Důvodem může být kritika od šéfa na schůzce, náhlý konflikt na ulici nebo sportovní soutěž. Z tohoto stavu je docela možné těžit, protože při akutním stresu se dočasně zvyšuje množství energie, fyzická síla a koncentrace, člověk se stává vášnivým a aktivním. Taková mobilizace nám umožňuje lépe zvládat extrémní situace. Samozřejmě, že stav akutního stresu nemá vždy pozitivní účinek a má stimulační účinek: člověk může například upadnout do strnulosti nebo začít panikařit. Když však ohrožení pomine, tělo po krátkodobém stresu rychle obnoví své fyziologické parametry do normálních hodnot.

Lidé bohužel mnohem hůře snášejí dlouhodobé a pravidelné vystavování se stresovým faktorům. Při práci v náročném týmu s „toxickým“ šéfem, životem ve znevýhodněné oblasti s vysokou kriminalitou nebo neustálou hrozbou konfliktu s milovanou osobou se tak stres stává chronickým – tělo je v neustálém napětí, jeho kardiovaskulární , nervové a jiné systémy jsou ve stresu.zvýšená zátěž.

Dlouhodobý stresový stav může vést k narušení adaptačních mechanismů a rozvoji chronických patologií – hypertenze, ischemické choroby srdeční, imunodeficience, ale i deprese a dalších zdravotních problémů.

Je třeba odlišit stres od nervového vypětí. Nervové napětí je také velmi nepříjemný stav, ale stále odkazuje na duševní neklid, zatímco stres se neobejde bez výrazných fyziologických změn a hormonálních návalů.

Vliv stresu na tělo lze považovat za proces skládající se z několika fází, které se postupně nahrazují:

  1. Mobilizační fáze: dochází k návalu energie, srdce začíná bít rychleji, dýchání je mělké, krevní tlak stoupá, intenzivně se uvolňuje adrenalin a další „stresový hormon“ kortizol. Toto je v jistém smyslu „primární“ reakce, která připravuje tělo na provedení příkazu „bojuj nebo uteč“.
  2. Stádium odporu: první šok přejde, produkce hormonů se mírně sníží (ale stále je nadnormální), ale tělo je nadále ve stavu vysoké pohotovosti.
  3. Fáze vyčerpání: Pokud je tělo ve stresu příliš dlouho, jeho obranné mechanismy nevyhnutelně selhávají. Fyzické a emocionální zdroje docházejí. To vše může vést k negativnímu dopadu na fungování imunitního, nervového, kardiovaskulárního a dalších systémů těla.

Jsme zvyklí používat slovo „stres“ k popisu výhradně negativních situací. Ve skutečnosti je vliv stresu na lidské tělo pozorován nejen při potížích a potížích, ale také při pozitivních událostech. Aby bylo snazší rozlišovat mezi těmito stavy, byly zavedeny pojmy eustres a distres.

Eustres je „pozitivní“ stres, který:

  • vždy krátkodobé;
  • motivuje a zvyšuje výkon;
  • relativně snadno tolerován jak fyzicky, tak psychicky;
  • končí relaxací a pozitivními emocemi.

Příklady eustresu: narození dítěte, svatební den nebo povýšení v práci, nástup na univerzitu atd.

READ
Profesionální syndrom vyhoření: příčiny a prevence

Nouze destruktivní a jeho vlastnosti jsou zcela odlišné:

  • jak chronické, tak akutní formy kurzu;
  • potlačení, snížená produktivita;
  • ztráta schopnosti přizpůsobit se vnějšímu světu;
  • fyziologická malátnost na pozadí negativních emocí;
  • rozvoj somatických a duševních chorob.

Příčiny tísně: vážné onemocnění blízké osoby, dlouhodobé konfliktní situace, nezaměstnanost, problémy se spánkem a podobně.

Příkladem extrémně těžké formy distresu je posttraumatická stresová porucha (PTSD). Jedná se o opožděnou reakci na výrazné stresové faktory, jako je přírodní katastrofa, válka, násilí.

Poznámka
V souvislosti s masivním výskytem známek posttraumatické stresové poruchy u válečných veteránů byly zavedeny pojmy jako „Vietnamský syndrom“ a „Afghánský syndrom“, které znamenají rozvoj tohoto onemocnění v souvislosti s účastí v příslušných vojenských operacích.

PTSD se projevuje buď tzv. flashback symptomy – náhlým ponořením se do traumatické situace s vtíravými vzpomínkami a zkresleným vnímáním reality, nebo symptomem vyhýbání se, kdy se člověk všemožně vyhýbá jakýmkoliv situacím a rozhovorům, které mu mohou nějak připomenout. traumatu. Tento stav je často doprovázen bolestí srdce a žaludku, nedostatkem vzduchu a nespavostí. Negativní myšlenky, noční můry, návaly vzteku a strachu mohou člověka pronásledovat roky a výrazně snížit kvalitu života.

Poznámka
S chronickým stresem a PTSD se často setkáváme se syndromem Da Costa, nazývaným také „srdce vojáka“, což je pocit bolesti srdce a strach ze smrti, což vede k zástavě srdce nebo infarktu. U tohoto syndromu nejsou myšlenky a pocity člověka, který jím trpí, nijak spojeny se skutečnými organickými problémy.

Vliv stresu na tělo

Jak již bylo zmíněno, stres je přirozenou reakcí na významné životní okolnosti. Trvalý nebo extrémní stres však může způsobit vážné zdravotní problémy. Lidské tělo ve stresu produkuje prudké uvolňování hormonů, a proto zažívá nejen psychický, ale i neustálý fyziologický stres.

Negativní dopad stresu ovlivňuje všechny aspekty lidského života: emoce, chování, myšlení a fyzické zdraví. Protože se lidé vyrovnávají se stresem různě, mohou se příznaky a závažnost stresu lišit. Příznaky stresu u různých lidí však mají mnoho společného, ​​jsou to:

  • vegetativně-vaskulární příznaky – bolest hlavy, třes, pocení, studené končetiny, únava;
  • tachykardie a bolest na hrudi, napětí jiných svalů, bruxismus;
  • Gastrointestinální poruchy – kolika, průjem, zácpa, nevolnost;
  • poruchy příjmu potravy vedoucí k nárůstu nebo ztrátě hmotnosti;
  • nachlazení a infekční onemocnění vznikající v důsledku snížené imunity;
  • emoční problémy – pocity deprese, úzkosti, izolace, neschopnost relaxovat, pesimismus, snížené libido;
  • kognitivní poruchy – zapomnětlivost, nízká koncentrace;
  • potíže se spaním.

Zpočátku se tyto příznaky mohou objevit izolovaně. Dlouhodobý stres však může snadno zhoršit mnoho zdravotních problémů nebo způsobit rozvoj nových, včetně:

  • hypertenze, arytmie, srdeční záchvaty – zvláště ohroženi jsou lidé se stávajícími onemocněními této skupiny, protože stres, jak ukazují studie, výrazně zhoršuje jejich průběh [1];
  • získaná imunodeficience – zvýšená aktivita stresových hormonů, které jsou vylučovány kůrou nadledvin, inhibuje fungování buněk imunitního systému;
  • syndrom dráždivého tračníku, ulcerózní kolitida, gastritida;
  • psoriáza, akné, alopecie (vypadávání vlasů);
  • metabolický syndrom – dlouhodobá hormonální nerovnováha může dosáhnout takových rozměrů, že váhu nelze samostatně kontrolovat ani pomocí diet [2];
  • deprese, neurózy, kognitivní poruchy a poruchy chování – hormony aktivity potlačují kmenové buňky v hipokampu, dochází k narušení spojení mezi neurony, k procesu tvorby nových nervových buněk a fungování nervových okruhů;
  • alkohol a drogová závislost – studie prokázaly, že existuje souvislost mezi stavem neustálého stresu a zneužíváním návykových látek [3] .
READ
Nejlepší 4 triky, které dám, aby byl muž štědrý

Zajímavé je, že pokud jde o stres, mysl a tělo jsou neoddělitelně propojeny. Psychická nepohoda v důsledku mezilidských vztahů a traumatických událostí vede k rozvoji somatických onemocnění. A naopak: těžká onemocnění vnitřních orgánů mají negativní dopad na psychiku a vyvolávají stres.

Kdo je vinen a co dělat?

Co je pro jednoho snadné, může být pro druhého vážný problém. Stresové faktory se proto u každého člověka liší. Nejčastějšími příčinami stresu u moderních lidí jsou pracovní vytížení, problémy v rodinných vztazích a s financemi. Cokoli, co vyžaduje vysoké emoční náklady, nejčastěji způsobuje duševní stres. Vzhledem k množství stresových faktorů kolem můžeme říci, že každý potřebuje vědět o kontrolních metodách.

Jak se vypořádat se stresem

Léčba bez léků

Mnoho lidí, kteří prožívají dlouhodobý stres, se ani nesnaží své návyky změnit a eliminovat faktory, které situaci zhoršují. To je velká chyba, protože normalizace životního stylu je nejdůležitějším krokem v boji proti jakékoli nemoci. Zde je několik jednoduchých a účinných tipů, jak se dostat ze stresu:

  1. Dostatečně se vyspat. Výzkum prokázal úzkou souvislost mezi chronickým stresem a nedostatkem spánku [4]. Musíte se naučit chodit spát každý večer přibližně ve stejnou dobu a snažit se spát alespoň sedm až osm hodin. Před spaním je lepší se zdržet sledování televize, používání chytrých telefonů a jiných zdrojů „modrého světla“, které inhibuje produkci melatoninu, „hormonu spánku“.
  2. Zaveďte do svého života fyzickou aktivitu. Nemusíte hned běžet do posilovny, hlavní věcí je najít něco, co se vám líbí. Můžete začít každodenní procházkou – to již přinese vynikající výsledky. Fyzické cvičení stimuluje produkci endorfinů, které nám dodávají dobrou náladu. Ale nepřehánějte to: přílišná námaha může také způsobit stres.
  3. Komunikovat. Prožívání problémů v sobě samém je špatný způsob, jak se vypořádat se stresovou situací. Obraťte se na člověka, kterému důvěřujete, a podělte se s ním o své zkušenosti. To vám umožní cítit podporu a snížit psychický stres.
  4. Dobře se najíst. Jídlo je zdroj, který naše tělo využívá k udržení zdraví. Špatná nebo špatně vyvážená strava nejen snižuje energii, ale také přímo poškozuje tělo.
  5. Vyhledejte psychoterapeutickou pomoc. Specialista vám může pomoci lépe porozumět problému, naučí vás ovládat emoce a přizpůsobit se.
  6. Zkuste jógu a meditaci. Správné provádění ásan a dechových technik pomáhá uvolnit svaly a uvolnit napětí. Vzrušivost neuronů klesá, v důsledku čehož se nervový systém „uklidňuje“.
  7. Stanovte priority. Omezte svůj seznam úkolů, zjistěte, co je skutečně nutné a co lze opustit. Tím se nejen sníží negativní účinky stresu, ale také se zvýší produktivita.

Léčivé přípravky

Existují situace, kdy se člověk snaží normalizovat svůj život, ale nefunguje to: tlak v práci se jen zvyšuje, na nic není čas a kvůli úzkostným myšlenkám nemůže ani včas usnout. V tomto případě může být alternativním řešením medikamentózní podpora. Ale neměli byste hned žádat svého lékaře o předpis na trankvilizéry a antidepresiva. V dnešní době existuje velké množství volně prodejných bylinných léků, které nemají tolik vedlejších účinků, ale přesto mohou být výbornými pomocníky v boji proti stresu a nespavosti.

READ
Pravidla, jak najít slušného chlapa

Skvěle fungují přípravky na bázi máty, meduňky, kozlíku lékařského, mateřídoušky, Rhodiola rosea, pivoňky a některých dalších rostlin. Lze je vyrábět ve formě bylinných směsí, kapek nebo tablet. Jsou to „Corvalol Phyto“, „Persen“, „Fitosedan“, „Negrustin“ a další. Umožní vám jemně vyhladit projevy neurózy, stabilizovat emoční stav a normalizovat biorytmy.

Život v neustálém stresu se může vyvinout ve vážný bolestivý stav, který bude vyžadovat seriózní léčbu. Nečekejte, až se váš zdravotní stav co nejvíce zhorší, ale neměli byste začít brát léky nekontrolovaně ve velkém. Lékař pro vás vybere optimální léčebný program a brzy se budete moci vrátit do plnohodnotného života bez stresu.

Stres rychle naruší obvyklý způsob života. Aby se tato situace nezhoršila, je důležité reagovat na první příznaky. Příčinu nepříjemné bolesti hlavy, nespavosti a vysoké únavy možná dlouho nenajdete, vše přičítáte špatné náladě, nevlídnému počasí nebo nachlazení. Ve většině případů je to stres, který začne na tělo působit ještě dříve, než si to uvědomíte. Neignorujte první „zvonky“, nenechte situaci zhoršit. S tímto stavem je lepší začít bojovat co nejdříve – a pak si určitě všimnete, jak se vám do života vrátí elán a pevné zdraví.

  • 1 Chi JS, Kloner RA. Stres a infarkt myokardu. Srdce. 2003; 89 (5): 475–476.
  • 2 Rabasa C, Dickson SL. Vliv stresu na metabolismus a energetickou bilanci.
    Aktuální názor v behaviorálních vědách. 2016;9: 71-77.
  • 3 Sinha, R. (2008). “Chronický stres, užívání drog a náchylnost k závislosti.”
    Annals of the New York Academy of Sciences, Vol. 1141, str. 105-130.
  • 4 Vgontzas, AN a kol. (1997). „Chronická nespavost a aktivita stresového systému:
    předběžná studie.” Journal of Psychosomatic Research, Vol. 45, str. 21-31.

Kaadze Anastasia Gennadievna Vedoucí redaktor

Při správné volbě a správném používání nástrojů zvládání stresu lze tento stav překonat do měsíce. A měli byste začít kontaktováním terapeuta. V případě potřeby doporučí kontaktovat odborníka, například klinického psychologa, psychoterapeuta, neuropsychiatra. Nezanedbávejte lékařskou pomoc, jinak může stres vést k vážným zdravotním problémům.

Jak uklidnit nervy

Jak uklidnit nervy: zvažte způsoby, jak se vypořádat se stresem

Jak se vyrovnat s depresí a stresem

Jak se vyrovnat s depresí a stresem: metody, léky a prostředky

Co je to nespavost

Proč k nespavosti dochází a jak se s ní vypořádat?

© 2023 Argumenty a Fakty JSC Generální ředitel Ruslan Novikov. Michail Čkanikov, šéfredaktor týdeníku Argumenty i Fakty. Denis Khalaimov, ředitel pro rozvoj digitálního směru a nových médií na AiF.ru. Šéfredaktor webu AiF.ru Vladimir Shushkin.

Mediální výstup aif.ru je registrován u Federální služby pro dohled nad komunikacemi, informačními technologiemi a hromadnými komunikacemi (ROSKOMNADZOR), registrační číslo El No. FS 77-78200 ze dne 06. dubna 2020. Zakladatel: Arguments and Facts JSC. Webová stránka aif.ru funguje s finanční podporou Federální agentury pro tisk a masovou komunikaci.

Hlavní redaktor webu: Shushkin V.S. e-mail: karaul@aif.ru, tel. 8 495 783 83 57. 16+

Všechna práva vyhrazena. Kopírování a používání úplných materiálů je zakázáno, částečná citace je možná pouze s hypertextovým odkazem na stránku aif.ru.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: