Jak přestat být líný a začít něco dělat

Potřebujete auditovat reklamní kampaň pro nového klienta nebo třídit nashromážděné materiály pro školení, ale nemůžete ani začít. Co vám brání – lenost nebo prokrastinace? Zdálo by se, že celý rozdíl mezi těmito pojmy spočívá v emocionálním zabarvení. V lenosti je jasně negativní, v prokrastinaci neutrální. Jsou to vlastně dva samostatné státy. Jsou si do jisté míry podobné, ale liší se psychologickou povahou, příčinami a vlastnostmi.

Ale co je důležitější, s těmito podmínkami je také třeba se vypořádat různými způsoby. Oba způsobují potíže a narušují dosahování cílů. Chcete-li se s nimi vypořádat a konečně jednat, musíte nejprve pochopit, zda prokrastinujete nebo jste jen líní. V článku zjistíme, jak se prokrastinace liší od lenosti a jak se s obojím vypořádat.

Psychologická povaha stavů

Příčiny a mechanismus působení lenosti a prokrastinace jsou především psychické. Proto, abychom porozuměli vlastnostem a rozdílům stavů, podívejme se na ně z této strany.

Lenost – nedostatek úmyslu pracovat, neochota aktivně pracovat a plnit úkol.

Klíčová vlastnost: člověk, který je líný, z principu nic nechce a nechystá. Zároveň není ve stresu a necítí se provinile, nenahrazuje to, co bylo potřeba udělat, jinými věcmi. Jen odpočívat a neplýtvat energií.

“Prostě nic nedělej.” »

Irští psychologové Tanya van Essen a Henri Schuvenburg v knize Prokrastinace: První pomoc identifikovali pět fází na cestě od oficiálního zahájení práce na úkolu až po jeho dokončení, aby pochopili, v jakém bodě člověku prokrastinace brání a v jakém okamžiku – lenost:

A. V okamžiku, kdy se objeví úkol;

B. Optimální okamžik pro zahájení práce;

C. V okamžiku, kdy se rozhodnete začít pracovat;

D. Okamžik, kdy se pustíte do práce;

Lenost se obvykle stává důvodem, proč se člověk zdrží na segmentu mezi A a C, to znamená, že se nerozhodl, že je čas začít pracovat.

Například pro profesní rozvoj a růst příjmů by specialista na kontextovou reklamu potřeboval absolvovat školení – aby zvládl nové nástroje a reklamní systémy. Ale místo toho každý večer tráví sledováním seriálů, videí na YouTube nebo počítačových her. Tento úkol zná a pamatuje si, ale neplánuje jej v dohledné době zahájit, nebo možná vůbec ne. A pokud v plánech není trénink, tak se není čeho bát.

Hlavní důvody stavu lenosti volají vychovatelé nezformované autoregulační mechanismy a nedostatek motivace.

Francouzský psycholog Alfred Binet, který se na konci XNUMX. století zabýval leností, identifikoval dva typy:

vrozená lenost – osobnostní rys vyznačující se setrvačností a slabou vůlí;

ležérní lenost je dočasný stav způsobený nějakými okolnostmi nebo situacemi. Například úkol je tak složitý, že není jasné, z jaké strany k němu vůbec přistupovat.

A pokud je prvním typem klasická lenost, o které jsme mluvili výše, pak ten druhý právě charakterizuje stav zvaný prokrastinace.

Otálení – jde o tendenci neustále odkládat věci na později, což vede k životním problémům a nepříjemným psychickým následkům.

Klíčová vlastnost: prokrastinátor chápe, že na úkolu potřebuje pracovat, a udělá to, ale pak. Člověk přitom neodpočívá: místo důležitého naléhavého úkolu dělá něco jiného. Jak se blíží termín, narůstá úzkost, objevuje se stres a pocit viny. Prokrastinátor plýtvá energií a energií na nedůležité věci a snaží se vyrovnat se stresem.

READ
Jak získat milence po rozchodu zpět, rady psychologa

A někteří odkládají život samotný

A někteří odkládají život samotný

Na cestě od přijetí úkolu k termínu, jak ji popisují Tanya van Essen a Henri Schuvenburg, se obvykle objevují problémy s prokrastinací mezi fázemi C a D. To znamená, že člověk se již rozhodl začít pracovat, ale aktivní jednání sám odkládá . Úkol je v plánu a neustále se připomíná.

Specialista například jedná s novým klientem. Dohodli jsme se, že audit a komerční nabídka budou hotové do 7 dnů. Budoucí klient čeká na materiály včas a specialista chápe, že je to důležité: nový klient přinese další zisk. Naplánoval zahájení práce na tomto úkolu 5 dní před termínem. Projekt je ale rozsáhlý a audit bude trvat dlouho. Ano, a aktuálních úkolů je dost: zde zkontrolujte sazby, tam analyzujte požadavky. A taky je potřeba uvařit večeři, uklidit byt, venčit psa. A tak každý den.

Člověk nakonec pracuje pozdě a méně efektivně, než by mohl – na poslední chvíli a na hranici svých možností. Po takovém „výkonu“ může následovat syndrom vyhoření. Zatímco prokrastinátor rekuperuje energii vynaloženou jak na odkládání, tak na práci na limitu, další úkoly se blíží k termínu a vše se opakuje dokola. Dostáváme se do začarovaného kruhu, ze kterého někdy není možné uniknout celé měsíce.

Častou příčinou prokrastinace je dočasné snížení motivace, často kvůli příliš obtížnému nebo nudnému úkolu.

Jaké jsou podobnosti a rozdíly mezi prokrastinací a leností?

Nyní, když jsme pochopili psychologickou podstatu jevů, podívejme se, jak jsou si lenost a prokrastinace podobné a jak se liší, abychom pochopili, jak se s nimi vypořádat.

Tyto dva státy mají něco společného:

příčiny obou problémů spočívají částečně v oblasti motivace;

výsledek je podobný: věci se nedělají nebo se dělají pozdě;

Pro lenost i prokrastinaci existují negativní důsledky, i když různé.

To je k podobnostem asi vše. Přejděme k rozdílům.

Klíčové vlastnosti. Již jsme je zmínili v předchozí části:

Důvody vzniku stavů. I když jak lenost, tak prokrastinace leží v oblasti motivace, přece jen je tu rozdíl, a to podstatný. Shrňme si hlavní důvody ve srovnávací tabulce:

Účinky. Kromě těch psychologických, které jsme citovali výše, má lenost i prokrastinace další.

Následky lenosti se oddalují v čase. V takovém stavu může člověk žít roky a teprve pak si uvědomí, že se kvůli tomu život nevyvíjel tak, jak bychom si přáli.

Vzpomeňme na situaci se školením, na které se PPC specialista z lenosti nedostane. Může trvat několik let, než si uvědomí, že beznadějně stojí za reklamními systémy, které se neustále vyvíjejí a mění. Pak už nebude schopen zajistit klientům požadovanou efektivitu kampaní a postupně přijde o všechny projekty.

Následky prokrastinace se dostaví téměř okamžitě. Kvůli neustálému odkládání důležitých záležitostí vznikají problémy v práci, klesají příjmy, zhoršuje se obchodní pověst.

Vraťme se k příkladu ze začátku článku. Specialista 7 dní neudělal audit a obchodní nabídku, ke klientovi přišel po 15 dnech. Během této doby byl na projekt již najat jiný dodavatel, ale to bylo považováno za neseriózní a nyní nedoporučí to komukoli. Náš specialista nejenže promeškal klienta a příjem, ale také přerušil ústní řetězec.

READ
Pocity závisti – pojem v psychologii a jak se jí zbavit

Nebo je to všechno?

Nebo je to všechno?

Povědomí o procesu a schopnost předvídat. Zde také mechanismy lenosti a prokrastinace fungují trochu jinak.

Když je člověk líný, moc nepřemýšlí a neuvědomuje si, k jakým následkům to může vést. Jen se den co den dívá na televizní seriály místo toho, aby se učil, dokud si neuvědomí, že je to ztráta času.

Nebezpečí odkládání věcí si prokrastinátor dobře uvědomuje – už to nejednou na vlastní kůži pocítil. Konflikt motivací ale neumožňuje rozbít systém a jednat jinak.

Jak porazit lenost a prokrastinaci

Vzhledem k tomu, že lenost a prokrastinace jsou tak odlišné, mají jinou psychologickou povahu, příčiny a projevy, pak stojí za to s nimi bojovat různými způsoby. Podívejme se na několik účinných metod řešení každé z těchto podmínek.

Jak překonat lenost

Odpočinek. Mezi důvody, proč je člověk líný, jsme nazvali únavu a profesionální vyhoření. Proto byste měli především naslouchat sami sobě: jste unavení? Pokud ano, obyčejný odpočinek si s leností poradí. Udělejte si pár dní volna a dělejte to, co vás inspiruje a dodává energii.

Posílení motivace. Pokud je důvod ve slabé motivaci, stojí za to na tom zapracovat. Přemýšlejte o tom, proč potřebujete dělat něco, k čemu se kvůli lenosti nedostanete? Jaký bude přínos a přínos pro vás osobně? Pokud je to velká a globální záležitost, jako je změna povolání nebo hubnutí, představte si, jak se změní váš život, když to uděláte. Když to pro sebe jasně naznačíte, možná motivace zesílí a můžete se do toho klidně pustit.

Zaznamenejte si motivaci písemně a mějte ji na očích

Zaznamenejte si motivaci písemně a mějte ji na očích

Stanovení cílů. Když jsme líní, nastávají problémy nejen s motivací, ale i s vytyčováním cílů. Nevidíme jednoznačný výsledek, ke kterému dojdeme, to znamená, že není potřeba se snažit. Zde může pomoci stanovení cílů – měřitelných, realistických a konkrétních.

Místo problémů se zaměřte na výsledky. Tato metoda může být pokračováním předchozí. Stanovením měřitelných a konkrétních cílů uvidíme výsledek, ke kterému dojdeme, přestaneme-li být líní. Pokud se zaměříme na to, a ne na potíže, kvůli kterým se nám nechce ani začít pracovat, pak bude snazší začít.

Přidávání úkolů do plánu. Na začátku jsme si řekli, že líný člověk ani neplánuje úkol začít, nedá si ho do plánu, takže neprožívá stres a vinu. Abyste se zbavili lenosti, můžete zkusit zapnout tyto mechanismy přidáním věcí, které jste líní dělat, do plánu. Když to uděláte, nemáte na výběr: protože je úkol v plánu, musíte to udělat.

Teď se musím dívat ;-)

;-)

Teď se musíte dívat

Pravda, upadnutí do pasti prokrastinace hrozí, přejděme tedy k metodám, jak tento stav překonat.

Jak převzít kontrolu nad prokrastinací

Plánování. Ano, plány a rozvrhy pomáhají i prokrastinátorům. Pouze pokud k boji s leností stačí věc jednoduše zařadit do plánu, k poražení prokrastinace je lepší rozvrh zpřísnit:

9:00–11:00 – audit pro nového klienta;

11:00–16:00 – aktuální projekty;

READ
Proč muž Blíženec zmizí?

Něco takového, ale ještě podrobnějšího: zařaďte do plánu oběd, přestávky, domácí práce. To ponechává méně prostoru pro manévrování.

Metoda švýcarského sýra. Jiný název pro to je „jíst slona kousek po kousku“. Do pasti prokrastinace se nejčastěji dostáváme, když potřebujeme udělat něco velkého, důležitého a obtížného. Příkladem takového globálního úkolu je vytvoření komplexního analytického systému pro velkého klienta. Zákeřnost takových úkolů spočívá v tom, že se zdají být ohromující, protože není jasné, kde začít. Můžete se s tím vypořádat tak, že takový případ rozložíte na malé, jednoduché a srozumitelné úkoly. Navíc je lepší začít s tím nejjednodušším, který nestojí téměř žádné úsilí.

Úkol vytvoření komplexního analytického systému, rozděleného na části, může vypadat takto:

Úkol vytvoření komplexního analytického systému, rozděleného na části, může vypadat takto:

Princip funguje jednoduše: uděláte jeden jednoduchý krok, pak další a pak třetí. Postupně se zapojujete, úkol se vyjasňuje, hlasitost klesá a už to nepůsobí tak děsivě.

Blokovací programy. Skutečnými nepřáteli prokrastinátorů jsou rozptýlení: upozornění na instant messenger na počítačích a chytrých telefonech, na sociálních sítích a dalších zábavních platformách. Pokud nenajdete sílu je odmítnout, když pracujete sami, použijte speciální služby – blokují přístup k určenému seznamu webů na vámi nastavenou pracovní dobu. Tímto způsobem nezůstanete na Instagramu, když potřebujete udělat report pro klienta. A můžete jednoduše vypnout upozornění v chatech a instant messengerech.

Správná formulace úkolů. Maxim Dorofeev v knize Jedi Techniques jmenuje jeden z důvodů odkládání věcí a nízké produktivity nesprávné formulace úkolů. Když podle formulace není hned jasné, co je vůbec potřeba udělat, mozek prostě nepracuje, nechcete se tím zabývat.

Abyste si usnadnili život, formulujte úkoly jasně a konkrétně:

Mimochodem, sestavování kontrolních seznamů a standardizace procesů také snižuje riziko prokrastinace, protože vám poskytuje jasný, srozumitelný a známý algoritmus akcí. A je to jednoduché a ne děsivé.

Stanovení priorit. Chcete-li se vypořádat s jednou z hlavních příčin prokrastinace – protichůdnými motivacemi, upřednostněte všechny úkoly ve svém plánu. Když jasně uvidíte, co je důležité a co ne, bude těžší podvádět a trávit veškerý čas nepodstatnými věcmi, které mohou počkat.

Jste líní nebo prokrastinujete?

Nakonec se chceme podělit o test, který vám pomůže určit povahu vašeho stavu, abyste mohli vybrat vhodné metody k vyřešení problému.

Foto Jens Meyer / AP / TASS

Včera je brzy, dnes není čas, zítra je pozdě. Vždy čekáme na ten správný okamžik, abychom si splnili své sny. Buď není čas nebo znalosti, nebo okolnosti nejsou stejné. Podobné problémy měli i slavní lidé. Každý se dostal ven, jak mohl. Zášť a nenávist ke kapele Metallica tak hnala kupředu zakladatele americké metalové kapely Megadeth Dave Mustaine, francouzský spisovatel Victor Hugo si nevzhledně ostříhal vlasy, aby odstranil touhu jít ven a dokončit svůj román včas, a skladatel Ludwig van Beethoven stimulovali aktivitu poléváním ho ledovou vodou. V dnešní době není nutné sahat k takto radikálním metodám. Stačí analyzovat nejnovější úspěchy v oblasti neuropsychologie, mírně upravit své chování a užít si výsledek.

Jak již víme z předchozího článku, žijí v nás dvě protichůdné části. Zástupce starověkého mozku, říkejme mu Zhrulkin (chce všechno hned), a mladého mozku – Rationalov (myslí na budoucnost). Vzhledem k tomu, že Rational spotřebovává více energie a je méně zodpovědný za přežití a plození, Zhrulkin nás častěji ovládá. Užitečnost Zhrulkinu byla prokázána miliony let neuvěřitelné lidské přežití. Stará se o to, abychom méně pracovali, více jedli a motivuje nás k sexu. Existují výjimky a člověk může ovládat Zhrulkina od dětství, ale ne každý má takové štěstí. Většina lidí proto potřebuje různé triky, aby ji odsunuli do pozadí. Zvažme nejúčinnější metody.

READ
Psychologie úspěchu v životě: odhalování všech nuancí

Využijte slabosti mozku k nedokončeným akcím

Jakmile začnete, budete nezastavitelní. Mozek je vtažen do práce. Nedodělky ho totiž strašně dráždí. Ve svém výzkumu to potvrdil psycholog Kennett McGraw. Subjekty dostaly hádanku, a když bylo vše téměř připraveno, byli požádáni, aby dokončili. Pokračovat ve skládání puzzle nemělo žádný racionální smysl, ale 90 % účastníků zůstalo, aby práci dokončili.

K podobnému efektu dochází při čtení nezajímavé knihy nebo sledování filmu. Nemá smysl pokračovat, ale nevědomky chci dočíst nebo sledovat. Chcete-li použít metodu pro své vlastní sobecké účely, postačí, když se rozjedete, například prací ve skupině stejně smýšlejících lidí.

Změňte svůj mentální postoj

Pacientka amerického psychiatra Miltona Ericksona nedokázala udržet váhu na 60 kg. Jakmile bylo dosaženo ceněné postavy, dívka se vrátila na svých obvyklých 80 kg. Erickson varoval, že léčba bude bolestivá, a pacient souhlasil. Donutil ji zvýšit váhu z 80 na 90 kg. Dívka hysterčila, plakala, ale postupně se vzpamatovala na 90 kg.

A pak jsem to s neuvěřitelnou úlevou začal snižovat a rychle jsem se dostal na 60 kg. Tajemství úspěchu spočívá ve změně psychologického přístupu z „zhubnout – přibrat“ na „přibrat – zhubnout“. Strach z toho, že tuto hrůzu znovu překonám, mi umožnil upevnit svůj úspěch a nepřibrat na váze. Mnoho lidí také zná problém přeskakování tréninků: dnes lekci zruším, ale příště půjdu na 100%. A další den nepůjdeš a uděláš si nový slib. Řešením by bylo změnit postoj „když nepůjdu dnes, půjdu zítra“ na „když nepůjdu dnes, nepůjdu zítra“. Slibte si, že pokud dnes vynecháte hodinu, na dva týdny zapomenete na sport. A udělat to je obtížnější, než to odkládat na zítřek. Tímto způsobem se zbavíte standardní výmluvy a přestanete se snídat.

Udělejte si první krok co nejjednodušší

Často je těžké začít, protože přemýšlíte, jak dlouho to může trvat. Mozek kreslí hrozné obrázky dočasné apokalypsy. Třesoucí se hrůzou se snažíme posunout tento hrozný okamžik co nejdál. Účinným antiapokalyptickým řešením by bylo rozdělit problém na několik malých, neškodných a někdy i chutných. Není třeba dělat diplomovou práci.

Naplánujte si vytvoření titulní stránky, obsahu nebo úvodu. Nejlepší je, aby první krok netrval déle než 20 sekund. Díky motýlímu efektu může malá akce vést k neuvěřitelným výsledkům.

Rozvíjejte neurální spojení

Mozek nerad dělá něco nového. Z jeho pohledu to může být nebezpečné a velmi energeticky náročné. Nová aktivita se liší od obvyklé v menším počtu nervových spojení v mozku. A abyste mohli rozvíjet nová spojení, musíte neustále cvičit.

Cvičení vizualizace si s tímto úkolem dobře poradí: mozek se nestará o to, zda skutečně děláte práci, nebo si jen představujete, že pracujete na novém úkolu.

V obou případech budou vybudovány nové neurodráhy. Australskému psychologovi Alanu Richardsonovi se podařilo prokázat účinnost vizualizace provedením výzkumu na basketbalistech.

READ
Jak nenudit muže, 10 přikázání moudrých žen!

Pouze vizualizací svého tréninku s házením míče do koše dokázali hráči zlepšit své výsledky. Za stejnou dobu nebyl o moc lepší progres hráčů, kteří trénovali v tělocvičně. Pokud nemáte vůli začít s každodenními nezbytnými činnostmi, mentálně si představte, že to děláte, a co je nejdůležitější, s radostí. Pouze nezbytná neurální spojení se vyvinou minimálně za 45 dní, ale s každým opakováním se vám bude jednat snadněji a snadněji.

Trénujte svou vůli

Úspěch v životě závisí na síle vůle. Výzkum profesora Caseyho z psychobiologie z Cornwallské univerzity to jasně dokazuje. Casey nabídl dětem marshmallow, ale s podmínkou: pokud počkají 15 minut, mohou dostat další sladkost. Některé děti pokušení nezvládly a marshmallow hned snědly. Po 40 letech se profesor rozhodl zjistit osud dětí a viděl, že ti, kteří prošli testem a nejedli marshmallows, se ukázali jako efektivnější, umírněnější ve stravě a méně náchylní k vlivu špatných návyků. Ale pro slabé vůli je dobrá zpráva: vůli lze trénovat.

Můžete jít cestou fyzika Nikoly Tesly, který záměrně odmítal dezerty ve prospěch svého okolí, a rozvíjel tak sílu vůle. Nebo začněte meditovat. Meditace totiž potlačuje prastarý impulzivní mozek, snižuje stres, úzkost a strach. Meditace aktivuje čelní laloky, které jsou zodpovědné za sílu vůle, zlepšení pozornosti, paměti, koncentrace a kreativity. Pět až deset minut meditace denně stačí k rozvoji sebekontroly.

Doplňte hormonální palivo

Hormony regulují metabolismus a buněčnou aktivitu a mají významný vliv na výkonnost. Koktejl melatoninu, dopaminu, endorfinu, serotoninu a oxytocinu dodá sílu a motivaci k dosažení vynikajících výsledků.

Melatonin posiluje imunitní systém, zpomaluje proces stárnutí a vyrábí se pouze v noci, proto je dobrý spánek tak důležitý.

Dopamin – hormon slasti, ovlivňuje motivaci. Pomáhá rozvíjet příjemné vzpomínky, chutné jídlo, stejně jako alkohol, ale s destruktivními následky.

Endorfin – hormon radosti. K syntéze dochází pod vlivem fyzické aktivity.

Serotonin – hormon dobré nálady, produkovaný pod vlivem příjemných vzpomínek a slunečního záření.

Oxytocin snižuje hladinu úzkosti a její syntézu podporuje sex, masáže a komunikace s přáteli.

Hlavní věc je mít na paměti, že výkon závisí na kvalitě paliva. Dodejte proto svému tělu prvotřídní palivo.

Tato doporučení budou stačit k tomu, abyste se vydali směrem k vašim snům. Koneckonců, moderní člověk má alespoň několik příležitostí denně změnit svůj život a okolní podmínky jsou k tomu příznivé. Hlavní je potlačit touhu po radikální změně během jednoho dne a zavádět nové postupy postupně, bez stresu pro tělo. A podle zákona dialektiky se kvantita vždy promění v kvalitu.

Proto bude 30 minut každodenní síly vůle zcela stačit k dosažení nových výšin v oblasti zdraví, vztahů, financí, kreativity a dalších oblastí života. Jediné, co musíte udělat, je odtrhnout se od pohovky a začít jednat.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: