Vysoce funkční deprese je mírná forma těžkého onemocnění.

Sergey Kozlov, ředitel Megaplanu, je s vámi. Nedávno jsem se dozvěděl, že existuje vysoce funkční deprese, i když není uvedena mezi oficiálními nemocemi WHO. Jak se ukázalo, trpí jím každý třetí podnikatel. Člověk žije a vypadá normálně, ale ve skutečnosti je v depresi: dlouho ho nic netěší a v dobrém slova smyslu nepřekvapuje. Aniž by si toho všiml, promění se v emocionální mumii: ztrácí nadšení, cítí se znuděný a osamělý.

Připadá mi to trochu jako deprese pro intelektuály – ty, kteří hodně přemýšlejí a tvrdě pracují. Je to stejné jako vyhoření? Má to něco společného s krizí středního věku? Vzhledem k tomu, že lidé ze Západu mají větší znalosti o psychických problémech (možná z lepšího života), rozhodli jsme se jako tým přeložit článek s příběhy těch, kteří takovou depresí trpí, a tipy, jak se s ní vyrovnat. Obecně je to užitečné pro prevenci.

Podotýkám, že autorkou článku je žena, klinická sociální pracovnice (LCSW), která se specializuje na psychiatrickou terapii a sama se řadu let léčí s depresemi. Stalo se to.

Vysoce funkční deprese nebo dysthymie je ve většině případů obtížnější identifikovat než velká depresivní porucha (MDD), protože lidé, kteří s ní žijí, často dosahují dobrých výsledků a všichni si myslí, že jsou vždy v pořádku.

Bylo těžké tento článek začít, protože téma je mi velmi blízké. Téměř celý život trpím depresemi. Mám milující přátele a rodinu, smysluplnou práci a vzrušující koníčky. Mám dobrou chuť k jídlu, klidně spím celou noc, probudím se jen párkrát a občas potřebuji gumové medvídky s melatoninem. I když mívám období, kdy žiji v štiplavých výparech hlubokého smutku, moje obvyklé každodenní zážitky mi častěji zhoršují schopnost radovat se ze života. Moje emoční sféra je jako tabule, na kterou se snaží něco načmárat křídou. A tento pocit mi připomíná, že žít znamená koexistovat s vědomím utrpení lidí a zvířat, kterému nemohu zabránit. Proto nikdy nevycházím z domova bez své denní dávky antidepresiv, které beru přes deset let.

Život s vysoce funkční depresí

Můj příběh není zdaleka ojedinělý. Každý rok více než 8,4 % dospělých ve Spojených státech – 21 milionů lidí, podle National Institutes of Health od roku 2020 – zažije alespoň jednu velkou depresivní epizodu. Moje neštěstí – dysthymie neboli chronická depresivní porucha – je ve Spojených státech každoročně diagnostikována u 1,5 % dospělých.

READ
Pocit vlastní důležitosti – co to je, jak se toho zbavit

Přestože se lidé nyní začínají více starat o své duševní zdraví, stále existují některé nebezpečné mylné představy. Jedním z nich je například toto: pokud deprese není těžká a neustálá – s častými záchvaty nekontrolovatelného pláče, emoční paralýzy a sebevražedných myšlenek – pak není žádný problém a stačí jen tiše snášet bolest.

Vysoce funkční deprese je jako začarovaný kruh, protože sami nemocní se často domnívají, že jelikož mohou potlačit pocity smutku tím, že žijí ve známém rytmu, není potřeba pomoci. Ale to je stejné jako věřit vlastnímu falešnému pozitivnímu statusu na sociálních sítích.

Terapeuti, terapie a terapeuti v terapii

Ashley, terapeutka z Nashvillu (hlavní město Tennessee na jihu Spojených států). Cca. vyd.), rozsáhlé profesní i osobní zkušenosti s vysoce funkční depresí. Přiznává: “Začala jsem chodit na terapie jako teenager a brát léky jako mladý dospělý.” Ashley, která začala svou soukromou praxi před 10 lety, dodává: „Díky lékům se cítím normálně, jako já.“

Terapeut má mnoho přátel, včetně odborníků na duševní zdraví, kteří sami užívají psychotropní léky a/nebo jsou v terapii, aby se zotavili z deprese a úzkostných poruch. Ashley vysvětluje: „Mnoho mých pacientů vede aktivní životní styl. Kdybyste je viděli na ulici, nemysleli byste si, že s nimi není něco v pořádku.”.

Pochopení toho, jak se cítí deprese a úzkost, pomáhá Ashley porozumět psychice jejích pacientů. Ale má záchvaty sebemrskačství: zdá se jí, jako by došlo ke střetu mezi jejím profesním a osobním já. Se smíchem přiznává: „Jednou jsem svému terapeutovi řekla, že se stydím za to, že jsem terapeutkou a že jsem sama v terapii. Můj terapeut řekl: ‚Ashley, já jsem také na terapii.‘“

Boj proti stereotypům o duševním zdraví

Mýty a dezinformace o duševních chorobách oddálily diagnózu deprese u další mé kamarádky Claire. O svém problému se dozvěděla ve 20 letech. „Jako teenager jsem vykazoval určité známky deprese, jako je podrážděnost a pláč, ale moji rodiče nehledali pomoc. Mysleli si: “Ach, ty jsi holka, což znamená, že jsi jen emocionální.”

Nyní 26leté Claire žongluje se stresující prací vedoucí právní kanceláře velké agentury, i když bojuje nejen s depresemi, ale také s cukrovkou XNUMX. typu a onemocněním ledvin.

READ
Ena Kozoroh - vlastnosti znamení zvěrokruhu, kompatibilita v manželství a lásce

Claire říká: „Jsou chvíle, kdy deprese ovlivňuje mou produktivitu, protože je tak rušivá. Jsem v pořádku, ale může mi být najednou hůř. Snažím se kontrolovat léky, jak nejlépe dovedu.“ Terapie jí pomohla identifikovat spouštěče, jako jsou negativní vzorce myšlení a letargie, které by mohly signalizovat možný nástup depresivní epizody.

Dalším významným spouštěčem je její fyzické zdraví. „Dokážu řídit milionovou společnost, ale někdy mám pocit, že nedokážu uvést své tělo do chodu,“ povzdechne si Claire a dodává: „Možná mám bolesti zad, ledvinové kameny a/nebo mi může stoupnout hladina cukru v krvi. “ Léto je pro Claire obzvlášť obtížným obdobím: „Když je pěkné počasí a všichni jsou venku, užívají si fyzické aktivity nebo se druží, a já zrovna nejsem v pořádku, cítím se mimo.“

Boj s depresivními epizodami

Claire má nyní několik ochranných technik, jako je žurnálování. Tato aktivita jí pomáhá předcházet silným emočním výkyvům. Další prospěšné aktivity, které jí pomáhají relaxovat a soustředit se, jsou vaření a cvičení. „Slyšel jsem, že meditace je velmi užitečná při depresi, ale obávám se, že v mém případě se z ní vyvine žvýkání mentálního žvýkání. To by mě mohlo svést dolů po kluzkém svahu. Raději se nechám vyvést ze smutných myšlenek.”

Claire se většinou rozptyluje tím, že se ponoří do práce. „Pracuji 11 hodin denně. Být produktivní se stává smyslem mého života a pomáhá mi zmírnit některé příznaky deprese.“ Dalšími běžnými formami rozptýlení, které se používají k tomu, abychom se vyhnuli negativním emocím – ať už zdravým či ne – jsou koníčky, počítačové hry, stejně jako alkohol a dokonce i nelegální látky.

Claire má dobré dny a chápe, jak se vypořádat s těmi špatnými. Sama Claire říká: „Vím, že se nikdy neprobudím a neřeknu: ‚Nejsem v depresi.‘“

Další obranné mechanismy

Ellen se popisuje jako „vysoce fungující osoba s bipolární poruchou“. Před sedmi lety zažila 36letá žena manickou epizodu jako následek reakce na antidepresivum, které užívala.

Bez bipolárního a chronického únavového syndromu: proč klesá efektivita IT specialisty a co s tím

READ
Co to znamená, když se dívka dívá přímo do očí a neodvrací pohled?

Poprvé jsem toho muže slyšel na festivalu 404 v Samaře a přiznávám, že mě to překvapilo. Neobvyklé, spol.

Jako člověk, který je ochotný řešit ty nejobtížnější problémy, Ellen – finanční manažerka, manželka, matka a dobrovolnice na plný úvazek – začala podnikat rozhodné kroky, aby „opravila děravou loď“. Nyní používá různé techniky k udržení svého zdraví: „Cítím se dobře, když mě nemoc opustí. Toto není zotavení, ale pokračující cesta.“

Chodí na terapie (psychodynamické a někdy EMDR), navštěvuje svého psychiatra, cvičí, dostává akupunkturu a dovoluje si spát více než obvykle, protože ví, že únava je vedlejším účinkem psychofarmak. Ellen říká: “Mám občas záchvaty deprese, ale celkově se mi daří dobře.”

Přijetí vašeho psychického stavu

Ellenin tajný způsob, jak se cítit spokojeně, je přijmout svou nemoc. Když se dostaví deprese, Ellen se k sobě chová s porozuměním. “Užívám si svůj rušný život a obvykle mi to, že jsem zaneprázdněna, pomáhá od smutku, ale když potřebuji, dovolím si zpomalit, hrát si s dcerou, vzít si den nebo dva volno. “

„Dokážu skrýt svou depresi tak dobře, že lidé kolem mě netuší, s čím mám co do činění, pokud jim o tom neřeknu. Chtěl bych, aby všichni pochopili, že dovolit si požádat o pomoc je polovina úspěchu. Druhá polovina je pokračovat v pomoci sami sobě, protože deprese je vždy připravena vás oklamat těmito hroznými, falešnými myšlenkami: „Nestojíš za nic“, „Nikdo nejsi“, „Nikdo tě nepotřebuje.

Vidět znamená věřit: problém neviditelné nemoci

U lidí s vysoce funkční depresí může být aspekt neviditelnosti jejich nemoci obzvláště akutní. Před několika lety, po operaci ramene, jsem měl ruku v dlaze. Lidé rychle vyjádřili soucit s mou bolestí – společensky schválenou bolestí. Bylo hezké být předmětem tolika pozornosti a péče.

Ale ve dnech, kdy poslouchání strastí druhých přidává k mému vlastnímu utrpení a cítím se vyčerpaný, obvykle mlčím a nechci dát najevo svou zranitelnost. Proč je mnohem snazší sdílet bolest ostatních, když je fyzická?

Tento článek se mi psal těžko, ale pomohl mi osvobodit se z okovů studu: „Jmenuji se Sherry, téměř celý život trpím depresemi. A jsem v pohodě.” Moje problémy s duševním zdravím ze mě udělaly bystřejšího a empatičtějšího člověka. Nebyl bych tak dobrý terapeut, kdybych měl pod maskou méně emocionálních trhlin.

READ
Zajímavá témata pro konverzaci s dívkou, přítelem, přítelem - o čem zajímavém můžete mluvit?

Co je vysoce funkční deprese - hlavní znaky a metody léčby

Kdybyste byli požádáni, abyste si představili depresivního člověka, jaký obrázek byste nakreslili?

Lidé si často představují následující obrázek: izolace od přátel, vzdání se oblíbených činností, nedostatek energie do práce, hrozná deprese, problémy se spánkem a neustálé slzy.

A i když jsou tyto příznaky skutečně příznaky deprese, má i jiné formy a projevy, o kterých se ví mnohem méně.

Jak jinak může deprese vypadat?

Vzdělaný, úspěšný člověk, manažer ve velké firmě. Má ženu, děti, mnoho přátel, je životem party a velmi příjemným konverzátorem. Všichni kolem ho zbožňují, v práci je lídr a všichni kolegové k němu vzhlíží. Každé ráno se ale probouzí s pocitem úzkosti, protože potřebuje být i nadále dokonalý a tuto ideální představu si udržet.

Mladý muž, extrémně ambiciózní, energický, zakladatel pár skvělých startupů. Je na sebe neuvěřitelně náročný, zároveň se zvládá naučit mandarínsky, hrát tenis a zdokonalovat se různými tréninky. Pravda, po práci často pije sám a celé hodiny hraje videohry.

Žena, matka dvou dětí, která se zcela věnovala jejich výchově a péči o domácnost. Každý den, než její manžel přijde z práce, uklízí, připravuje chutnou večeři a předstírá se. Zároveň věnuje velké úsilí ranému vývoji dětí, aby nikdy nezaostávaly za svými vrstevníky. Bojí se, že když jí teď něco chybí, v budoucnu jim zničí život. Vše má pod kontrolou a vše je na svém místě, ale v noci nechává manžela ve vedlejším pokoji a tiše pláče do polštáře.

Všechny tyto tři příběhy ukazují, jak může vypadat vysoce funkční deprese – stav, kdy člověk vypadá, že je navenek v pořádku, ale uvnitř je plný hlubokého smutku.

V dnešní době tímto typem deprese trpí stále více lidí, ale protože stigma přetrvává, mnozí svůj depresivní stav tají a jejich okolí prostě neví, že s nimi není něco v pořádku.

Jaké jsou příznaky podezření, že máte tento typ deprese?

Jste velmi kritický vůči sobě i ostatním. Při pohledu na sebe do zrcadla vidíte jen nedostatky, v práci si všímáte jen chyb, ve slovech svých blízkých slyšíte neustálé výtky. Lidé kolem vás vás zklamou a podráždí: „šéf je idiot“, „kolegové jsou slepice“ a „partner je obecně ztroskotanec a bezcenný“.

READ
Co dát své ženě k výročí svatby: jak si vybrat a dát, nápady

Cítíte se pravidelně unavení a každé ráno se probouzíte vyčerpaní. Spánek jen zřídka přináší pocit obnovy a pocit elánu je pro vás něčím mimo fantazii.

Už nejste spokojeni s tím, co vám vždy přinášelo potěšení. Navíc se z mnoha známých radostí stala „práce“ nebo utrpení. Ať už jde o setkání s přáteli nebo nákupy.

Často o sobě pochybujete, o svých minulých volbách a rozhodnutích. Pronásledují vás obsedantní myšlenky „Jste na správné cestě?“ “Co kdybyste šel na jinou univerzitu?”, “Co kdybyste si vybral jiného životního partnera?” atd.

Máte sklony k nadměrnému perfekcionismu. Klíčovým slovem v tomto případě je „přehnané“.

Zapomněli jste, jak odpočívat, a nemůžete si říct: „přestaň“. I o víkendech pracujete naplno a ve chvílích „pohody“ nemůžete relaxovat a myslet na podnikání.

Jste často naštvaní nebo podráždění.

Máte tendenci dělat hory z hor a zveličovat problémy. I malá událost vás může vyvést z cesty.

Snadno se stanete závislými, a to nemusíme nutně mluvit o alkoholu a drogách. Televizní seriály a sladkosti jsou také docela dobré v tom, že hrají roli „utěšitelů“, na které se můžete napojit.

Pokud se v některých bodech poznáváte, neznamená to, že jste v depresi. Diagnózu může provést pouze odborník. Pokud s vámi ale rezonuje slušný počet bodů, je to důvod se nad tím zamyslet a obrátit se právě na tohoto specialistu.

Jak se vyrovnat s vysoce funkční depresí?

Stejně jako klasická deprese jde o onemocnění, které vyžaduje kvalifikovanou pomoc: pozorování psychiatra a psychoterapii. Shromáždili jsme často kladené otázky o depresi a požádali naše odborníky, aby na ně odpověděli.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: