Profesionální syndrom vyhoření: příčiny a prevence

Abstrakt vědeckého článku o psychologických vědách, autor vědecké práce – Tkacheva V.G.

Článek analyzuje koncept profesního vyhoření u zaměstnanců organizace a identifikuje příčiny profesního vyhoření. Jsou identifikovány známky profesionálního vyhoření, jako jsou psychofyzické, sociálně-psychologické a behaviorální. Rovněž byla vypracována doporučení pro prevenci a zvládání profesního vyhoření u zaměstnanců organizace.

Podobná témata vědeckých prací v psychologických vědách, autorkou vědecké práce je Tkacheva V.G.

Prevence profesního vyhoření zaměstnanců vzdělávacích institucí jako faktoru zvyšování produktivity práce

PROFESIONÁLNÍ VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ: PŘÍČINY A PREVENCE

Článek rozebírá koncept profesního vyhoření zaměstnanců organizace, příčiny profesního vyhoření. Rysy profesionálního vyhoření, jako jsou psychofyzické, sociálně-psychologické a behaviorální. A také vypracoval doporučení pro prevenci a zvládání profesního vyhoření zaměstnanců.

Text vědecké práce na téma „PROFESIONÁLNÍ VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ: PŘÍČINY A PREVENCE“

Tkacheva V.G. student 4. ročníku

Fakulta státní a komunální správy

Bryansk pobočka RANEPA vědecký školitel: O.V. Zimonina

odbor státní, městské správy a

HR management Rusko, Bryansk

PROFESIONÁLNÍ VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ: DŮVODY

Abstrakt: Článek analyzuje koncept profesního vyhoření u zaměstnanců organizace a identifikuje příčiny profesního vyhoření. Jsou identifikovány známky profesionálního vyhoření, jako jsou psychofyzické, sociálně-psychologické a behaviorální. Rovněž byla vypracována doporučení pro prevenci a zvládání profesního vyhoření u zaměstnanců organizace.

Klíčová slova: syndrom vyhoření, profesní vyhoření, známky profesního vyhoření, stres, prevence profesního vyhoření u zaměstnanců.

Tkacheva student VG

4. ročník, Fakulta veřejné správy Brjanská pobočka „RANEPA“ Rusko, Brjansk Vědecký školitel: Zimonina OV docent katedry státního, komunálního managementu

a personální management PROFESIONÁLNÍ VYHOŘENÍ ZAMĚSTNANCŮ: PŘÍČINY A

Anotace: Článek rozebírá koncept profesního vyhoření zaměstnanců organizace, příčiny profesního vyhoření. Rysy profesionálního vyhoření, jako jsou psychofyzické, sociálně-psychologické a behaviorální. A také vypracoval doporučení pro prevenci a zvládání profesního vyhoření zaměstnanců.

Klíčová slova: syndrom vyhoření, profesní vyhoření, známky profesního vyhoření, stres, prevence profesního vyhoření zaměstnanců.

Problém profesního vyhoření je v moderní společnosti poměrně palčivým problémem. V dnešní době se zvyšují nároky na profesionalitu zaměstnanců. Ne každý se dokáže přizpůsobit tak vysokým nárokům, a tak se zvyšuje možnost vzniku stavů, které mají neblahý vliv na naši psychiku.

Zájem o syndrom vyhoření je způsoben tím, že tento syndrom způsobuje vznik mnoha dalších problémů, které ovlivňují pohodu zaměstnance, jeho produktivitu, úspěšnost a obecně stabilitu rozvoje firmy [4, s. 220].

Termín „profesionální vyhoření“ poprvé použil americký psycholog H. Freudenberg na počátku 70. let v souvislosti s požadavky na profese související s prací s lidmi. Podle D. Greenberga může být „profesionální vyhoření“ charakterizováno emočním, fyzickým a kognitivním vyčerpáním a projevuje se následujícími příznaky: zhoršení smyslu pro humor, nárůst zdravotních potíží, změna produktivity práce, pokles v sebeúctě atd. [1, s. 47]

Syndrom „profesionálního vyhoření“ je jedním z typů nemocí z povolání charakteristických pro sféru „osoba-osoba“. Ve většině případů k „profesionálnímu vyhoření“ dochází v důsledku vnitřního nahromadění negativních emocí bez odpovídajícího „vybití“ nebo „osvobození“ od nich. Vede k vyčerpání emocionálních, energetických a osobních zdrojů člověka.

READ
Zajímavá témata pro konverzaci s dívkou, přítelem, přítelem - o čem zajímavém můžete mluvit?

Moderní přístup ke studiu emočního vyhoření se zaměřuje na dynamické charakteristiky uvažovaného jevu.

Podle představ autorů procesního modelu je vyhoření dynamický proces, který se progresivně vyvíjí v čase. D. Greenberg navrhl pětistupňový model vyhoření:

1. První fáze („líbánky“). V této fázi je specialista zpravidla spokojen se svou prací a zachází se svými pracovními povinnostmi s nadšením, ale s rostoucím pracovním stresem začíná profesionální činnost přinášet méně a méně potěšení a zaměstnanec je méně energický.

2. Druhá fáze („nedostatek paliva“). Toto stadium je charakterizováno projevy únavy a apatie, mohou se objevit problémy se spánkem. Pokud zaměstnanec nemá další motivaci, rychle ztrácí zájem o své profesní aktivity. Pokud je motivace zaměstnance vysoká, může pokračovat v „spalování“, poháněném vnitřními zdroji, ale to negativně ovlivňuje jeho zdraví.

3. Třetí stadium (chronické příznaky). Přílišné slevování vede k devastaci, únavě, zvýšenému vzteku, podrážděnosti a pocitu deprese.

4. Čtvrtá fáze (krize). Pokud nevěnujete pozornost nepříjemným příznakům vyhoření, posouvá se do čtvrté fáze. V této fázi se rozvíjejí chronická onemocnění a člověk může částečně nebo úplně ztratit schopnost pracovat. Na tomto pozadí zesilují pocity nespokojenosti.

5. Pátá fáze („proražení zdi“). Konečná fáze syndromu vyhoření, kdy se fyzické a psychické problémy stávají akutními a mohou vyvolat rozvoj nebezpečných onemocnění ohrožujících lidský život [1, s. 53-54].

Po seznámení se s příznaky charakteristické pro emoční vyhoření je nutné identifikovat hlavní fáze „profesionálního vyhoření“.

Model řízení profesního vyhoření zaměstnanců se může skládat z následujících fází. V diagnostické fázi se navrhuje použít metodický komplex, který zahrnuje následující metody a formy psychologické práce. Metody diagnostiky syndromu vyhoření:

– metoda pozorování – diagnostikovat stav psychické pohody pracovníků, identifikovat jednotlivé psychologické, sociální, psychologické a organizační faktory syndromu vyhoření, které jsou vlastní profesní činnosti;

– konverzační metoda – diagnostikovat emoční stav zaměstnanců, jejich postoj k předmětům jejich činnosti a kolegům, k práci obecně, jakož i ke zjištění jednotlivých faktorů syndromu vyhoření;

– metoda odborných posudků, metoda analýzy dokumentů – zkoumat objektivní stav sociálně psychologických a organizačních charakteristik profesní činnosti;

– psychodiagnostické techniky zaměřené na identifikaci úrovně vyhoření, diagnostiku jednotlivých psychologických, sociálních, psychologických a organizačních faktorů syndromu vyhoření [2, s. 167-168].

Aby se předešlo profesnímu vyhoření, musí vedoucí organizace porozumět sociálně-psychologickým, osobním a profesním rizikovým faktorům vyhoření zaměstnanců:

1. Každý člověk se nedobrovolně srovnává s ostatními. Člověk porovnává své silné a slabé stránky ve své profesní činnosti ve vztahu k ostatním kolegům, a tím zažívá nedostatek vlastní kompetence v určitých otázkách. Vedoucí organizace potřebuje vytvořit takový systém školení a rozvoje dovedností a schopností zaměstnanců, aby člověk usiloval o rozvoj a viděl perspektivu profesního růstu.

2. Každý zaměstnanec očekává férové ​​jednání. Pokud je někdo chválen za odvedenou práci, ale jiný ne, vede to k prožívání nespravedlnosti, což přispívá k rozvoji stresu.

READ
Rozvoj paměti u předškolních dětí: funkce a cvičení pro rozvoj pozornosti u předškolního dítěte

3. Pocit sociální nejistoty a nejistoty ohledně stability vedou k silným pocitům. Takové pocity jsou způsobeny nedostatkem podpory ze strany vedení, konfliktními vztahy mezi zaměstnanci, fluktuací zaměstnanců, propouštěním za drobné přestupky, zpožděním platů, nedostatečným školením při zavádění nových

projektů, chybějící adaptační systém při náboru nových zaměstnanců.

4. Pocit profesionální efektivity a spokojenost s vlastními úspěchy snižuje riziko profesního vyhoření. Je nutné, aby pobídky od managementu byly vyjádřeny v penězích.

5. Faktory vyhoření jsou způsobeny protichůdnými nároky na zaměstnance, nejednoznačností rolí, nejasnými, nejistými požadavky na zaměstnance a přetížením.

6. Vyhoření zaměstnanců často souvisí s organizační kulturou. Čím vyšší je atraktivita práce v dané organizaci, čím větší je důvěra v kariérní růst či stabilitu a spokojenost s profesní seberealizací a kvalitou života, kterou práce poskytuje, tím menší je pravděpodobnost, že bude zažívat organizační stres.

7. V organizační kultuře je důležité, aby měl člověk svou práci rád, byl hrdý na svou profesionální činnost a sdílel hodnoty organizace [3, s. 99].

Můžeme tedy dojít k závěru, že pro udržení efektivnosti organizace včetně systému personálního řízení je nutné brát v úvahu sociální složku efektivnosti – personální. Jelikož je personál a jeho stav klíčovým zdrojem většiny organizací, může mít vliv na dosažení cílů organizace, a proto jakékoli negativní faktory ve vnějším i vnitřním prostředí, včetně profesního vyhoření, mohou snížit jejich produktivitu. Aby se snížilo riziko negativních důsledků, modernímu manažerovi se doporučuje předcházet profesionálnímu vyhoření, které nepřináší četné náklady, ale zároveň vám umožňuje neztratit nahromaděný potenciál a dokonce jej často zvýšit.

1. Jerrold S. Greenberg Zvládání stresu. 7. vydání. Série „Masters of Psychology“ Překlad z angličtiny L, Gitelman, M. Potapová. -SPb.: Peter, 2002. – 496 s.

2. Eremina A.B. Profesní vyhoření zaměstnanců podniku: koncepce, typy, příčiny a diagnostické metody // Ve sborníku: „Inovativní technologie vědeckého rozvoje“. Sborník článků z mezinárodní vědecké a praktické konference: v 5 částech. 2017. S. 166169.

3. Korzun E.V. Profesní vyhoření zaměstnanců // Ekonomika a management v moderních podmínkách. 2015. s. 97-100.

4. Tovstoshkur A.Yu. Profesní vyhoření zaměstnanců: příčiny a prevence // Ve sborníku: „Řízení lidských zdrojů: teorie, praxe a vyhlídky“. Belgorodská státní technologická univerzita pojmenovaná po. V.G. Shukhova. 2017. s. 220-224.

Syndrom vyhoření je typický pro ty, kteří kvůli své nadměrné práci ztrácejí zájem o život.

Stáhnutí:

Příloha velikost
professionalnoe_vygoranie.docx 21.37 KB

Náhled:

Profesionální syndrom vyhoření: koncept, příčiny, fáze, prevence

Profesionální vyhoření. Už jste někdy slyšeli výraz „vyhořel v práci“? Pravděpodobně jste to slyšeli. Syndrom vyhoření je typický pro ty, kteří se přílišným zapojením do práce a pouze prací natolik fyzicky i psychicky vyčerpávají, že si podkopávají zdraví a ztrácejí zájem o život obecně.

READ
Jak mají muži sex v různých zemích světa?

Co je syndrom vyhoření?

Ve skutečnosti je syndrom vyhoření ochrannou reakcí těla.

Představte si, že neúnavně pracujete. Zpočátku se tomu vaše tělo nebude bránit. Když ale přílišná oddanost práci překročí určitou mez, situace se stane stresující a pak se dokonce změní v chronický stres. Přirozeně, vaše tělo prostě nebude chtít takový postoj k sobě tolerovat a bude vám všemi možnými způsoby dávat najevo, že takto fungovat nelze. Neustále se budete cítit unavení, což se časem stane chronickým, ztratíte zájem o práci, o oblíbené činnosti, o přátele a rodinu. Všechny tyto příznaky připomínají příznaky deprese.

Syndrom vyhoření nevzniká okamžitě, trvá slušnou dobu. Období vývoje syndromu se však liší od člověka k člověku: někdo „vyhoří“ za 5 let, něčí tělo bojuje déle a něčí tělo bojuje méně. U některých se ani při tvrdé práci syndrom vyhoření vůbec neprojevuje, protože člověk dokonale kombinuje práci a dobrý odpočinek.

Způsoby, jak rozpoznat syndrom vyhoření

Každý z nás je psychicky individuální, proto se příznaky syndromu vyhoření liší člověk od člověka. Tento proces se například vyskytuje odlišně u mužů a žen, protože ty druhé jsou více emocionální. Jak rozpoznat příznaky syndromu vyhoření? Jak pochopit, že psychické přetížení se blíží kritickému bodu? Zde jsou obecná kritéria pro tento stav:

– cítíte se emocionálně vyčerpaní;

-jste lhostejní k tomu, co se děje kolem vás;

– stali jste se podrážděnými a agresivními vůči svým kolegům;

-často se „stahujete do sebe“ a nechcete komunikovat s ostatními;

-ztratili jste víru ve svou sílu: pochybujete o sobě, o svém talentu, o svých schopnostech;

-vaše produktivita klesla, nemůžete se soustředit;

– jste neustále v ospalém stavu;

– neustále odkládáte věci na později;

– se neustále cítíte unavení a depresivní (i během odpočinku).

Všechna tato kritéria jsou reakcí těla na váš stav. Vaše tělo vám samo signalizuje nebezpečí! A pouze vy sami můžete provést „reset“: k tomu musíte dát do souladu své potřeby a schopnosti a pokusit se je uvést do rovnováhy.

Jak jsem již poznamenal, syndrom vyhoření se může projevovat různými způsoby. Obecně odborníci rozdělují její příznaky do tří skupin:

Únava kdykoli během dne;

Emocionální a fyzické vyčerpání;

Nedostatek zvědavosti na něco nového;

Nedostatek strachu za nebezpečných okolností;

Celková astenie (snížená aktivita, slabost, zhoršení hormonálních parametrů);

Náhlé změny tělesné hmotnosti (jak náhlá ztráta hmotnosti, tak náhlé zvýšení hmotnosti);

Úplná / částečná nespavost;

Bezpříčinná bolest hlavy, neustálé gastrointestinální poruchy;

Letargie a neustálá touha spát;

Snížení vnímání okolního světa smysly (zhoršení zraku, sluchu, čichu atd.).

Pocit deprese, lhostejnosti, pasivity;

Vysoká úroveň podrážděnosti;

Neustálé nervové zhroucení;

Neustálá negativita (pocity odporu, viny, podezření);

READ
Když muž řekne, že jsi moje

Zvýšená úzkost, neustálá starost;

Pocit hyperzodpovědnosti a v souladu s tím i strach z toho, že se s něčím nedokážete vyrovnat;

Negativní postoj k budoucím vyhlídkám v životě.

Začnete věřit, že vaše práce je stále obtížnější a brzy ji nebudete umět vůbec;

Vy sami měníte svůj pracovní rozvrh (například začnete přicházet brzy a odcházet pozdě);

Neustále si nosíte práci domů (i když to není nutné) a neděláte to;

Odmítáte dělat profesionální rozhodnutí a hledáte důvody pro vysvětlení;

Cítíte se k ničemu;

Nevěříte ve zlepšení a jsou vám lhostejné výsledky vaší práce;

Nedokončíte důležité úkoly a přitom zpomalíte na malých detailech.

Tento seznam znaků není úplný, je prostě nemožné sestavit úplný seznam, protože každý člověk je individuální. Ale pokud si všimnete projevu některého z uvedených příznaků, stojí za to přemýšlet: vyhoříte v práci, aniž byste si toho všimli?

Příčiny syndromu vyhoření

Příčina vyhoření v práci spočívá v tom, že člověk nedokáže najít rovnováhu mezi prací a ostatními oblastmi života, jako je práce a volný čas, práce a rodina. U těch, kteří jsou kvůli své práci neustále v kontaktu s jinými lidmi, tělo samo vyvíjí určitou reakci: samo vás psychicky chrání před stresem. Tentýž J. Freideberg při popisu profesního vyhoření použil příklad svých kolegů – lékařů.

Existují ale i specifické důvody syndromu vyhoření: nízké mzdy, nedostatek potřebného vybavení a léků, neschopnost pomoci člověku v některých těžkých případech, úmrtí mezi pacienty, eskalace situace samotnými pacienty a jejich příbuznými.

Ne všichni lidé v práci podlehnou syndromu vyhoření. Mnoho lidí se s tím dokáže vyrovnat díky:

schopnost měnit se ve stresových podmínkách;

důvěra ve své znalosti a odborné kvality;

schopnost udržet si pozitivní přístup k sobě i ostatním.

Díky sebevědomí a pozitivním postojům se člověk dokáže vyrovnat se stresovou situací a nepropadnout syndromu vyhoření, přestože se kolem něj vyvíjejí podmínky.

Procesem profesního vyhoření se zabývá mnoho specialistů v oboru psychologie. Téměř každý z nich nabízí vlastní rozdělení tohoto procesu na etapy. Obecně existuje pět fází syndromu vyhoření:

První fází jsou „líbánky“: zaměstnanec je spokojen se svými povinnostmi, je nadšený, projevuje nadměrnou aktivitu a dokonce odmítá potřeby, které nesouvisejí s prací. Pak začíná pociťovat první pracovní stresy, které jsou stále silnější. Kvůli tomu už práce nepřináší tolik potěšení jako dříve a energie zaměstnance začíná klesat.

Druhou fází je „nedostatek paliva“: objevuje se neustálý pocit únavy a začíná vás obtěžovat nespavost. Zaměstnanec ztrácí zájem o své povinnosti a jeho produktivita klesá. Míra vlastní participace zaměstnance ve vztahu ke kolegům a ostatním kolem něj klesá. Pracovní kázeň začíná trpět, zaměstnanec se vyhýbá své odpovědnosti. Objevují se známky deprese a agrese. Za podmínek vysoké motivace bude zaměstnanec nadále hořet na úkor vnitřních zdrojů, což nakonec stejně povede do další fáze.

READ
Druhy manipulace s lidmi: definice a pojetí jednání, jaké má formy

Třetí fáze je „chronická“: v tomto období se začíná objevovat chronická podrážděnost, vyčerpání, pocit deprese a neustálé prožívání nedostatku času. V této fázi se u zaměstnance objevují zdravotní problémy – bolesti hlavy, gastrointestinální poruchy, tlakové skoky, sexuální problémy, tachykardie. Můžete se stát závislými na nikotinu, kofeinu nebo alkoholu.

Čtvrtou fází je „krize“: u zaměstnance se rozvinou chronické nemoci a ztratí schopnost pracovat. Pocit nespokojenosti se svým životem se prudce zvyšuje.

Pátá fáze je „prolomení zdi“: zdravotní a duševní problémy vedou k nebezpečným nemocem, které ohrožují život člověka. Začíná prožívat pocit bezmoci, nesmyslnosti svého života a naprostého zoufalství.

Důsledky syndromu vyhoření v práci

Důsledkem syndromu vyhoření jsou především zdravotní a psychické problémy. Člověk, který je „vyhořelý v práci“, získává tolik „boláků“ a to již v chronickém stádiu, které bude problematické vyléčit.

Jedná se o problémy s fungováním srdce a gastrointestinálního traktu, problémy s páteří, prudký pokles nebo zvýšení hmotnosti, otravu těla nikotinem a alkoholem a nízkou úroveň imunity.

V důsledku syndromu vyhoření se může rozvinout chronická deprese, která povede k neustálému pocitu deprese a deprese, zvýšené podrážděnosti a poruchám spánku. Pokud takový depresivní stav nezačne včas léčit odborník, pak deprese brzy povede k vážným somatickým problémům.

Prevence syndromu vyhoření v práci

Co dělat, když máte pocit, že „v práci vyhoříte“? Abyste zabránili přechodu vašeho stavu do kritické fáze, musíte při prvních známkách syndromu dodržovat následující doporučení psychologů:

Přepínač! Váš život se neskládá pouze z práce, máte rodinu, přátele a oblíbený koníček. Setkání s rodinou a přáteli, stejně jako aktivity, které dávají pozitivní emoce, jsou nejlepšími způsoby psychoterapie.

Sportujte a vzdejte se špatných návyků!

Rozložte si práci rovnoměrně po celý den, nezapomínejte na přestávky! Na konci dne zapomeňte na práci a nechte se rozptýlit příjemnějšími aktivitami!

Pokud máte možnost odmítnout pracovat ve svůj volný den, odmítněte!

Po pracovním dni, když přijdete domů, jděte do sprchy a představte si, že ze sebe smýváte všechny negativní emoce – tato psychologická technika skutečně pomáhá „uvolnit se“.

Berte problémy jednodušeji, nemůžete být lepší všude a ve všem – to je zcela normální!

Ke zlepšení výkonu používejte příjemné techniky:

Umístěte na plochu fotografii své rodiny nebo jen obrázek místa, které se vám líbí;

Zkuste během dne několikrát vyjít na čerstvý vzduch;

Využijte vůni citrusových plodů – pro dobrou náladu i zdraví se vám bude hodit aromatický sáček nebo pár kapek esenciálního oleje na zápěstí.

Nezapomeňte na dovolenou! Time-outy jsou v práci nutností!

Dělejte si plány do budoucna, neodtrhávejte se od jiných oblastí života;

Rozvíjejte se a zdokonalujte se, vyměňujte si zkušenosti s kolegy.

Všechna tato doporučení jsou poměrně jednoduchá a budou užitečná naprosto každému. Jejich prováděním se můžete vyhnout profesnímu vyhoření a užít si práci i život.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: