Jak se zbavit závislosti na jídle

Můžete roky bojovat s nadváhou, hledat kouzelnou dietu, vyčerpávat se fyzickým cvičením, navštěvovat kosmetičky, aniž byste předpokládali, že problém s nadváhou lze vyřešit pomocí lékařského psychologa nebo psychoterapeuta. Většina lidí však pevně věří v čistě biologické příčiny nadváhy (dědičnost, hormonální poruchy, široké kosti atd.). Ale bez integrovaného přístupu je nemožné dosáhnout úbytku hmotnosti nebo účinek bude velmi krátkodobý.

Je třeba mít na paměti a vzít v úvahu, že člověk je celý systém, který se podmíněně skládá ze tří aspektů – biologických (fyziologické vlastnosti těla), psychologického a sociálního. Pouze při zohlednění všech těchto aspektů můžete získat pozitivní a dlouhodobý výsledek v boji s nadváhou.

Zdá se, že vše je jednoduché: méně jíst a více se pohybovat – a problém s nadváhou se vás nedotkne. Zkušenosti však svědčí o opaku: dosahování dlouhodobých výsledků je složitý a zdlouhavý proces, který je značně ztížen neukojitelnou chutí k jídlu. Ve většině případů nemá nadváha s organickými poruchami nic společného a důvody jejího hromadění je třeba hledat v psychologii.

Psychologické příčiny přejídání a závislosti na jídle

  1. Obecná nespokojenost se životem (stres, úzkost, strach, deprese, melancholie atd.).
    Všichni lidé bez výjimky, kteří mají problémy s nadváhou, zažívají v té či oné míře základní nespokojenost se životem, což vede k nekontrolovanému procesu konzumace potravin. Ve skutečnosti lidé místo toho, aby hledali příčiny nespokojenosti a řešili je, žerou své problémy. Jinými slovy, neustálá touha po jídle je skrytým příznakem neurotické poruchy, která se projevuje na fyzické úrovni. Pomocí lékařské terminologie se tento jev nazývá závislost na jídle. Jakékoli pokusy silou vůle omezovat se v jídle vedou pouze ke zvýšení neurotických symptomů (snížení nálady, zvýšení pocitů úzkosti, podrážděnosti, emočního napětí). V tomto případě se neobejdete bez odborné psychoterapeutické pomoci, protože Aby se váha normalizovala, je nutné odstranit psychickou příčinu přejídání. Široká škála diet a nejnovější léky na hubnutí výše uvedené neberou v úvahu. Většina pokusů zhubnout s jejich pomocí přináší pouze dočasné výsledky, protože. vaše úsilí je zaměřeno na boj proti následkům (nadváha), zatímco pravá příčina nadváhy zůstává. S psychoterapeutem (psychologem) jsou odstraněny hluboké psychické příčiny závislosti na jídle a hubnutí probíhá přirozeně, bez stresu pro člověka.
  2. Stravovací zvyklosti a společenské tradice
    V rodinách, kde vládne skutečný kult jídla, je nadváha pozorována u všech generací, a proto se zdá, že sklon k obezitě se dědí. To ale vůbec není pravda. Jestli se něco dědí, tak je to vztah k jídlu, stravovací návyky a sklon k neustálému přejídání. Mnozí z nás byli například v dětství nuceni dojíst přes naše námitky svými rodiči. Tak nás učili zanedbávat potřeby těla a řídit se jinými zásadami.V takových rodinách se láska projevuje jídlem (něčím chutným povzbudí schválené chování a naopak vás o to samé chutné připraví, když jste něčím vinen). Všechny tyto stravovací návyky, které jsou nám vnuceny, nezmizí, ale předurčují náš život do budoucna. Málokdo je například schopen odmítnout pamlsky na večírku ze strachu, že někoho urazí nebo že s ním bude později špatně zacházeno (tyto obavy pocházejí z dětství – rodiče nevědomě manipulovali ztrátu lásky, pokud nejíme tak, jak požadují ). Obecně platí, že stravovací chování je komplexní psycho-emocionální proces, ve kterém emoce hrají důležitou roli. Neukojitelná chuť k jídlu doprovází mnoho neurotických stavů, ztrácí se kontrola nad množstvím zkonzumovaného jídla, jeho kvalita, ztrácí se rozdíl mezi pocitem hladu a pocitem chuti k jídlu.
  3. Nechuť k sobě samému
    Tento důvod bych rád zdůraznil jako samostatný bod. Všichni pocházíme z dětství. Většina dětí zažívá nedostatek rodičovské lásky a náklonnosti, což následně vede k rozvoji neurotických poruch. A přejídání je přímým důsledkem těchto neuróz. Samozřejmě ne každá rodina zažívá bití a ponižování, nicméně nedostatek bezpodmínečné lásky najdeme téměř všude. Výsledkem tohoto postoje rodičů je neschopnost člověka milovat se jen tak, bez podmínek (neváží si sebe jako člověka, nepřijímá své tělo, snaží se „utéct“ před sebou samým a jídlo se stává jediná zásuvka, jakýsi způsob úniku z problémů). Člověk se učí používat jídlo ne pro potravinářské účely, ale jako záchranné lano, jako jakousi „pilulku štěstí“ a úlevu od stresu.
READ
Strach z vážného vztahu - důvody

Existuje mnoho psychologických důvodů pro nadváhu. Zaměříme se pouze na ty hlavní a nejčastější.

Na co si dát pozor, abyste se zbavili závislosti na jídle?

  • přejídání (závislost na jídle) má vždy psychologické kořeny. Chcete-li odstranit příčiny přejídání, musíte se poradit s psychologem nebo psychoterapeutem a vaše výživa a váha budou přirozeně normalizovány;
  • Je třeba si uvědomit, že obezita není estetický problém, ale psychosomatické metabolické onemocnění, které má vážné zdravotní důsledky a ovlivňuje kvalitu života.
  • Přejídání je způsob, jak se zbavit stresu, je to jeden z příznaků závislosti na jídle. Závislost na jídle je úplně stejná jako závislost na alkoholu nebo drogách, je prostě společensky přijatelná a v naší společnosti neodsuzovaná.
  • Bez hluboké psychické restrukturalizace sebe sama, změny životního stylu i stravovacích návyků byste neměli počítat s dlouhodobými výsledky.
  • Je důležité najít důvod, který vám brání v hubnutí. U každého je to individuální. Identifikovat příčinu je úkolem psychologa, který ji pomůže nejen najít, ale i odstranit.

Léčba (náprava) závislosti na jídle v centru Ember

V první fázi (diagnostické) je nutné určit míru potravinové závislosti a na základě těchto údajů vytvořit individuální program hubnutí. Specialisté našeho centra mají bohaté zkušenosti, využívají klasické i originální metody, ale i všechny potřebné moderní metody psychoterapie a psychokorekce, s jejichž pomocí dochází ke změně stravovacích návyků a podmíněnému reflexnímu propojení emočního stavu stresu a přejídání. je rozbitý.

Cílem psychoterapie je hluboká psychická restrukturalizace, obnova vnitřních autoregulačních mechanismů, které zajišťují kontrolu nad chutí k jídlu a odstraňují špatné stravovací návyky udržující nadváhu. Po psychoterapii se utváří silná motivace zhubnout. Nelze předem říci, kolik psychoterapeutických sezení bude potřeba. Každý případ je jedinečný, ale ke změnám začnou docházet již po první konzultaci s psychologem. Pak člověk prochází procesem, sleduje, jak váha ubývá, a pak si svou ideální váhu sám udržuje.

Případová studie zotavení ze závislosti na jídle

Maria, 33 let, váha 83 kg a výška 162 cm.

Do centra Ember jsem přišel na doporučení přátel. Na úvodní konzultaci s lékařskou psycholožkou se ukázalo, že Maria od dětství vyrůstala jako baculaté dítě, vychované matkou a babičkou, pro které bylo jídlo kult a nebylo možné odejít od stolu, dokud nebyl talíř prázdný. . Aby dítě snědlo všechno až do konce a nebylo rozmarné, koupila Mashova matka Mashovi talíř s obrázkem holčičky na dně. A když se Maria pořádně nenajedla, její matka řekla: “No, jez rychle, jinak se holčička utopí.” Tak se vyvinul zvyk přejídat se, jíst na rychlost a bez ohledu na to, co. V procesu zbavování se závislosti na jídle si Maria uvědomila své nejhlubší důvody k přejídání, zhubla 28 kg a váhu si udržuje dodnes.

READ
Trauma odmítnutého - co to je, jak se s tím vyrovnat

Domluvte si schůzku s psychologem nebo psychoterapeutem na telefonním čísle (812) 642-47-02 nebo vyplňte přihlášku na webových stránkách.

Jak léčit závislost na jídle?

Od dětství slýcháme, že alkohol je zlo a kapka nikotinu zabije koně. O závislosti na hazardních hrách a shopaholismu (neovladatelná touha koupit si vše, co se vám líbí) se mluví mnohem méně často. Existuje další psychologická závislost, o které ne každý ví, ale to ji nečiní méně závažnou. Tohle je závislost na jídle.

Podle odborníků se z ní dokáže osvobodit pouze 20 % lidí trpících touto poruchou. Jiní se neobejdou bez pomoci odborníka na výživu, psychologa, v některých případech i psychiatra.

Nepřítele musíte poznat zrakem! Podívejme se na závislost na jídle podrobně.

Co je to závislost na jídle?

Jak léčit závislost na jídle?

Jídlo je palivo, které je nezbytné pro normální fungování všech systémů lidského těla. Může to být chutné, zdravé a málo, někdy přímo škodlivé. Konzumace jídla nejen zažene pocit hladu, ale potěší i chuťové buňky – uklidní a zlepší náladu.

To vše je dobré až do okamžiku, kdy vznikne patologická závislost na jídle – stav, kdy člověk nejí proto, že má hlad. Snaží se tak přehlušit znepokojivé myšlenky, překonat silnou úzkost, překonat problémy v práci, v osobním životě i vlastní komplexy. Jídlo se promění v nejvyšší hodnotu. Ostatní radosti ustupují do druhé, třetí, čtvrté atd. roviny. Člověk se ani nesnaží své problémy řešit, uchýlí se k osvědčené a spolehlivé metodě – nekontrolovanému jedení.

Základem potravinové závislosti (závislosti) je pozitivní emoční posílení: při jídle člověk pociťuje nával pozitivních emocí a zažívá fyzické potěšení.

Příčiny potravinové závislosti

Jak léčit závislost na jídle?

Jako každá jiná závislost, ani závislost na jídle nevzniká z ničeho nic. Co může způsobit, že se objeví:

Genetická predispozice. V průběhu výzkumu vědci zjistili, že hlad je řízen genem obezity FTO, který je spojen s produkcí ghrelinu a leptinu, hormonů odpovědných za sytost. Pokud jsou hladiny hormonů vysoké, člověk se rychle nasytí. Pokud je jich nedostatek, k nasycení nedochází hned po obědě, ale o 30-40 minut později. Během této doby můžete jíst spoustu jídla navíc nebo neustále svačit.

READ
Ochrana proti manipulaci

Stimulant mozku. Cukr a výrobky obsahující cukr působí na mozek, přesněji řečeno na centra slasti v něm, stejně jako alkohol nebo drogy. Je velmi těžké dobrovolně se vzdát tak silného stimulantu. Navíc je stále čerstvá vzpomínka, že není možné dostat každý večer k večeři mamuta, takže se musíte najíst v záloze.

Síla zvyku. Člověk se v dětství hodně naučí. Včetně stravovacích návyků. Jeho strava v dospělosti často závisí na rodinných tradicích. Starostlivé maminky a babičky vás velmi často nutí dojíst vše do posledního drobku, nebo ve snaze vyhovět a nabídnout dítěti vše, co si přeje – klobásky, knedlíky, hamburgery nebo hranolky – jen tak, aby se dítě najedlo. Bohaté hody mohou střídat tresty v podobě odepření oběda či sladkostí, což podněcuje i poruchy příjmu potravy.

Vydán na milost a nemilost emocím. Ve větší míře se to týká lidí s jemnou duševní organizací, citlivým nervovým systémem, kteří mají sklon dívat se na svět pesimisticky, nebo těch, kteří prožili psychické trauma. Lidé mají sympatický a parasympatický nervový systém. První je zodpovědný za mobilizaci zdrojů v době nebezpečí – například ve stresové situaci. Krev proudí do plic a mozku, což pomáhá efektivně řešit problém. Druhý začne pracovat v klidu a přesune pozornost na žaludek a střeva. U úzkostných, podezíravých lidí je sympatikus neustále v plné pohotovosti. Po vydatném jídle násilně přesunou její pozornost na trávení potravy. Okamžitě se cítíte klidnější a úzkost zmizí. Stačí opravit toto spojení „Jedl jsem správně – cítil jsem se dobře“ a závislost na jídle je hotová.

Veřejné mínění. Média, sociální sítě, módní blogy vysílají určité standardy krásy, které jsou zpravidla daleko od toho, co lze považovat za normální a zdravé. Ve snaze vtěsnat se do vnuceného rámce – uměle vytvořených standardů krásy se člověk stává obětí veřejného mínění – začíná požírat svou nedokonalost.

Druhy potravinové závislosti

Jak léčit závislost na jídle?

Porucha příjmu potravy může mít podobu bulimie, nutkavého a záchvatovitého přejídání, mentální anorexie, ortorexie (závislost na zdravých potravinách). Mezi závislost na jídle odborníci řadí nutkavé přejídání a bulimii. Co je pro ně charakteristické:

READ
Ena, která neustále touží po sexu: jak s tím můžete žít?

Nutkavé přejídání – to je nekontrolovatelné obžerství, mnohým bolestně známé. Jakmile člověk začne jíst, prostě nemůže přestat. Necítí hlad. Všechny jeho myšlenky jsou zaměstnány pouze jídlem. Jediné, co ho pohání, je chuť k jídlu. Dokáže se před každým schovat a dál vstřebávat neuvěřitelné množství potravy. A pak – až konečně přestane, bude hořet studem za svou obžerství, trpět pocitem viny za to, že se neumí ovládat.

Bulimie podobné nutkavému přejídání, ale pouze v jeho první fázi. Po vstřebání obrovského množství potravy následuje druhá fáze tohoto útoku – osvobození od snědeného. Mohou existovat různé metody – vyvolat zvracení, udělat klystýr, vzít si projímadlo. Hlavní je očistit tělo od všeho, co se tam dostalo.

Systematické přejídání vede k rychlému nárůstu hmotnosti. To však narkomana vůbec netrápí: hlavní je pro něj potěšení z jídla. V případě bulimie se člověk naopak bojí tloustnout, a tak se obsahu trávicího traktu zbavuje všemi možnými způsoby. Důsledky mohou být ještě závažnější: porouchá se trávicí systém, začnou metabolické problémy, naruší se střevní mikroflóra, změní se kyselost žaludečních šťáv, zhorší se zuby, kůže, vlasy.

7 příznaků závislosti na jídle

Jak léčit závislost na jídle?

Závislost na jídle se rozvíjí postupně a projevuje se podobnými příznaky jako u alkoholu, drog, nikotinu a dalších závislostí:

Ztrácet kontrolu. Pro člověka není důležité, co jíst, kdy jíst, proč jíst. Hlavní je jíst.

Není důvod nejíst. Můžete si slíbit, že budete držet dietu, vzdáte se nezdravého rychlého občerstvení, zavedete časové limity – například nejíst po 18:00, ale zároveň najdete úžasný důvod, proč tento slib nedodržet. A cokoli může být důvodem poruchy. Cítíte se smutní, někdo neuspěl u zkoušky, koupil si auto nebo dostal diplom – nutně potřebujete uspořádat párty!

Drogové produkty. Narkomani zpravidla upřednostňují potraviny, které jsou mírně řečeno nezdravé, s vysokým glykemickým indexem. Stimulují syntézu dopaminu a poskytují větší potěšení než zdravé potraviny. A nejčastěji je zásoba těchto potravinových „drogy“ doma.

Povinný pocit viny. Když pomine další záchvat obžerství, narkomana mučí pocit viny. Slibuje si, že už to neudělá a zlozvyku se jistě zbaví.

Je tam „pod polštářem“. Narkoman může na veřejnosti zůstat klidný, ovládat se, chroupat list hlávkového salátu, i když pár řízků by rád „nabrousil“. Doma, když se nikdo nedívá, je připraven sníst celý obsah lednice.

Všechny myšlenky jsou jen o ní. Člověk se závislostí na jídle může přemýšlet jen o jídle: co uvaří, jak to udělá, jak mu bude chutnat, až ho bude jíst. Aniž by zdržoval až domů, může se jít občerstvit do nejbližší kavárny.

Nemyslete na újmu na zdraví. Narkoman je poháněn pouze myšlenkou na jídlo. Nemyslí na to, jak je obžerství škodlivé pro vaše zdraví, netrápí ho kritická hladina cukru v krvi nebo obtížné zapínání knoflíků u kalhot.

READ
Co je nepřítomnost: příčiny poruchy, léčba nepozornosti a zapomnětlivosti

Trpíte závislostí na jídle?

Jak léčit závislost na jídle?

Pokud vás trápí neurčité pochybnosti o vašem vztahu k jídlu, zkuste si udělat mini-test a zjistěte, jak vážné to je:

I když už máte plno, nemůžete přestat.

Často se přejídáte. Proč si odpírat potěšení?

Rád jíš sám. Není potřeba svědků!

Rozzlobí vás, když někdo kritizuje vaše stravovací návyky a chutě.

Jíte kdykoliv během dne. Večeře ve 22:00? Obvyklá věc!

Sdílení jídla s blízkými není o vás.

Uvědomíte si, že jíte hodně, a pokaždé si slíbíte, že zmenšíte velikost svých porcí.

Po dalším náletu na lednici vás pronásleduje pocit viny.

Pokud se shodnete alespoň na třech navržených bodech, měli byste se vážně zamyslet nad svým stravovacím chováním a minimálně se poradit s odborníkem.

Jak se zbavit závislosti na jídle?

Jak léčit závislost na jídle?

Prvním a nejdůležitějším krokem na cestě k uzdravení je uvědomit si, že existuje problém. Dokud se budete odmítat považovat za závislého, budete i nadále vyprazdňovat ledničku, přibírat na váze, snášet výčitky svědomí a pokaždé recidivovat.

Jako každé jiné závažné onemocnění, i závislost na jídle vyžaduje účast odborníka – odborníka na výživu, psychologa, psychoterapeuta. Co radí odborníci:

Podrobte se podrobné lékařské prohlídce, abyste vyloučili nemoci, které mohou způsobit neukojitelnou chuť k jídlu a rychlé přibírání na váze.

Analyzujte svůj životní styl a přemýšlejte o tom, co se stane, když vše necháte tak, jak to je.

Zkontrolujte svůj jídelníček a upravte své stravovací návyky. S největší pravděpodobností budete muset vyhledat pomoc od profesionála.

Zkontrolujte obsah chladničky a nahraďte škodlivé produkty jejich zdravými protějšky. Čím méně „zakázaných“ v domě, tím menší je riziko poruchy.

Nechoďte do obchodu s prázdným žaludkem. A nezapomeňte nakupovat provianty podle seznamu – tímto způsobem je menší šance, že v košíku budou produkty non grata.

Najděte zdravé zdroje potěšení – nové zájmy a koníčky, které neutralizují vaši patologickou posedlost jídlem.

Přečtěte si také

Druhy a rysy arteterapie v práci psychologa s dětmi

Druhy a rysy arteterapie v práci psychologa s dětmi

Podrobný popis toho, co je arteterapie, i to, jak pomáhá psychologovi pracovat s dětmi a dospívajícími. Zveme vás, abyste se seznámili s typy a rysy použití dětské arteterapie.

Mediátor – jaké povolání a kdo se jím může stát?

Mediátor – jaké povolání a kdo se jím může stát?

Podrobný popis, kdo je mediátor, co práce mediátora zahrnuje a jaké vlastnosti by měl mít. Zveme vás, abyste se seznámili s požadavky na kandidáta na pozici mediátora, s klady a zápory profese a jak získat perspektivní a žádanou práci mediátora.

Co je to rychlé čtení a jak ho rozvíjet?

Co je to rychlé čtení a jak ho rozvíjet?

Podrobný popis toho, co je to rychlé čtení, a také jeho výhody. Zveme vás, abyste se seznámili s typy a technikami zvládnutí rychlého čtení.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: